کاشت بذر میوه آناتو

 

میوه آناتو 
نام لاتین: Achiote
نام علمی: Bixa Orellana


Bixa Orellana درختی از مناطق گرمسیری آمریکاست. این درخت همچنین با نام‌های آناتو (annatto)، اروکوم (urucum) و اچیوت (achiote) نیز نامیده می‌شود. این میوه برای رنگ‌دانه‌هایش شناخته شده است: اورلین (oreline) و بیکسین (bixin).  بوته آناتو می‌تواند به ارتفاع 6 تا 8 متر برسد. میوه‌های آناتو کپسول‌های قرمز رنگی هستند که توسط پوشش نرمی احاطه شده‌اند. میوه‌ها 90 روز بعد از گل‌دهی رسیده می‌شوند، آن‎ها را بعد از باز شدن حداقل دو کپسول برداشت می‌‌کنند البته کپسول میوه خوراکی نیست. بعد از برداشت، میوه‌ها را برای حذف پوشش موم مانند که دانه‌ها را احاطه کرده است، خشک می‌کنند. میوه آناتو حاوی ویتامین E است. علاوه بر این، حاوی مقدار زیادی سلنیوم، منیزیوم و کلسیم می‌باشد. 

 

میوه آناتو

 

میوه آناتو باز شده

 


استفاده در آشپزی 


میوه آناتو به عنوان یک ماده افزودنی برای رنگ پنیر استفاده می‌شود. این میوه برای رنگ کردن روغن‌های خوراکی و برای تهیه سس مکزیکی استفاده می‌گردد. درخت آناتو در مناطقی که دمای هوا در زمستان 1- تا 10 درجه سانتی‌گراد است قابل کاشت می‌باشد.


استفاده‌های دارویی میوه آناتو


به نظر می‌رسد برگ‌های این درخت استفاده‌های کاربردی زیادی پیدا خواهند کرد. شاخه‌ها و برگ‌های جوان برای عفونت‌های تب دار  از جمله گونوره، دیازنتری و هپاتیت استفاده می شود. اعتقاد بر این است که آن‎ها از کبد محافظت می‌کنند و کلسترول را کاهش می‌دهند. برگ‌ها و دانه‌ها برای تسکین سوزش معده ناشی از غذای بیش از حد تند نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. گفته شده خیسانده گل‌ها، یک خلط آور مفید برای نوزادان تازه متولد شده است. در بعضی از قسمت‌های آمازون، میوه آناتو برای درمان مار گزیدگی استفاده می‌شود. همچنین گفته شده است برای مبارزه با انگل‌ها و دردهای ناشی از انگل‌های روده‌ای مفید است. عصاره دانه‌ها در خارج از منزل باعث دفع حشرات و محافظت از پوست در برابر اشعه ماورا بنفش خورشید می‌شود. همچنین به عنوان یک تونیک پوستی عمومی و برای بهبودی پوست مورد استفاده قرار می‌گیرد. برگ‌ها تاثیر قابل توجهی بر سیستم ادراری دارند و حجم ادرار را در موارد نارسایی کلیوی یا سیستیت افزایش می‌دهند. همچنین گفته شده است که برگ‌ها، هیپرپلازی خوشخیم پروستات را کاهش داده و به طور کلی به داشتن فعالیت ضد توموری مشهور می‌باشند، که به نظر می‌رسد به دلیل فعالیت آنتی اکسیدانی بالای ترکیبات کارتنوئیدی بیکسین و نوربیکسین است که همچنین به منبع رنگدانه‌های قرمز آناتو نیز معروف می‌باشند. این کارتنوئیدها همچنین سطح قند خون را کاهش می‌دهند و برای درمان دیابت در سیستم‌های پزشکی سنتی مورد استفاده قرار می‌گیرند.


جوانه‌زنی بذر میوه آناتو


بذرها را در یک گلدان یا جعبه کوچک قرار دهید. 
بذرهای میوه آناتو باید در کمپوست شنی دارای زهکشی خوب کاشته شوند و مرطوب نگه داشته شوند، دمای مناسب برای جوانه زنی بذر میوه آناتو 20  تا 25 درجه سانتی‌گراد است. بذرها را در هر زمان از سال می‌توان در خانه کاشت. بذرها را با حدود یک سانتی‌متر شن بپوشانید و با استفاده از آبپاش آب دهید.
در صورت نیاز، هر سه روز یک بار آب دهید. 
بذر میوه آناتو در عرض دو تا شش هفته جوانه می‌زنند.
برای افزایش سرعت جوانه‌زنی، در پوسته بذر شکاف ایجاد کنید و آن را به مدت 24 ساعت در آب گرم بخیسانید.
بعد از این که نهال‌ها قوی شدند، آن‌ها را به گلدان‌های کوچک منتقل کنید.

 

محصولات مرتبط

بذر درخت آناتو

20,000تومان

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ