چگونه فیسالیس را کشت و پرورش دهیم

 

فیسالیس میوه‌ی زرد‌رنگ مایل به نارنجی در یک پوسته‌ی کاغذی تولید می‌کند که در ظاهر شبیه به توماتیلو است. فیسالیس میوه‌های شیرینی تولید می‌کند که بر روی یک گیاه شبیه گوجه‌فرنگی می‌رویند و به صورت یک گیاه یک‌ساله در طول فصل تابستان رشد می‌کند. فیسالیس نمی‌تواند سرما را تحمل کند و حداقل به مدت 3 ماه دمای 18-30 درجه‌ سانتی‌گراد را در بهترین حالت نیاز دارد. بذرها را حدود 6 هفته قبل از آخرین سرما درخانه کشت کرده و جوانه‌های تازه رسیده‌ی آن را در اوایل تابستان در خاک قرار می‌دهیم تا زمان کافی برای میوه‌دادن داشته باشند.

 

پوسته‌ی کاغذی،  از میوه‌های انبار شده، حفاظت می‌کند.

 

آموزش کاشت فیسالیس


1.    یک گلدان پلاستیکی مخصوص جوانه با طول 10 سانتی متر را با خاک گلدان مرطوب پر کنید و ظرف را روی یک سینی قرار دهید تا آب اضافی که از ظرف خارج میشود داخل آن جمعآوری شود.
2.    در هر ظرف دو عدد بذر فیسالیس را با عمق 5  میلیمتر قرار دهید   برای حفظ رطوبت،  ظرف را داخل یک کیسهی پلاستیکی گذاشته و سپس در یک مکان گرم با دمای 21 – 24  درجه سانتیگراد قرار دهید تا بذرهای فیسالیس جوانه بزنند.
3.    تقریبا 14 تا 30  روز بعد از کاشتن ، زمانی که جوانهها ظاهر شدند کیسهی پلاستیکی را بردارید. ظرف را به یک مکان گرم ببرید که روزانه حداقل 6  ساعت نور خورشید دریافت کن.  زمانی که سطح خاک شروع به خشک شدن میکند به آن آب دهید.
4.    تقریبا یک هفته قبل از انتقال گیاه به باغ ، درست زمانی که گیاه 6  هفته عمر دارد و خطر سرما زدگی را پشت سر گذاشته،  ظرف را خارج از منزل در یک منطقهی محافظتشده قرار دهید.
ابتدا آن ها را در روز اول به مدت یک ساعت بیرون از منزل قرار دهید سپس به تدریج این زمان را افزایش دهید به این صورت آنها میتوانند خودشان را با شرایط رشد در بیرون از منزل تطبیق دهند.
5.    بستر خاک در باغ را با 5  سانتیمتر کمپوست بپوشانید. ی ک کود متعادل مثل ترکیب NPK  10-10-10 را مورد استفاده قرار دهید به میزان 600 گرم در هر 2 متر مربع.  همچنین خاک را تا عمق 20 سانتیمتری شخم بزنید.
6.    برای هر گیاه یک گودال با عمقی اندازهی ظرف جوانهها و عرض دو برابر آن، حفر کنید. فاصلهی گودالها در هر ردیف به اندازهی 60 سانتیمتر و فاصلهی هر ردیف از یکدیگر نیز 60 سانتیمتر باشد.
7.    برای حفاظت از خاک در برابر خشکشدن و سرکوب علفهای هرز، خاک را با یک لایهی 5 سانتی متری مالچ بپوشانید.  فیسالیس را یک یا دو مرتبه در هفته آب دهید به صورتی که همیشه 15 سانتیمتر بالایی خاک، مرطوب بماند.
8.    زمان برداشت فیسالیس وقتی است که پوستهی آن، قهوهای و کاغذی شد و میوه به طور عادی شروع به افتادن از گیاه کرد. میوه‌های برداشتشده را به مدت دو هفته یا بیشتر میتوانید در پوستهاش نگهداری کنید.


موارد مورد نیاز  


گلدان پلاستیکی
خاک‌ مخصوص گلدان
سینی
کیسه ‌پلاستیکی
کمپوست
کود NPK 10-10-10
مالچ
 
 نکته : فیسالیس در مربای میوه، کیک، سس و دسر استفاده می‌شود.

 

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

1 نظر

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ