کاشت درختچه رازبری سیاه

 

رازبری سیاه
نام لاتین: Blackcap Raspberry
نام علمی: Rubus leucodermis


رازبری سیاه (Blackcap Raspberry، Black Raspberry، White bark Raspberry) یک گونه از خانواده Rubus است که بومی شمال غربی آمریکا از بریتیش کلمبیا، جنوب کانادا تا کالیفرنیا، نیومکزیکو و مکزیک می‌باشد. 
این میوه شباهت زیادی با رازبری سیاه غربی دارد. گیاه رازبری یک بوته چند ساله برگریز است که به ارتفاع 5/2 متر رشد می‌کند و در حالت معمولی به ارتفاع 1 متر رشد دارد. رازبری یک میوه بسیار خوشمزه به قطر 1 تا 2/1 سانتی‌متر است. رنگ میوه قرمز مایل به بنفش است و زمانی که رسیده می‌شود رنگ آن آبی تیره متمایل به سیاه می‌شود و ممکن است با بلک بری اشتباه گرفته شود. میوه رازبری یک میوه بسیار خوش مزه است که می‌توان آن را برای استفاده در زمستان خشک نمود.

 

بوته راسپ بری

 


اگر شما می‌خواهید یک گیاه با چشم انداز زیبا با میوه‌های خوراکی داشته باشید، این گیاه یک جایگزین عالی برای زمانی است که نمی‌توانید گیاه بلک بری داشته باشید. با این که تاج گیاه چند ساله است، ساقه‌ها دو ساله هستند، ساقه‌ها یک سال رشد می‌کنند سپس در سال دوم گل و میوه می‌دهند و بعد از بین می‌روند. 
مانند سایر رازبری‌های سیاه، نوک ساقه‌های یک ساله در پاییز اغلب به سمت پایین به طرف خاک رشد می‌کنند و ریشه می‌دواند و لایه‌های بالایی شکل می‌گیرند که به یک گیاه جدید تبدیل می‌شود. برگ‌ها پهن هستند، با پنج برگچه در ساقه‌های قوی برگ دار در سال اول و سه برگچه در شاخه‎های گل با گل‌های سفید و بنفش کمرنگ.از برگ‌ها می‌توان چای تازه درست کرد. 
گل‌دهی گیاه رازبری از اواخر بهار شروع می‌شود و میوه‌ها تا اواسط تابستان رسیده می‌شوند. گل‌ها هرمافرودیت (دارای اندام‌های نر و ماده) هستند و گرده افشانی توسط حشرات انجام می‌شود. این گیاه در مناطقی که دمای هوا در زمستان 5- تا 37- درجه سانتی‌گراد است قابل کاشت می‌باشد. گیاه راسپ بری به سرما مقاوم است و نسبت به یخ زدگی حساس نمی‌باشد. 
این گیاه به خاک مرطوب نیاز دارد و در مناطق آفتابی و سایه آفتاب یافت می‌شود. در اواخر تابستان تا اوایل پاییز باید به گیاه کود داده شود. آبیاری باید به تدریج و رفته رفته در پاییز کاهش یابد تا گیاه برای زمستان آماده شود.


جوانه زنی بذر رازبری


بذرهای رازبری باید به مدت 2 روز در آب خیسانده شوند. سپس آن‌ها را به مدت 3 ماه در فریزر قرار دهید. بعد از گذشت سه ماه، یک مخلوط شامل 6 قسمت پیت ماس اسفاگنوم خرد شده، 1 قسمت پرلیت و 1 قسمت ورمیکولیت حاضر کنید و بذرهای راسپ بری را روی سطح مخلوط قرار دهید. بذرها را با لایه بسیار نازکی از این مخلوط بپوشانید. دمای مناسب برای جوانه زنی بذر رازبری 15 تا 18 درجه سانتی‌گراد می‌باشد. جوانه‌زنی به صورت یکنواخت انجام نمی‌شود و معمولا 4 تا 6 هفته طول می‌کشد. ظرف‌هایی که بذرها در آن کاشته شده‌اند باید به طور مرتب برای رطوبت بررسی شوند، مخلوط کاشت باید مرطوب نگه داشته شود (از خیس کردن مخلوط اجتناب کنید). 

 

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ