کاشت کراسولا تتراگونا یا کاج مینیاتوری

 

کراسولا تتراگونا یا کاج مینیاتوری
نام لاتین: Miniature Pine
نام علمی: Crassula tetragona


کراسولا تتراگونا همچنین با نام کاج مینیاتوری نیز شناخته می‎شود، یک نوع ساکولنت بومی آفریقای جنوبی می‌باشد و یک گیاه همیشه سبز است. این گیاه می‌تواند به ارتفاع 60 سانتی‎متر رشد کند و شبیه یک درخت کاج کوچک است. برگ‎ها سبز تیره و بیضی شکل هستند و 4 سانتی‌متر طول دارند. کراسولا تتراگونا به دلیل اندازه کوچک و شباهت زیادی که به درخت کاج دارد معمولا به عنوان بونسای استفاده می‎شود. این درخت کوچک، گل‌های بسیار زیبا، جذاب و کوچکی نیز تولید می‎کند. گل‎دهی در تابستان می‌باشد. گیاه کراسولا تتراگونا در برابر خشکی مقاوم است و یک گیاه بسیار مناسب برای نگه داری در خانه می‌باشد. همچنین برای ایجاد یک فضای بسیار زیبا و جذاب در باغچه، فضای سبز و ... نیز استفاده می‌شود. این گیاه می‌تواند سرما را تا دمای 4 درجه سانتی‎گراد تحمل کند ولی در صورتی که به مدت طولانی در معرض دمای پایین تر قرار بگیرد ممکن است از بین برود. 

 

کراسولا تتراگونا


کاشت بذر کراسولا تتراگونا


خاکی که برای کاشت بذر کراسولا تتراگونا استفاده می‎شود باید زهکشی خوبی داشته باشد. خاک گلدان حاوی پرلیت با زهکشی خوب برای کاشت بذر کراسولا تتراگونا مناسب است، همچنین می‎توان از خاک مخصوص کاکتوس نیز استفاده نمود. گلدان را با خاک پر کنید، برای شروع کار یک گلدان با عمق و عرض 6 سانتی‎متر کافی است. بذر را در سطح خاک قرار دهید. نیازی نیست بذر را با خاک بپوشانید. تا زمان جوانه زنی خاک را مرطوب نگه دارید ولی آن را خیس نکنید. برای حفظ رطوبت می‌توان یک پلاستیک شفاف روی گلدان بکشید. گلدان را در یک مکان با سایه جزیی قرار دهید. دمای مناسب برای جوانه زنی بذر کراسولا تتراگونا 23 تا 28  درجه سانتی‎گراد در طول روز و 20 تا 23 درجه سانتی گراد در طول شب می‎باشد. جوانه‌زنی بذر کراسولا تتراگونا یک تا سه ماه طول می‌کشد ولی در شرایط خوب جوانه زنی سریع تر انجام می‌شود. بعد از جوانه‎زنی، زمانی که نهال‎ها مقداری رشد کردند می‌توان آن‎ها را در زمین یا در گلدان بزرگ تر کاشت. خاک‎های رسی قلیایی برای کاشت نهال کراسولا تتراگونا مناسب هستند. فاصله کاشت بین نهال‎ها را یک متر در نظر بگیرید.
نهال کراسولا تتراگونا زمانی که در گلدان بونسای کاشته می‌شود، به صورت طبیعی به شکل بونسای رشد می‎کند و شبیه یک درخت کاج کوچک می‌باشد. 
کراسولا تتراگونا مانند سایر کراسولاها در زمین‎های خشک رشد می‎کند، می‌توان آن را در آفتاب کامل یا سایه جزیی نگه داشت، گرما را دوست دارد و به آسانی رشد می‎کند. یک مکان با روزی 6 ساعت نور خورشید برای نگه داری کراسولا تتراگونا مناسب است. 
برای آبیاری نهال‎ها، اجازه دهید بین هر بار آبیاری خاک خشک شود. ماهی یک بار آبیاری برای گیاه کراسولا تتراگونا کافی است. 

 

2 نظر

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ