کاشت نیلوفر آبی و گیاهان آبزی در استخر

چگونگی کاشت نیلوفر آبی در استخر
آب از نظر تزیین باغ ها و پرورش و تغذیه گل ها وظیفه مهمی را در گل کاری و کشاورزی ایفا می کند. وجود یک استخر در باغ های بزرگ، نه تنها از لحاظ تسهیل در آبیاری و مرطوب کردن هوای محیط اهمیت دارد، بلکه برای کاشتن بعضی از گیاهان آبی که فقط در محیط آبی رشد می کنند (مانند نیلوفر آبی) جای مناسبی است. در استخرهایی که زیر هوای باز ساخته شده اند و خورشید هم به خوبی به آن می تابد، می توان به کاشت نیلوفر آبی اقدام کرد. این گیاه با برگ های پهن و گرد خود و گل های زیبایی که دارد منظره استخر را بسیار زیبا می کند. استخر باید طوری ساخته شود که همیشه پر از آب باشد و سطح آب هم مطابق با سطح باغ باشد.
 
کاشت نیلوفر آبی
 
اگر استخر در زمین های رسی و خاک های سخت حفر شود می توان بدون هزینه زیاد آن را پر کرد ولی در خاک های دیگر که آب را می کشد باید کف و دیوار استخر را با ماسه و آهک یا به وسیله سیمان بسازند و البته بهترین نوع استخر آن است که بدنه و کف آن را با سیمان می سازند. 
برای کاشت گل های آب زی باید در کف استخر تپه کوچکی از خاک که 40 سانتی متر ضخامت داشته و 75 سانتی متروسعت آن باشد از مخلوط خاک مرغوب با خاک برگ و کود گاو درست کنند و بعد گل ها را در این تپه کاشته و برای آن که جریان آب در موقع ریختن آب در استخر آن را از بین نبرد بهتر ایت اطراف آن را با ریشه چمن خوب پوشانده و بعد استخر را پر کرد.
 
کاشت گیاهان آبزی و نیلوفر آبی
 
اگر استخر پر از آب باشد و نمی توان آن را خالی کرد می توان گل را در یک سبد چوبی با ضخامت و وسعتی که گفته شد قرار داد و سبد را پر از خاک کرده و آن را به کمک طنابی به هر نقطه از استخر فرو برد. این کار جا به جا کردن گل یا زیاد کردن آن را راحت می کند، زیرا هر موقع که بخواهند می توانند سبد را استخر بیرون آورده و مجددا آن را وارد استخر کنند.
برای این که بتوان در استخر انواع دیگری از گیاهان آبی را کاشت باید کف استخر را طوری بسازند که در یک سطح نباشد، بلکه در بعضی نقاط عمق آن کمتر و در بعضی نقاط عمق آن بیشتر باشد. زیرا نیلوفر آبی در عمق بیشتری رشد می کند ، در صورتی که زنبق آبی در 10 سانتی متر هم رشد می کند. روی حاشیه استخر هم می توان گیاهان مردابی مثل همیشه بهار آبی و زنبق ژاپنی کاشت. 
در باغ هایی که قرینه سازی مورد توجه باشد می توان به جای استخر، حوض های کوچکتر با اشکال مختلف و زیبا ساخت. عمق این حوض ها چون کمتر است می توان در آن ها بعضی گیاهان آبی را که در موقع سرما احتیاج به نگهداری آن ها در گلخانه هست کاشت، اما اگر عمق حوضی از 50 سانتی متر بیشتر باشد که در زمستان یخ به زیر آب صدمه نزند ممکن است گل ها را در زمستان هم در حوض باقی بگذارند. 
گیاهان آبی را مانند سایر گیاهان در بهار می کارند. یک نوع از نیلوفر آبی را هم می توان در اواسط تابستان به خوبی جا به جا کرد. تمام گیاهان آبی از دسته گیاهانی هستند که ساقه و برگ آن ها در زمستان خشک می شود و بهار دوباره سبز می شوند به همین دلیل زمستان می توان آن ها را دوباره از آب بیرون آورد.
 

محصولات مرتبط

4 نظر

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ