کاشت بذر شاهی

سبزی شاهی

شاهی

 

شاهی (Garden Cress) همچنین با نام‌های تره تیزک و تره تندک نیز شناخته می‌شود. این گیاه بومی شرق مدیترانه است. شاهی یکی از انواع سبزی خوردن است که هم به صورت خام و هم پخته مورد استفاده قرار می‌گیرد. این سبزی علفی و یک ساله است و رشد بسیار آسانی دارد. شاهی یک گیاه بسیار عالی برای کاشت در باغ و باغچه است. همچنین می‌توان آن را در گلدان نیز پرورش داد. در صورتی که پنجره آفتاب گیر داشته باشید، می‌توانید شاهی را در گلدان بکارید و در تمام طول سال در خانه نگه دارید و از برگ‌های تازه آن لذت ببرید. شاهی به ارتفاع 20 تا 30 سانتی متر رشد می‌کند و در همه مناطق قابل کاشت است. از برگ‌ها، ریشه و دانه‌های شاهی استفاده می‌شود. برگ‌ها در سالادها، ساندویچ‌ها، بعضی غذاها و یا به صورت خام مورد استفاده قرار می‌گیرد.
قبل از کاشت بذر شاهی، خاک را شخم بزنید و آن را با کمپوست یا کود حیوانی پوسیده یا سایر مواد ارگانیک مخلوط کنید. کمپوست و یا کود را به عمق 15 تا 20 سانتی‌متر با خاک مخلوط کنید. شاهی در خاک‌های سبک، مرطوب و نیمه غنی به خوبی رشد می‌کند.

کاشت شاهی

کاشت شاهی

کاشت بذر شاهی
بذرهای شاهی را به طور تصادفی روی خاک پخش کنید و یا به صورت ردیفی روی خاک بریزید. بهتر است بین بذرها 3 تا 4 سانتی‌متر فاصله باشد. بذرها را به عمق نیم تا یک سانتی‌متر بکارید. بین ردیف‌های کاشت 20 تا 30 سانتی‌متر فاصله قرار دهید. بعد از کاشت خاک را مرطوب کنید. برای برداشت برگ‌های شاهی به صورت مداوم، هر دو هفته یک بار کاشت بذر را تکرار کنید. زمان کاشت بذر شاهی از اوایل بهار تا تابستان می‌باشد. در مناطق گرم می‌توان بذر شاهی را در پاییز و زمستان نیز کاشت. در صورتی که قصد دارید شاهی را در گلدان بکارید و در خانه نگه دارید، هر زمان از سال می‌توانید این کار را انجام دهید. دمای مناسب برای جوانه زنی بذر شاهی 13 تا 24 درجه سانتی‌گراد است. بذر شاهی در این دما 2 تا 7 روزه جوانه می‌زند. در دماهای پایین جوانه زنی ممکن 2 هفته طول بکشد. 
آبیاری شاهی
شاهی بهترین عملکرد را در خاک‌های مرطوب دارد. اگر شاهی را در گلدان کاشته‌اید، دو سه روز یک بار خاک را مرطوب کنید. تنش خشکی در طول دوره رشد عملکرد گیاه را کاهش می‌دهد.
کوددهی شاهی
به دلیل کوتاه بودن دوره رشد شاهی، گیاه به کود نیاز ندارد. فقط کافی است قبل از کاشت، خاک را با کمپوست یا کود حیوانی پوسیده مخلوط کنید. برای گیاهان گلدانی، می‌توانید از کودهای مایع محلول استفاده کنید. میزان استفاده از کود باید مطابق با دستورالعمل شرکت سازنده باشد.
برداشت شاهی
2 تا 3 هفته بعد از جوانه زنی زمانی که اندازه برگ‌های شاهی به 5 سانتی‌متر رسید می‌توانید آن‌ها را برداشت کنید. برگ‌های قدیمی را برداشت کنید و اجازه دهید برگ‌های جدید روی گیاه بمانند تا رشد گیاه متوقف نشود.
بیماری‌ها و آفات شاهی
گیاه شاهی معمولا دچار بیماری و آفات نمی‌شود. گاهی اوقات لکه‌های سفیدی روی برگ‌ها ایجاد می‌شود که یک نوع قارچ است و باید از خوردن این برگ‌ها خودداری کرد. این بیماری به دلیل وجود علف‌های هرز، وجود بقایای گیاهی محصولات زراعی، بذرهای آلوده و یا خاک آلوده ایجاد می‌شود.
علف‌های هرز را به طور مرتب از بین ببرید. هنگام خارج کردن علف‌های هرز مواظب باشید به ریشه‌های گیاه شاهی آسیب نرسد. کنترل علف‌های هرز به خصوص در طول ماه‌های اول بسیار مهم است. 
خواص شاهی
100 گرم شاهی 30 کالری دارد. شاهی حاوی مقادیر زیادی ویتامین C، ویتامین E، ویتامین A و آنتی‌اکسیدان می‌باشد. این سبزی خواص ضد سرطان دارد. سایر خواص این سبزی شامل درمان کم خونی، کاهش چربی خون، موثر در درمان آسم، محرک فعالیت کلیه‌ها، تقویت معده و کیسه صفرا، درمان اختلالات مفصلی و نقرس، افزایش سلامت لثه‌ها، برطرف کردن لک صورت و اشتها آور می‌باشد.

 

 

 

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ