کاشت نخل جزایر قناری

 

نخل جزایر قناری
نام لاتین: Canary Island Date Palm
نام علمی: Phoenix canariensis

نخل جزایر قناری همانطور که از اسمش پیداست بومی جزایر قناری می‌باشد. این نخل یکی از گونه‌های گلدار در خانواده نخل Arecaceae می‌باشد. این گیاه در برابر گرما مقاوم است و سرما را تا دمای 6- درجه سانتی‌گراد تحمل می‌کند. در دمای پایین تر ممکن است گیاه از بین برود. در مناطق سرد می‌توان این گیاه را در گلدان کاشت و در زمستان در خانه نگه داری نمود. نخل جزایر قناری بسیار جذاب بوده و چشم انداز زیبایی را ایجاد می‌کند و معمولا برای زیبا سازی محوطه‌ها از این نخل استفاده می‌شود. این نخل به عنوان یکی از زیباترین و باشکوه ترین درختان در دنیا شناخته می‌شود. این گیاه زمانی که در زمین کاشته می‌شود، می‌تواند به ارتفاع 9 متر رشد کند. نخل جزایر قناری بسیار مقاوم است و به مراقبت زیادی نیاز ندارد.

 

Imagem


کاشت بذر نخل جزایر قناری


قبل از کاشت بذرها را به مدت 24 تا 48 ساعت در آب بخیسانید. بعد از گذشت 24 ساعت آب را عوض کنید. بذر نخل جزایر قناری را به عمق 1/5 سانتی‌متر در یک بستر کاشت استریل بکارید. از مخلوط کمپوست دارای زهکشی خوب و سنگ ریزه (به نسبت‌های مساوی) برای کاشت بذر استفاده کنید. خاک را تقریبا مرطوب نگه دارید ولی از خیس شدن خاک اجتناب کنید. در بین هر بار آبیاری اجازه دهید خاک کمی خشک شود (اما خاک نباید کاملا خشک شود). گلدان را با یک پلاستیک بپوشانید و آن را در یک مکان گرم قرار دهید. دمای مناسب برای جوانه‌زنی بذر نخل جزایر قناری 32 درجه سانتی‌گراد است. در این دما بذرها یک یا دو هفته‌ای جوانه می‌زنند. اما گاهی اوقات ممکن است جوانه‌زنی تا 3 ماه طول بکشد. زمانی که ریشه ظاهر شد، بذر را به دقت در مخلوط کمپوست و سنگ ریزه قرار دهید و گلدان را گرم نگه دارید تا ساقه ظاهر شود. بعد از ظاهر شدن ساقه، گیاه را در یک مکان گرم و دارای نور بگذارید. بین هر بار آبیاری اجازه دهید خاک خشک شود و از آبیاری بیش از حد پرهیز کنید زیرا باعث پوسیدگی نخل می‌شود. بعد از اینکه گیاه به اندازه 10 تا 15 سانتی‌متر رسید آن را به زمین یا به گلدان بزرگ منتقل کنید. نخل جزایر قناری باید در آفتاب کامل و خاک‌های دارای زهکشی خوب کاشته شود. خاک‌های لومی-شنی برای کاشت مناسب هستند. فاصله کاشت بین نهال‌ها را 2 متر در نظر بگیرید.


کوددهی


هر سال در اواسط بهار و اوایل تابستان به گیاه کود دهید. از کودهای مخصوص نخل می‌توانید استفاده کنید. همچنین کود NPK 8-2-12 با 4 درصد منیزیم نیز مناسب می‌باشد. در حین کوددهی مواظب باشید کود با تنه نخل برخورد نکند و کود را در اطراف گیاه به خاک اضافه کنید. بعد از کوددهی، به گیاه آب دهید و خاک را تا 24 ساعت مرطوب نگه دارید.


نکات


- نخل جزایر قناری به مراقبت کمی نیاز دارد ولی زمانی که ساقه و برگ‌های پوسیده و مرده در گیاه مشاهده کردید، آن‌ها را جدا کنید تا گیاه سالم و زیباتر بماند.
- با هرس ساقه‌های آسیب دیده از بروز بیماری در گیاه جلوگیری می‌شود.
- از جدا کردن برگ‌های سبز و برگ‌هایی که به صورت افقی یا به طرف بالا رشد کرده‌اند اجتناب کنید.

 

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ