کاشت مارچوبه در گلدان

مارچوبه گیاه یک چندساله است که تا 20 سالگی قادر به تولید محصولِ خوشمزه‌ی خود می‌باشد. کاشت مارچوبه در گلدان یک روش آسان و جالب برای پرورش این گیاه خوشمزه و مغذی است. مارچوبه دارای خواص بسیاری برای سلامتی است، مانند تقویت سیستم ایمنی، کاهش استرس، حفظ سلامت چشم، پوست و مو و کنترل وزن.

مارچوبه‌ها در سال سوم کشت برداشت می‌شوند. هر گیاه سالی حدود 700 گرم مارچوبه تولید می‌کند.

کاشت مارچوبه در گلدان

در دو سال اول مارچوبه‌ها بالای گیاه تشکیل می‌شوند این مارچوبه‌ها قابل خوردن نیستند. مارچوبه در مناطق سردسیر و نیمه سردسیر زیر نور کامل خورشید و خاک سبک به خوبی رشد می‌کند.


برای کاشت مارچوبه در گلدان، می‌توانید از دو روش استفاده کنید:

از طریق بذر و از طریق گیاه


  کاشت مارچوبه از طریق بذر: برای این روش، ابتدا باید یک گلدان مناسب انتخاب کنید. گلدان باید حداقل 50 سانتی‌متر عمق و قطر داشته باشد و دارای سوراخ زهکشی باشد. سپس گلدان را با خاک مخصوص گلدان پر کنید و یک بذر مارچوبه را در مرکز آن بکارید. بذر را با 5 سانتیمتر خاک بپوشانید و گلدان را در جایی که نور کامل خورشید به آن برسد قرار دهید. خاک را هر روز مرطوب نگه دارید و دما را در حدود 25 درجه سانتی‌گراد حفظ کنید. زمانی که بذر جوانه زد، دما را به 21 درجه سانتی‌گراد کاهش دهید. هنگامی که نهال مارچوبه به اندازه 30 سانتی‌متر بلند شد، آن را به گلدان بزرگتری منتقل کنید و هر هفته مقداری از انشعابات ریشه را با خاک بپوشانید تا به بالای سطح خاک برسند. مارچوبه‌ها را در اواخر پاییز با یک چاقوی تیز از روی سطح خاک قطع کنید و در زمستان گلدان را در محیطی خشک و سرد نگه دارید. مارچوبه‌ها را در سال سوم کشت برداشت کنید.

کاشت مارچوبه در گلدان


کاشت مارچوبه از طریق گیاه: برای این روش، ابتدا باید یک گیاه مارچوبه 2 تا 3 ساله از گلخانه یا بازار تهیه کنید. سپس گلدانی با قطر و عمق حداقل 50 سانتی‌متر را با خاک مخصوص گلدان پر کنید و یک سوراخ به اندازه 20 سانتی‌متر عمق و 3 برابر تاج گیاه در مرکز آن ایجاد کنید‌. یک قاشق بزرگ کمپوست را در مرکز گودال بریزید و سپس ریشه‌های مارچوبه را پهن کنید به این صورت که مرکز ریشه را روی کمپوست قرار دهید و بقیه ریشه‌ها را در کناره‌ها پخش کنید. در نهایت ریشه را با 5 سانتی‌متر خاک بپوشانید و گیاه را کاملا آبیاری کنید. به این صورت یک مرکز توخالی در مرکز خاک وجود خواهد داشت تا زمانی که انشعابات ریشه به بالای سطح خاک برسند. گلدان را در جایی که نور کامل خورشید به آن برسد قرار دهید و خاک را مرطوب نگه دارید. هر هفته مقداری از انشعابات ریشه را با خاک بپوشانید تا به بالای سطح خاک برسند. مارچوبه‌ها را در اواخر پاییز با یک چاقوی تیز از روی سطح خاک قطع کنید و در زمستان گلدان را در محیطی خشک و سرد نگه دارید. مارچوبه‌ها را در سال بعد برداشت کنید.
 

کاشت مارچوبه در گلدان

نحوه‌ی کاشت مارچوبه در گلدان
1. گلدان را در فصل بهار زمانی که درختان برای برگ دادن آماده می‌شوند، برای کاشت آماده کنید. برای کاشت مارچوبه از یک گلدان با قطر و عمق حداقل 50 سانتی‌متر استفاده کنید. گلدان باید سوراخ زهکشی داشته باشد. گلدان‌های پلاستیکی به این دلیل گزینه‌ی خوبی هستند که رطوبت را مانند گلدان‌های سفالی، جذب نمی‌کنند و فعالیت سوراخ‌های زه‌کشی راحت‌تر می‌شود. گیاه مارچوبه به بیماری‌هایی که به دلیل رطوبت زیاد ایجاد می‌شوند حساس است.
2. حدود 5 سانتی‌متری پایین گلدان را با ماسه پر کنید. ترکیب این ماسه و سوراخ‌های زهکشی به حفظ گیاه در مقابل رطوبت و قارچ‌ها کمک می‌کند.
3. گلدان را با خاک مخصوص گلدان پر کنید. سپس یک سوراخ به عمق 20 سانتی‌متر و عرض حدود 3 برابر تاج (ریشه) گیاه مارچوبه در مرکز خاک ایجاد کنید. به این‌صورت فضای کافی برای گسترش ریشه‌ی گیاه وجود خواهد داشت.
4. یک قاشق بزرگ کمپوست را در مرکز گودال بریزید. سپس ریشه‌های مارچوبه را پهن کنید به این‌صورت که مرکز ریشه را روی کمپوست قرار دهید و بقیه ریشه‌ها را در کناره‌ها پخش کنید. در نهایت ریشه را با 5 سانتی‌متر خاک بپوشانید. گیاه را کاملا آبیاری کنید. به این صورت یک مرکز توخالی در مرکز خاک وجود خواهد داشت تا زمانی که انشعابات ریشه به بالای سطح خاک برسند.
5. تا زمانی که تاج گیاه رشد کند خاک را مرطوب نگه دارید. هنگامی که شاخه ها بر روی تاج ظاهر می شوند، به تدریج آنها را با خاک پوشانده و فقط حدود 5/1 سانتی‌متر آن را نپوشانید. درواقع هر هفته مقداری از انشعابات ریشه را بپوشانید تا زمانی ک به بالای سطح خاک برسند. ریشه‌های بزرگتر انشعابات بیشتری هم خواهند داشت. می‌توان از هر تاج 6 تا 12 انشعاب انتظار داشت که به نوع مارچوبه بستگی دارد.
6. ماهی یک‌مرتبه به گیاه مارچوبه کمپوست دهید. استفاده از کمپوست به عنوان کود، منجر به ایجاد سبزیجات ارگانیک می‌شود می‌توانید از کود NPK 15-15-15 و 10-10-10 نیز در بهار پس از کاشت استفاده کنید.
7. ‌توت‌های قرمزی که روی گیاه ماده‌ی مارچوبه ظاهر می‌شوند را بچینید زیرا آنها در گلدان می‌افتند و منجر به رشد علف‌های هرزی که برای گیاه مفید نیستند می‌شوند. گیاهان نر این دانه‌ها را تولید نمی‌کنند. گیاه ماده مارچوبه‌های کوچکتری تولید می‌کند و گیاهان نر مارچوبه‌هایی با قطر 2-3 مرتبه ضخیم‌تر تولید می‍کنند. اما روند رشد و کاشت برای هر دو یکسان است.
8. مارچوبه‌ها را در اواخر پاییز با یک چاقوی تیز از روی سطح خاک قطع کنید، این کار به گیاه کمک می‌کند تا در زمستان در مقابل بیماری‌هایی که از تشکیل شاخ ‌و برگ جلوگیری می‌کنند، محافظت شود.

کاشت مارچوبه در گلدان


نکات
به جای انتخاب گیاه 1-2 ساله، گیاه 2-3 ساله انتخاب کنید تا زودتر بتوانید برداشت انجام دهید. در گلخانه‌ها انواع گیاهان مارچوبه یک تا سه ساله وجود دارند که می‌توانید انتخاب کنید.
گیاه را در مناطق گرمسیری در ابتدای بهار بکارید و آن را در مقابل گرمای خورشیدِ ظهر محافظت کنید.
محصول گیاهان ماده باریک‌تر از گیاهان نر است اما هر دو در مدت زمان یکسانی پخته می‌شوند.
مارچوبه سه سال پس از کشت برداشت می‌شود. مارچوبه‌ها را از سطح خاک ببُرید. در سال سوم فقط یکبار برداشت را انجام دهید. در سال‌های بعدی در ابتدای بهار برداشت را انجام دهید، زمانی که طول مارچوبه‌ها حدود 20 سانتی‌متر می‌شود.

کاشت مارچوبه در گلدان

 

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

2 نظر

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ