کاشت گل آمورفوفالوس بولبیفر

آمورفوفالوس بولبیفر (به انگلیسی Amorphophallus Bulbifer)

اگر شما به دنبال پرورش یک گل غیر معمولی و بسیار زیبا هستید، آمورفوفالوس بولبیفر یک انتخاب مناسب است. گل آمورفوفالوس یکی از اعضای خانواده Arum می‌باشد. گل قبل از رشد برگ ها ظاهر می‌شود و شبیه یک گل نیلوفر پیچ در ابعاد بزرگ است. اسپات صورتی معمولا تا 20 سانتی متر رشد می‌کند که یک اسپادیکس بلند و صورتی رنگ را احاطه کرده است. در صورتی که گل آمورفوالوس بولبیفر توسط حشرات لقاح انجام دهد، دانه های قرمز روشنی بر روی اسپادیکس تشکیل می‌دهد. گل آمورفوفالوس بولبیفر به آسانی از بذر رشد می‌کند. این گل به مراقبت زیادی نیاز ندارد. گل آمورفوفالوس بولبیفر یک گل چندساله است که بومی هند و هیمالیا می‌باشد. گل بولبیفر یکی از زیباترین گل ها در میان سایر آمورفوفالوس ها است و می‌تواند تا 120 سانتی متر هم رشد کند. این گل تا دمای 1 درجه سانتی گراد را هم می‌تواند تحمل کند.

کاشت آمورفوفالوس بولبیفر از طریق بذر

بذرهای آمورفوفالوس بولبیفر را در اسرع وقت بکارید، این بذرها را نمی‌توان برای مدت زیادی نگه داشت. جوانه زنی گل آمورفوفالوس بسیار آسان است. بهتر است ابتدا بذرها را در یک گلدان در عمق 5 میلی متر بکارید. هر بذر را در یک گلدان 9 سانتی متری بکارید و در خانه نگه دارید. بعد از کاشت بذر، خاک را مرطوب کنید ولی مواظب باشید خاک خیس نشود. بذر را در یک خاک معمولی با زهکشی خوب بکارید. در ابتدا برای کاشت بذر از خاک های غنی استفاده نکنید. بعد از کاشت بذر، یک پلاستیک روشن و تمیز روی گلدان بکشید تا رطوبت حفظ شود. خاک را باید همیشه مرطوب نگه دارید و اجازه ندهید خشک شود، اگر خاک خشک شود جوانه زنی انجام نمی‌شود. جوانه زنی بذر آمورفوفالوس بولبیر معمولا در دو یا سه هفته انجام می‌شود، اما گاهی اوقات ممکن است یک تا هشت ماه طول بکشد. گلدان را در یک جای گرم نگه دارید. دمای مناسب برای جوانه زنی در طول روز 23 تا 29 درجه سانتی گراد و در طول شب 20 تا 23 درجه سانتی گراد است. بعد از مشاهده ساقه به آرامی و با دقت آن را به زمین یا گلدان بزرگتر منتقل کنید. برای کاشت این گل در گلدان، باید از گلدان های بزرگ استفاده نمایید. زمانی که می‌خواهید نهال را منتقل کنید باید آن را در یک خاک غنی از هوموس، حاوی مواد ارگانیک و زهکشی خوب بکارید.  PH مناسب برای رشد آمورفوفالوس بولبیفر 6/1 تا 7/5 می‌باشد. 

کاشت گل آمورفوفالوس بولبیفر

آمورفوفالوس بولبیفر در زمستان به خواب می‌رود. زمانی که خفته است زیاد به آن آب ندهید و اجازه دهید خاک خشک شود. خاک را برای دو یا سه هفته خشک نگه دارید و بعد به آن آب بدهید. آبیاری را تا بهار زمانی که گل از خواب زمستانی خارج می‌شود به همبن صورت ادامه دهید، در بهار می‌توانید به طور منظم به گیاه آب و کود بدهید. در زمستان به گل کود هم ندهید. گل ها دوباره در پاییز به خواب می‌روند. آمورفوفالوس بولبیفر در مناطق گرمسیری هم به سادگی قادر به رشد است، فقط باید در خاک غنی با زهکشی خوب کاشته شود. آب کافی در طول فصل رشد لازم است، در طول فصل رشد باید خاک را مرطوب نگه داشت اما نباید آن را خیس کرد. آبیاری در طول زمان خواب گل به طور چشمگیری باید کاهش پیدا کند. گل آمورفوفالوس بولبیفر خاک شنی و لومی مرطوب را ترجیح می‌دهد. این گل را می‌توان در مکان های نیمه سایه یا آفتاب کامل کاشت.

آموفوفولوس بولبیفر در محدوده گسترده ای از دما قادر به رشد است و در دمای 15 تا 30 درجه سانتی گراد رشد خوبی دارد.

 اگر خاکی که گل آمورفوفالوس در آن کاشته شده است غنی است نیاز چندانی به کود ندارد. کود اضافی باعث از بین بردن ریشه گل می‌شود. اما اگر خاک فقط حاوی مواد ارگانیک است کوددهی لازم است. استفاده از کودهای NPK (نیتروژن، فسفات، پتاسیم) به نسبت 15:30:15 ماهی یک بار در طول فصل رشد مناسب است. 

 

 

 

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ