کاشت هسته هلو

 

Imagem

هلو یکی از میوه‌های محبوب است و درخت هلو در باغ و باغچه‌های زیادی پرورش داده می‌شود. یکی از راه‌های داشتن یک درخت هلو، کاشت هسته آن است. جوانه زنی هسته هلو کار سختی نیست ولی قبل از کاشت به یک دوره سرمادهی نیاز دارد. بعد از اتمام دوره سرمادهی، 12 هفته بعد از کاشت، شما یک نهال هلو دارید. نهال هلو را در خانه نگه دارید و آن را در بهار بعد از اتمام سرما به زمین منتقل کنید. سه تا چهار سال بعد از کاشت هسته هلو، درخت هلو می‌تواند میوه تولید کند. میوه‌هایی که توسط درخت هلوی کاشته شده تولید می‌شود ممکن است با میوه‌ای که هسته آن را کاشته‌اید یکسان نباشد یا طعم آن فرق کند.


چگونگی کاشت هسته هلو


1 – یک هلوی تازه تهیه کنید و آن را برش دهید. سپس هسته آن را خارج کنید.
2 – هسته هلو را تمیز بشویید و تکه‌های میوه که در شیارهای هسته گیر کرده است را خارج کنید.
3 – یک کاسه را با آب ولرم پر کنید و هسته را به مدت نیم ساعت در آب قرار دهید. قسمت خارجی هسته را باز نکنید، زیرا ممکن است قسمت داخلی آسیب ببیند و احتمال جوانه زنی کاهش می‌یابد.
4 – هسته را از آب خارج کنید و آن را در پرلیت مرطوب قرار دهید. هسته و پرلیت را در یک کیسه پلاستیکی بگذارید و کیسه را ببندید. به جای پرلیت از خزه اسفاگنوم یا دستمال مرطوب هم می‌توانید استفاده نمایید.
5 – کیسه را به مدت هشت هفته در یخچال قرار دهید. در طول این مدت پرلیت (خزه اسفاگنوم یا دستمال) را مرطوب نگه دارید. مواظب باشید بیش از حد خیس نشود.
6 – بعد از گذشت هشت هفته، پلاستیک را از یخچال خارج کنید و خاک مناسب برای کاشت هسته هلو را آماده نمایید.
7 – یک گلدان تمیز تهیه کنید. گلدان را با خاک مخصوص گلدان پر کنید. خاک باید غنی بوده و زهکشی خوبی داشته باشد. برای ابتدای کار هر بذر را در یک گلدان با قطر و عمق 10 سانتی‌متر بکارید.
8 – هسته هلو را به عمق 2/5 سانتی‌متر در خاک بکارید.
9 – گلدان را در یک مکان روشن با نور غیر مستقیم خورشید قرار دهید. دمای مناسب برای جوانه زنی هسته هلو 21 تا 24 درجه سانتی گراد است. در صورتی که یخچال شما در جای روشنی قرار دارد، می‌توانید گلدان‌ها را بالای یخچال قرار دهید.
10 – تا زمان جوانه زنی خاک را مرطوب نگه دارید ولی مواظب باشید خاک بیش از حد خیس نشود زیرا رطوبت بیش از حد باعث پوسیده شدن هسته هلو می‌گردد. برای حفظ رطوبت می‌توانید روی گلدان پلاستیک بکشید.
11 – زمانی که نهال هلو 5 برگ تشکیل داد آن را به یک گلدان با قطر و عمق 20 سانتی متر انتقال دهید. کف گلدان باید حتما سوراخ زهکشی داشته باشد. یک سوراخ با اندازه مناسب در خاک حفر کنید و نهال را در آن قرار دهید. سوراخ باید به اندازه کافی بزرگ باشد تا ریشه به سادگی در آن جا بگیرد. سپس اطراف ریشه را به آرامی خاک بریزید و سوراخ را با خاک پر کنید. خاک اطراف ریشه را به آرامی با دست فشار دهید. گلدان را در یک مکان روشن قرار دهید. هر زمان احساس کردید سطح خاک در حال خشک شدن است، خاک را مرطوب کنید.
12 – نهال هلو را در بهار بعد از اتمام سرما به زمین منتقل کنید و آن را در یک مکان آفتابی بکارید. قبل از کاشت نهال، خاک را شخم بزنید و آن را نرم کنید. بهتر است خاک را با کمپوست یا کود حیوانی پوسیده مخلوط کنید و سپس اقدام به کاشت نهال هلو نمایید. فاصله بین نهال‌های هلو را 2/5 تا 3 متر در نظر بگیرید.
13 – بعد از کاشت نهال، یک هفته بعد به درخت کود دهید. سپس یک ماه و نیم بعد دوباره کوددهی را تکرار نمایید. این کار به تثبیت درخت هلو در خاک کمک می‌کند. از سال‌های بعد، به درخت هلو سالی دو بار کود دهید. اوایل بهار و اواخر بهار یا اوایل تابستان کوددهی به درخت هلو را انجام دهید.از کودهای متعادل مانند کود NPK 10-10-10 یا 12-12-12 یا 20-20-20 استفاده نمایید. کود را با فاصله 20 تا 30 سانتی متری از تنه درخت روی خاک بریزید. در صورت تماس کود با درخت، ممکن است تنه درخت آسیب ببیند. کود را مطابق با دستورالعمل شرکت سازنده استفاده نمایید.

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

2 نظر

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ