کاشت درخت بائوباب زا (Baobab Za)

 

درخت بائوباب زا (آدانسونیا زا)
نام علمی: Adansonia za
نام لاتین: Baobab Za


درخت بائوباب زا یا آدانسونیا زا، رایج ترین نوع بائوباب در ماداگاسکار است. گونه‌های بائوباب معمولا به آسانی در گلدان و محیط داخلی به عنوان بونسای رشد می‎کنند. بائوباب زا، در طبیعت به ارتفاع 5 تا 30 متر بزرگ می‌شود. درختان بائوباب می‌توانند هزاران سال زندگی کنند. تنه درخت بائوباب زا، استوانه‌ای شکل و بسیار منحصر به فرد و زیبا می‎باشد و گاهی اوقات دارای کمی منحنی است. پوست درخت خاکستری و گل‎ها زرد رنگ هستند. ریشه‎های درخت بائوباب زا به صورت غده رشد می‌کنند، ابتدا در عمق و سپس در عرض رشد می‎نماید به همین دلیل به یک گلدان عمیق نیاز دارد. 
بائوباب تنها درختی است که می‎تواند پوست خود را بازسازی کند. تنه درخت قادر است مقدار قابل توجهی آب در خود ذخیره کند، یک درخت بالغ می‌تواند تا 40000 لیتر آب در تنه خود نگه دارد. در پاییز برگ‎های درخت می‌ریزند و در زمستان درخت کاملا خفته می‌شود. وقتی درخت بدون برگ است، شاخه‎ها شبیه ریشه هستند و به نظر می‎رسد یک درخت به صورت وارونه کاشته شده است. در بهار که هوا گرم می‌شود برگ‎های درخت دوباره شروع به رشد می‎کنند. برگ‎های درخت بائوباب را می‌توان مانند اسفناج مصرف کرد. درخت بائوباب زا، در مناطقی که دمای هوا در زمستان تا 1 درجه سانتی‎گراد می‌رسد قابل کاشت است. در مناطق سردتر می‎توان گیاه را در محیط داخلی نگه داشت. 

 

درخت بائوباب زا (آدانسونیا زا)


کاشت بذر درخت بائوباب زا


 این درخت به راحتی از بذر رشد می‌کند. قبل از کاشت بذرها را به مدت 2 تا 6 ساعت در آب گرم قرار دهید. بذرها را در یک خاک دارای زهکشی خوب مانند مخلوط شن و ماسه رودخانه و پرلیت (یا ورمیکولیت) به عمق یک سانتی‎متر بکارید. تا زمان جوانه زنی خاک را مرطوب نگه دارید ولی آن را خیس نکنید. بذر درخت بائوباب در خاک‎های خیس جوانه نمی‌زند. گلدان را در یک مکان گرم با دمای 20 تا 24 درجه سانتی‎گراد نگه دارید. در شرایط خوب جوانه زنی 2 تا 4 هفته طول می‌کشد ولی ممکن است مدت زمان جوانه زنی بیشتر شود پس نا امید نشوید. برای اینکه بذر درخت بائوباب جوانه بزند و به رشد ادامه دهد به نور خورشید نیاز دارد و نباید در دمای زیر 18 تا 20 درجه سانتی‌گراد قرار بگیرد. 
بعد از این که اندازه نهال‎ها به 5 سانتی متر رسید آن‎ها را به گلدان های فردی حاوی خاک شنی و مقداری کمپوست که به خوبی پوسیده شده است و مقداری پودر استخوان، منتقل کنید. زمانی که نهال به اندازه 40 تا 50 سانتی‎متر رسید می‌توان آن را به زمین منتقل کرد. 
بذر درخت بائوباب را می‌توان به طور مستقیم در زمین نیز کاشت. مکان کاشت باید دارای آفتاب کامل و خاک با زهکشی خوب باشد. این درخت در زمین‎های خشک رشد می‎کند و خاک‎های سنگی و با زهکشی خوب را ترجیح می‎دهد. 
در مناطق سرد، زمانی که سرما شروع می‌شود، باید گلدان را در داخل منزل و در معرض نور مستقیم خورشید قرار دهید. درخت بائوباب نمی‎تواند سرما را تحمل کند. 


کوددهی درخت بائوباب زا


برای درختان بائوباب که در گلدان نگه داری می‌شوند از یک کود متوازن محلول استفاده کنید. یک قاشق غذاخوری کود NPK 20-20-20 را در 4 لیتر آب مخلوط کنید و نم نم به خاک اضافه نمایید. ماهی یک یا دوبار کوددهی به گیاه کافی است. برای گیاهانی که در زمین کاشته شده اند، در بهار هر 20 روز یک بار به گیاه کود دهید. از کودهای غنی از پتاسیم که نیتروژن کمی دارند استفاده کنید. 


آبیاری


زمانی که درخت در زمین کاشته می‌شود، تنه درخت در طول فصل پاییز با آب پر می‌شود و بعد از رفع سرما، دو هفته‌ای یک بار آبیاری برای درخت کافی است. در طول زمستان که درخت خفته است، خاک باید کاملا خشک نگه داشته شود. این درخت به خشکی مقاوم است. 

 

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ