کاشت پیاز گل لیلیوم

گل لیلیوم
نام لاتین: Lilium
گل‌های لیلیوم اغلب برای دکوراسیون و زیباسازی باغ ها استفاده می‌شوند. گل لیلیوم یکی از زیباترین گل‌های موجود است که مورد توجه افراد زیادی قرار گرفته است. گلدهی از اواخر بهار تا اواخر تابستان می‌باشد.
انواع گل‌های لیلیوم محبوب 
گل های لیلیوم از خانواده لیلیاسه(Liliaceae) هستند.
پیاز گل لیلیوم دارای برگ‌های کوتاه و ضخیم است که در نزدیکی ریشه قرار گرفته اند و دارای رنگ روشنی می‌باشند. ساقه از پیاز رشد می‌کند و گل‌های بزرگ و زیبایی بر روی ساقه شکل می‌گیرد. گل‌های لیلیوم شکل‌های متنوعی دارند، برخی از آن‌ها فنجانی شکل هستند، انواعی از آن‌ها زنگوله مانند می‌باشند و گلبرگ‌های وارونه دارند و برخی دیگر قیفی شکل هستند. گل‌های لیلیوم از گل های بسیار مناسب و زیبا و برای کاشت در باغ می‌باشند.
لیلیوم مارتاگون می‌تواند به ارتفاع 2 متر رشد کند. این گل‌ها بزرگ، معطر و به رنگ صورتی-بنفش هستند و خال‌های تیره روی گلبرگ‌های خود دارند. در هر گیاه حدودا 20 تا 40 گل تشکیل می‌شود که همه گل‌های بر روی ساقه رشد می‌کنند.
 گل‌های لیلیوم با خاک تحت تاثیر قرار نمی‌گیرد و در سایه جزیی بهترین رشد را دارد، البته در آفتاب هم به خوبی رشد می‌کند. این گل ها در رنگ‌های مختلف بنفش، نارنجی، قهوه‌ای زرد، آجری، سفید و ... می‌باشند. گل‌های لیلیوم در برابر بیماری‌ها و سرما مقاوم هستند.
 گل لیلیوم ترومپت شکل بومی چین است و رنگ آن سفید می‌باشد. این گل بسیار معطر و خوشبو بوده و گل‌های فراوانی تولید می‌کند. این گل در برابر بیماری‌های قارچی و ویروسی مقاومت بالایی دارد و برای باغبانان در سراسر جهان بسیار محبوب می‌باشد.
گل لیلیوم شرقی اندازه بزرگی دارد و چشم انداز بسیار زیبایی ایجاد می‌کند. قطر گل‌ها می‌تواند به 40 سانتی‌متر برسد ، در حالی که اندازه ساقه می‌تواند به اندازه 2 متر رشد کند.
لیلیوم هیبرید آمریکای شمالی گل‌های ظریف بسیار زیبا هستند که رنگ آمیزی غیرمعمولی و بسیار  زیبایی دارند و در برابر بیماری‌ها و سرما مقاومت بالایی دارند.


گل لیلیوم

گل لیلیوم

گل لیلیوم

گل لیلیوم

کاشت پیاز گل لیلیوم
بسیاری از انواع گل لیلیوم در مناطق آب و هوایی سرد هم رشد می‌کنند بنابراین شما در زمستان نگرانی برای این گیاه نخواهید داشت. برای این که گل لیلیوم به خوبی رشد کند و تحت تاثیر بیماری‌ها قرار نگیرد باید شرایط مساعدی برای این گیاه فراهم نمود.
مکان مناسب برای کاشت گل لیلیوم
همه گل‌های لیلیوم در مکانی که تهویه خوبی دارد و از باد محافظت می‌شود رشد خوبی دارند. هوای مرطوب به توسعه بیماری‌ها کمک می‌کند.
میزان نور مورد نیاز برای انواع لیلیوم متفاوت است. لیلیوم های هیبرید ترومپت شکل، آفتاب کامل را ترجیح می‌دهند. لیلیوم هیبرید آسیایی در مقابل نور کامل خورشید و در سایه جزیی قادر به رشد است. لیلیوم هیبرید شرقی بهترین رشد را در سایه جزیی دارد. لیلیوم هیبرید آمریکای شمالی در آفتاب کامل و سایه جزیی قادر به رشد است. 
چگونگی کاشت پیاز گل لیلیوم
خاک

گل لیلیوم در خاک‌های خنثی یا قلیایی، لومی شنی، حاصلخیز و عاری از علف‌های هرز به خوبی رشد می‌کند. 
آماده سازی مکان کاشت
یک ماه قبل از کاشت پیاز گل لیلیوم، 30 سانتی‌متر از قسمت بالایی خاک را با کمپوست مخلوط کنید. اگر خاک به میزان کافی مواد مغذی نداشته باشد گل لیلوم به خوبی رشد نمی‌کند. در هر صورت باید به خاک کمپوست و یا پودر استخوان اضافه شود و به خوبی با خاک مخلوط گردد.
پیاز گل لیلیوم باید چند هفته قبل از پایان سرما (دمای 15 تا 16 درجه سانتی‌گراد) کاشته شود. در صورتی که خاک شما زهکشی خوبی ندارد مقداری شن به خاک اضافه کنید تا زهکشی خاک بهبود یابد. پیاز گل لیلیوم باید در گودالی به عمق دو برابر اندازه‌ای که دارد کاشته شود. نوک پیاز باید به سمت بالا قرار بگیرد و ریشه به سمت پایین باشد. بعد از قرار دادن پیاز گل لیلیوم در گودال، آن را با خاک بپوشانید. خاک را با دست جمع کنید و بعد از کاشت به خاک آب دهید. 

کاشت گل لیلیوم


به یاد داشته باشید آب دهی بیش از حد به گل لیلیوم، تاثیر منفی بر پیاز گل دارد. خاک باید مرطوب نگه داشته شود.
در اطراف گیاه مالچ اضافه کنید تا رطوبت خاک حفظ شود و خاک بیش از حد گرم نشود. همچنین از رشد علف های هرز نیز جلوگیری می‌شود. مالچ را با 10 سانتی متر فاصله از پایه گیاه، روی خاک قرار دهید.

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ