کاشت درخت انجیر گوش فیلی

 

درخت انجیر گوش فیلی
نام علمی: Ficus auriculata
نام لاتین: Elephant ear fig tree

درخت انجیر گوش فیلی یک گونه شگفت انگیز از انجیر است. درخت انجیر گوش فیلی برای نگه داری در محیط داخلی هم مناسب می‌باشد و یک گیاه آپارتمانی عالی برای مکان‌های بزرگ می‌باشد. انجیر گوش فیلی بومی هند، نپال، چین و جنوب شرقی آسیا است. درخت انجیر گوش فیلی یک گیاه همیشه سبز و نیمه برگریز است. این درخت رشد سریعی دارد و می‌تواند به عرض و ارتفاع 5/7 متر رشد کند، همچنین می‌توان آن را به صورت یک درختچه کوچک نیز نگه داشت. درخت انجیر گوش فیلی به دلیل برگ‌های بزرگی که دارد به این نام معروف شده است. برگ‌های این درخت در جنگل‌های بارانی Xishuangbanna نسبت به سایر درختان بزرگ تر می‌باشد. برگ‎های جوان در ابتدا قرمز رنگ هستند و هرچه بزرگ تر می‌شوند رنگ آن‎ها سبز و سبزتر می‌گردد. اندازه نهایی برگ‎ها 50 سانتی‌متر می‎باشد ولی معمولا به اندازه 30 تا 40 سانتی‌متر بزرگ می‌شوند. از برگ‌ها می‎توان در زمستان به عنوان علوفه دام‌ها استفاده کرد. گاوها برگ‎های انجیر گوش فیلی را خیلی دوست دارند. در بعضی از روستاهای هند چند برگ را در کنار هم می‎دوزند و در طول مهمانی‎ها در این برگ‌ها غذا سرو می‌کنند.
درخت انجیر گوش فیلی را می‌توان به راحتی هرس کرد. این درخت در برابر هرس و برش شاخه‌ها واکنش خوبی نشان می‌دهد و گیاه شاخه‎ها و برگ‌های بیشتری به وجود می‌آورد و ساقه آن ضخیم تر خواهد شد. قسمت‌های جدید گیاه به رنگ قرمز پررنگ هستند. 

 

انجیر گوش فیلی

 


میوه‌ها به صورت خوشه‌ای بر روی تنه یا شاخه‌های بزرگ‌تر رشد می‌کنند. میوه‌های درخت انجیر گوش فیلی یکی از خوش مزه ترین گونه‌های انجیر است. تمام میوه‌های انجیر خوراکی هستند. انجیر گوش فیلی گرد و سبز رنگ است و داخل آن‎ قرمز می‎باشد و طعم شیرین و بسیار خوبی دارد. درون میوه‎ها حالت ژله‎ای است و به طور کلی دارای کیفیت و طعم بسیار خوبی هستند.
درخت انجیر گوش فیلی در مناطقی که دمای هوا در زمستان 5 تا 5- درجه سانتی‎گراد است قابل کاشت می‌باشد. در مناطق سردتر می‌توان گیاه را در خانه نگه داری نمود.


گل‌دهی و میوه دهی


درخت انجیر گوش فیلی از اواخر زمستان تا اواسط بهار گل می‌دهد. فصل میوه‌دهی از اواخر بهار تا اواسط تابستان می‌باشد. میانگین باردهی یک درخت انجیر گوش فیلی بالغ 5/32 کیلوگرم ثبت شده است. 

 

انجیر گوش فیلی

 


کاشت بذر درخت انجیر گوش فیلی


یک گلدان را با خاک مرغوب دارای زهکشی خوب پر کنید. همچنین می‌توان برای کاشت بذر، از پیت ماس نیز استفاده نمود. یک گلدان 6 سانتی‌متری برای کاشت بذر مناسب است. بذر را در سطح خاک یا پیت ماس قرار دهید و آن را با لایه بسیار نازکی خاک (2 تا 3 میلی‎متر) بپوشانید. خاک را مرطوب نگه دارید ولی آن را خیس نکنید. روی گلدان یک پلاستیک شفاف بکشید تا رطوبت حفظ شود. دمای مناسب برای جوانه‌زنی بذر درخت انجیر گوش فیلی 24 تا 28 درجه سانتی‌گراد در طول روز و 20 تا 24 درجه سانتی‌گراد در طول شب است. گلدان را در یک پنجره یا گلخانه کوچک با سایه جزیی قرار دهید. جوانه زنی ممکن است چندماه طول بکشد بنابراین نا امید نشوید. بعد از جوانه‌زنی پلاستیک را از روی گلدان بردارید. 
نهال‌ها را می‌توان اوایل بهار به زمین منتقل کرد. درخت انجیر گوش فیلی باید در آفتاب کامل کاشته شود. خاکی که درخت در آن کاشته می‌شود باید غنی باشد و زهکشی خوبی داشته باشد. همچنین مکانی که درخت انجیر گوش فیلی در آن کاشته می‌شود باید از باد حفاظت شود. فاصله مناسب بین درخت‌های انجیر گوش فیلی 10 متر می‌باشد. 


آبیاری


خاک باید همیشه مرطوب نگه شود ولی خیس نشود. اجازه ندهید بین آبیاری‌ها، خاک خشک شود.


کوددهی


در طول فصل رشد هر هفته یک بار به گیاه کود ارگانیک یا یک کود همه منظوره بدهید.
 

 

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ