کاشت دانه پرتقال در گلدان


چگونگی کاشت بذر پرتقال

مراحل کاشت دانه پرتقال: جمع‌آوری و تمیزکردن دانه‌ها- جوانه زدن دانه‌ها- پیوند نهال

درخت پرتقال یک درخت زیبا برای نگه داری در خانه یا حیاط خلوت شما هستند. نه تنها برگ‌های فوق‌العاده خوش بو تولید می‌کنند بلکه درختان بالغ میوه نیز می‌دهند.  بذر‌های پرتقال به راحتی جوانه می‌زند ولی درختانی که از بذر رشد می‌کنند ممکن است 7 تا 15 سال طول بکشد تا میوه بدهند. اگر شما به دنبال یک درخت هستید که سریع‌تر میوه تولید کند بهتر است که نهال پرتقال را تهیه کنید. اما اگر شما به دنبال یک پروژه سرگرم کننده هستید و می‌خواهید یک درخت برای حیاط خانه خود داشته باشید، کاشتن دانه پرتقال یک راه سرگرم کننده و آسان برای انجام آن است.

مرحله اول: جمع‌آوری و تمیزکردن دانه‌های پرتقال:

  1. دانه‌های پرتقال را از درون آن خارج کنید: پرتقال را از وسط برش دهید تا دانه‌ها را ببینید. برای خارج کردن دانه از یک قاشق یا چاقو استفاده کنید. درختی که از این دانه‌ها رشد می کند میوه‌های مشابه را تولید می‌کند، بنابراین مطمئن شوید دانه‌ را از نوع پرتقالی که دوست دارید انتخاب کنید. برخی از انواع پرتقال مانند navels  و clementines بدون دانه هستند و شما نمی‌توانید این درختان پرتقال را به این طریق تکثیرکنید. 



 

2. دانه‌ها را انتخاب و تمیز کنید. به دنبال دانه‌های زیباتر و سالم که لکه، شکاف، تغییر رنگ و یا سایر نقاط ضعف و یا نقص ندارند باشید. دانه‌ها را به یک کاسه انتقال دهید و آن را با آب تمیز کنید. تمیز کردن دانه‌ها نیز برای از بین بردن قارچ و کپک و برای جلوگیری از مگس میوه مهم است. شما می توانید تمام دانه‌های پرتقال را تمیز کنید و بکارید و سپس بزرگترین و سالم ترین نهال‌ها را برای کاشت انتخاب نمایید. 




3. دانه‌ها را بخیسانید. یک کاسه کوچک را با آب تمیز (با دمای اتاق) پر کنید. بذرها را در آب بگذارید و 24 ساعت آن‌ها را بخیسانید. بسیاری از بذرها در صورتی که ابتدا خیس شوند شانس بیشتری برای جوانه زدن دارند زیرا خیساندن پوشش دانه را نرم و خیس می‌کند و جوانه زنی سریع تر انجام می‌شود. بعد از اینکه دانه‌های پرتقال به مدت 24 ساعت خیسانده شدند، آب را خالی کرده و دانه‌ها را بر روی یک حوله تمیز قرار دهید. بذر را برای مدت طولانی در آب نگه ندارید زیرا ممکن است جوانه نزنند. 


مرحله دوم: جوانه زنی دانه‌های پرتقال:

1. دانه‌های پرتقال را در یک گلدان یا در زمین بکارید. یک گلدان 10 سانتی‌متری دارای سوراخ زهکشی آماده کنید یا بذر را در باغچه خود بکارید. اگر می‌خواهید کاشت را بطورمستقیم در زمین انجام دهید سوراخ کوچکی ایجاد کرده و دانه را درون آن قرار دهید. اگر میخواهید  کاشت را در یک گلدان انجام دهید، کف گلدان یک لایه نازک سنگریزه‌ برای افزایش زهکشی بریزید و بقیه را با خاک گلدان پر کنید. با انگشت خود یک سوراخ 1.3 سانتی متری  را در مرکز خاک ایجاد کنید. بذر را درون سوراخ بگذارید و آن را با خاک پوشانید. بعد از انتقال دانه به گلدان، هر روز آن را در معرض نور مستقیم خورشید قرار دهید.




2. در حین رشد، کوددهی به نهال را فراموش نکنید. نهال‌ها به یک کود ملایم مانند کمپوست چای نیاز دارند. به اندازه کافی از کمپوست برای مرطوب کردن خاک استفاده نمایید. این کار را هر دوهفته یکبار تکرار کنید. هرهفته یک بار یا هرگاه که خاک خشک شد به گیاه آب دهید. اگر بیشتر اوقات خاک خشک بماند نهال شما زنده نخواهد ماند. همزمان که نهال به یک درخت تبدیل می‌شود، بزرگ‌تر شده و برگ‌های بیشتری تولید می‌کند. 



مرحله سوم: انتقال نهال:

 

1. زمانی که برگ‌ها ظاهر می‌شوند، یک گلدان بزرگ آماده کنید: پس از چند هفته زمانی که نهال پرتقال چند برگی شد و رشد کرد باید به یک ظرف بزرگتر منتقل شود. از گلدان‌های 20 تا 25 سانتی‌متری استفاده کنید. اطمینان حاصل کنید که حفره‌های زهکشی در پایین گلدان وجود داشته باشد و ابتدا یک لایه سنگ یا سنگریزه اضافه کنید. بیشتر گلدان را با خاک گلدان پر کنید. مقداری پیت ماس و یک مشت شن و ماسه برای افزایش زهکشی و کمی خاک اسیدی با هم ترکیب کنید. درختان پرتقال pH بین 6 تا 7 را ترجیح می‌دهند. شما همچنین می‌توانید خاک‌های گلدان مخصوص مرکبات را از فروشگاه‌های لوازم کشاورزی تهیه کنید. 



2. کاشت نهال پرتقال در گلدان بزرگتر: یک سوراخ در مرکز خاک در گلدان جدید ایجاد کنید که حدود 5 سانتی‌متر طول و 5 سانتی‌مترعرض داشته باشد. ابتدا لایه‌ای خاک در انتهای گلدان بزرگ‌تر بریزید. گلدان کوچک را فشار دهید یا چند ضربه به آن وارد کنید تا نهال در یک خاک سست قرار بگیرد.همانطور که این کار را انجام می‌دهید خاک را از گلدان قدیمی به گلدان جدید انتقال دهید. پس از انتقال نهال به گلدان جدید، اطراف ریشه با خاک پر کنید. به خاک آب دهید تا به خوبی مرطوب شود.

 

3. گلدان را در یک مکان نورگیر قرار دهید: نهال پرتقال را به مکان آفتابی که مقدار زیادی نور مستقیم را می‌گیرد انتقال دهید. پنجره جنوبی یا جنوب شرقی مناسب است اما یک سولاریوم یا گلخانه بهتر است. در مناطق گرم، شما می‌توانید گلدان را در بهار و تابستان به خارج از خانه منتقل کنید، اما آن را جایی قرار دهید که ار بادهای قوی در امان باشد.




4. به نهال مقدار زیادی آب دهید: درختان پرتقال به آبیاری منظمی احتیاج دارند. در طول فصل بهار و تابستان گیاه را یکباردرهفته به طورعمیق آبیاری کنید. در مناطقی که بارندگی منظم است آبیاری باید در صورت نیاز و برای مرطوب کردن خاک انجام شود. در طول ماه‌های زمستان آبیاری باید وقتی انجام شود که سطح خاک خشک است. 

 

5. به درختان در حال رشد کود دهید: درختان پرتقال به مقدار زیادی مواد مغذی نیاز دارند. از یک کود متعادل مانند کود NPK 6-6-6 دو بار در سال استفاده کنید. به درختان یک بار در اوایل بهار و یک بار در اوایل پاییز کود بدهید، این کار در چند سال اول قبل از اینکه درخت شروع به میوه‌ دهی کند مهم است. کودهای اختصاصی مرکبات نیز وجود دارد که می‌توانید از فروشگاه‌های لوازم کشاورزی تهیه کنید.

 

6. وقتی درخت پرتقال رشد می‌کند به گلدان‌های بزرگ‌تر یا فضای باز احتیاج دارد: هنگامی که درخت پرتقال حدود یک ساله است آن را در یک گلدان 25 یا 30 سانتی‌متر بکارید. پس از آن در فروردین هرسال درخت را به گلدان بزرگتر منتقل کنید. اگر شما در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که در تمام طول سال نسبتا گرم است می‌توانید درخت را در یک مکان آفتابی در زمین بکارید. درختان پرتقال اگر در معرض دمای زیر 4- درجه سانتی‌گراد قرار بگیرند نمی‌توانند زنده بمانند بنابراین در مناطق سرد نمی‌توان آن‌ها را به طور دائم در خارج از خانه قرار داد. اگر شما در منطقه سردی زندگی می‌کنید، درصورت امکان درخت پرتقال را در خانه یا گلخانه‌ نگه‌داری کنید.


محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ