کاشت گیاه حشره خوار سارسنیا لئوکوفیلا

 

گیاه حشره خوار سارسنیا لئوکوفیلا
 

نام لاتین: White Pitcher Plant
نام علمی: Sarracenia leucophylla
گیاه حشره خوار سارسنیا لئوکوفیلا بومی جنوب غربی گرجستان، شمال غربی فلوریدا، جنوب آلاباما به میسیسیپی شرقی می‌باشد. این گیاه یکی از بلندترین اعضای خانواده سارسنیا است که در طبیعت می‌تواند به ارتفاع 90 سانتی‌متر رشد کند. شکوفه‌های گیاه حشره خوار سارسنیا لئوکوفیلا در بهار ظاهر می‌شوند اما گیاه در پاییز شکل واقعی و کامل خود را نشان می‌دهد.  سارسنیا لئوکوفیلا بر خلاف سایر اعضای این خانواده رشد سریعی دارد و قسمت‌های کوزه مانند گیاه به سرعت بزرگ می‌شوند. قسمت کوزه مانند گیاه که در بهار تولید می‌شود مانند آن‎هایی که در پاییز تولید می‌شوند نیستند. در بهار رنگ سفید در بخش فوقانی قسمت کوزه مانند، بین رگه‌های قرمز رنگ است. در شرایط بسیار گرم در اواسط تابستان، این گونه ممکن است برگ‌های کوزه مانند کمتری تولید کند. گل‌ها قرمز پر رنگ هستند. برگ‎های قدیمی تر را برش دهید تا گیاه برای تولید گل‌ها و برگ‌های جدید تشویق شود. 

 

گیاه حشره خوار ساراسنیا لئوکوفیلا

 

به دام افتادن حشرات در گیاه حشره خوار سارسنیا لئوکوفیلا


شهد سارسنیا لئوکوفیلا در لبه قسمت کوزه مانند و پایه کلاهک موجود است و حشرات زمانی که برای خوردن این شهد روی گیاه قرار می‌گیرند به دام می‌افتند. حشرات بال‌دار و خزنده شهد را پیدا خواهند کرد و اگر گام اشتباهی بردارند به دورن قسمت کوزه مانند می‌افتند. زمانی که حشرات در این قسمت کوزه مانند قرار می‌گیرند به دلیل وجود موهای کوتاه ضخیم و رو به پایین، به نظر می‌رسد بیرون آمدن آن‌ها غیر ممکن باشد. همچنین درون قسمت کوزه مانند بسیار لغزنده است به طوری که حتی حشراتی که بیشترین کشش را دارند هم نمی‌توانند از آن خارج شوند. زمانی که حشره به پایین می‌رسند، توسط آنزیم‌های گیاه حل می‌شوند و مقدار زیادی مواد مغذی در اختیار گیاه قرار می‌گیرد. 
 


کاشت بذر گیاه حشره خوار سارسنیا لئوکوفیلا

 

بذرهای گیاه حشره خوار سارسنیا لئوکوفیلا قبل از کاشت به مدت 6 هفته به سرما نیاز دارند. از مخلوط پیت ماس و شن و ماسه یا پیت اسفاگنوم خالص برای کاشت بذرها استفاده کنید. مخلوط را مرطوب کنید و بذرها را بر سطح مخلوط قرار دهید. سپس گلدان را در یک پلاستیک زیپ دار قرار دهید. در ته پلاستیک مقداری آب (حدودا 2 سانتی متر) بریزید و پلاستیک را ببندید و آن را در یخچال قرار دهید. در طول این مدت بذرها را چک کنید، در صورت وجود قارچ، از قارچ کش استفاده نمایید.
بعد از اتمام دوره سرما، گلدان را از یخچال خارج کنید و یک پلاستیک شفاف روی گلدان بکشید. گلدان را در یک مکان با نور مستقیم قرار دهید. دمای مناسب برای جوانه زنی بذر گیاه حشره خوار سارسنیا لئوکوفیلا 21 تا 27 درجه سانتی‌گراد می‌باشد. خاک را مرطوب نگه دارید ولی آن را خیس نکنید. زمانی که بذرها جوانه زدند، روزانه کم کم پلاستیک را باز کنید ولی پلاستیک را به طور کامل برندارید، زیرا ممکن است گیاهان در اثر کاهش رطوبت دچار شوک شوند. بعد از گذشت دوره سرما، جوانه زنی یک تا سه ماه طول می‌کشد. 

 

مراقبت از گیاه حشره خوار سارسنیا لئوکوفیلا

 

گیاه سارسنیا لئوکوفیلا در مناطقی که دمای هوا در زمستان 5- تا 20- درجه سانتی‌گراد است کاشته می‌شود. در سایر مناطق می‌توان گیاه را در گلدان کاشت و در خانه پرورش داد. این گیاه می‌تواند در پیت اسفاگنوم خالص، فیبرهای بلند و تازه و همچنین در مخلوط پیت ماس استاندارد و شن و ماسه به خوبی رشد کند. 
این گیاه به کود نیاز ندارد زیرا مواد مغذی را از طریق به دام انداختن حشرات به دست می‌آورد. رطوبت باید بین 60 تا 80 درصد باشد. خاک باید همیشه مرطوب نگه داشته شود. اجازه ندهید بین آبیاری‌ها خاک خشک شود. برای آبیاری باید از آب مقطر یا آب باران استفاده شود، گیاه نمی‌تواند آب سخت شهری را تحمل کند. ایده خوبی است که یک بشقاب یا ظرف دیگر دارای 3 سانتی متر آب زیر گلدان قرار دهید. این کار باعث می‌شود رطوبت کافی در اختیار گیاه قرار بگیرد. می‌توانید مقداری سنگ زیر گلدان قرار دهید تا پایه گلدان به طور مستقیم در تماس با آب نباشد و در زیر آب قرار نگیرد. خاک باید همیشه مرطوب نگه داشته شود اما هرگز نباید خاک را خیس کرد. گیاه باید در یک مکان دارای نور کامل یا سایه جزیی باشد ولی در شرایط خیلی گرم نباید در نور کامل و مستقیم قرار بگیرد. در مناطق ساحلی ابری باید برای گیاه نور مصنوعی فراهم شود. گیاه در فصل زمستان به مدت سه ماه به خواب می‌رود. دمای معمولی خانه در زمستان برای گیاه بسیار گرم است. در طول زمستان گیاه باید به یک مکان با دمای 2 تا 5 درجه سانتی‌گراد منتقل شود. در طول ماه‌های زمستان آبیاری باید کمتر شود اما نباید هرگز اجازه دهید خاک به طور کامل خشک شود. اگر گیاه را در طول زمستان خارج از خانه قرار می‌دهید، باید آن را از یخ زدگی محافظت کنید و گیاه را با پوشش پلاستیکی بپوشانید. بعد از رفع خطر یخ زدگی، پوشش پلاستیکی را بردارید.

 

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ