آموزش کاشت درخت کائوچو

درخت کائوچو یا درخت لاستیک (به انگلیسی Rubber Tree)

نام علمی: Hevea brasiliensis

درخت کائوچو یا درخت لاستیک متعلق به خانواده فرفیون (Euphorbiaceae) است و به دلیل لاتکس شیری که از آن استخراج می‌شود از لحاظ اقتصادی ارزش بسیاری دارد و منبع اصلی برای تولید لاستیک طبیعی است.  در پوست درخت کائوچو آوندهای لاتکسی وجود دارد که لاتکس سفید یا زرد در این آوندها تولید می‌شود. 

درخت کائوچو یک درخت همیشه سبز بسیار زیبا و جذاب است که بومی آسیا می‌باشد. این درخت در طبیعت می‌تواند تا ارتفاع 40 متر رشد کند ولی زمانی که در گلدان کاشته می‌شود خیلی بلند نمی‌شود. اگر ارتفاع آن در گلدان خیلی بلند شود می‌توان قسمتی از بالای درخت را برید. این درخت دارای یک ساقه منحصر به فرد و برگ های بزرگ سخت به رنگ سبز تیره و براق است که در قسمت مرکزی برگ ها یک شیار عمیق وجود دارد. درخت کائوچو دمای 1 درجه سانتی گراد در فصل زمستان را تحمل می‌کند. درجه حرارت نرمال در خانه برای این گیاه مناسب است. درخت کائوچو اگر به صورت طولانی مدت در دمای زیر 15 درجه سانتی گراد باشد زنده نمی‌ماند. این گیاه رشد خوبی در نور غیر مستقیم خورشید دارد، همچنین می‌تواند در سایه هم رشد کند اما رشد بهتر و سریع تری در نور غیر مستقیم دارد. نور خورشید برای حفظ رنگ سبز براق برگ ها و زیبا ماندن آن ها ضروری است. نور باعث می‌شود درخت لاستیک پر پشت و ضخیم شود. درخت کائوچو خاک های غنی را ترجیح می‌دهد.

درخت کائوچو زمانی که در گلدان کاشته می‌شود یکی از گیاهان آپارتمانی محبوب است که به توجه زیادی نیاز ندارد و به راحتی تکثیر می‌شود، حتی افراد مبتدی هم به راحتی می‌توانند این درخت را پرورش دهند. این گیاه آب و هوای مرطوب را ترجیح می‌دهد اما می‌تواند خود را با شرایط خشکی نیز وفق دهد. 

کاشت بذر درخت کائوچو

یک گلدان کوچک را با مخلوط خاک متشکل از خاک باغبانی، هوموس و پیت ماس پر کنید. بذر درخت لاستیک را در سطح خاک قرار دهید و خاک را مرطوب کنید. خاک را مرطوب نگه دارید اما از خیس کردن خاک یا خشک شدن آن اجتناب کنید. جوانه زنی بذر درخت کائوچو یک هفته تا یک ماه طول می‌کشد. زمانی که نهال اولین برگ های حقیقی را تشکیل داد، آن را به یک گلدان بزرگ تری منتقل کنید. در فصل زمستان اجازه دهید ابتدا خاک خشک شود و سپس آبیاری انجام دهید. در طول دوره رشد از یک کود متعادل دو بار در ماه استفاده کنید. 

دما و رطوبت نسبی بر مراحل رشد و نمو گیاه، تولید لاتکس و عملکرد بذر بسیار موثر است. مناطقی با متوسط درجه حرارت سالانه کمتر از 20 درجه سانتی گراد و رطوبت بالا برای درخت کائوچو مناسب نیستند زیرا این شرایط باعث ایجاد بیماری در گیاه می‌شود. بهترین دما برای رشد درخت کائوچو 27 تا 30 درجه سانتی گراد است.

 

محصولات مرتبط

2 نظر

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ