کاشت گل پیپ هلندی الگانس

 

گل پیپ هلندی الگانس
نام علمی: Aristolochia elegans
نام لاتین: Calico flower vine


گل پیپ هلندی الگانس یک گیاه رونده و چند ساله است، گل‎دهی از تابستان تا پاییز  می‌باشد و در مناطقی که دمای هوا در زمستان 10- تا 12 درجه سانتی‎گراد است قابل کاشت می‌باشد. پیپ هلندی الگانس در مناطق گرم به صورت همیشه سبز است و می‎تواند به ارتفاع 3 تا 5/4 متر رشد کند. گل‎ها بسیار زیبا و جذاب هستند و به رنگ سفید و بنفش می‎باشد. گل ها به شکل لوله خمیده هستند که به پیپ هلندی شرلوک شبیه است و به همین دلیل به آن ها گل پیپ هلندی می‌گویند. برگ‎های گیاه نیز قلبی شکل می‎باشند. گل پیپ هلندی الگانس بومی برزیل است و مقاومت زیادی در برابر آفات و بیماری‎ها دارد. این گیاه هم در آفتاب کامل و هم در مکان‌های سایه-آفتاب رشد می‎کند. گل پیپ هلندی الگانس شرایط گرما، خشکی و رطوبت را تحمل می‎کند و در شرایط مناسب به راحتی از بذر جوانه می‌زند.

 

گل پیپ هلندی الگانس

 


کاشت بذر گل پیپ هلندی الگانس


1 - قبل از کاشت بذرها را به مدت 48 در آب بخیسانید. بذرها را در اواسط زمستان در گلدان بکارید و سپس در بهار بعد از رفع سرما آن‌ها را به زمین منتقل کنید. در این صورت فصل گل‌دهی طولانی تر خواهد شد.
2 – گلدان را با قسمت‎های مساوی پیت ماس، خاک گلدان و پرلیت پر کنید و آن‎ها را باهم مخلوط نمایید. بذرها به یک خاک دارای زهکشی خوب نیاز دارند. خاک را همیشه مرطوب نگه دارید ولی آن را خیس نکنید.
3 – سه سانتی‎متر از قسمت بالایی گلدان را خالی بگذارید. شما می‎توانید از گلدان‎های پلاستیکی، رسی یا سینی نشا برای کاشت بذرها استفاده کنید. گلدان مورد استفاده باید سوراخ زهکشی داشته باشد. 
4 – بذرهای گل پیپ هلندی را روی سطح خاک قرار دهید. در هر گلدان 2 یا سه بذر بگذارید، بین بذرها 3 سانتی‎متر فاصله قرار دهید. بذرها را با خاک نپوشانید، زیرا آن‎ها برای جوانه‎زنی به نور نیاز دارند.
5 – خاک را مرطوب کنید و اجازه دهید آب اضافی از گلدان خارج شود. روی گلدان پلاستیک شفاف بکشید تا رطوبت حفظ شود.
6 – گلدان را در یک مکان آفتابی با نور غیر مستقیم خورشید و تهویه کافی قرار دهید. دمای مناسب برای جوانه‎زنی بذر گل پیپ هلندی الگانس 21 تا 27 درجه سانتی‎گراد است. برای افزایش دما می‎توانید از یک سیستم گرمایی استفاده کنید. اگر مکان آفتابی ندارید، از چراغ‎های رشد استفاده کنید. چراغ را در فاصله 15 سانتی‎متری از گلدان قرار دهید. روزانه 16 ساعت چراغ را روشن بگذارید.
7 – بذر گل پیپ هلندی الگانس معمولا در عرض دو هفته جوانه می‎زند. بعد از جوانه‎زنی پلاستیک را بردارید. 
8 – بعد از جوانه‎زنی، گلدان را در مکانی قرار دهید (مکان روشن با نور غیر مستقیم) که دمای هوا در روز 24 درجه سانتی‎گراد و دما در طول شب 18 تا 21 درجه سانتی‎گراد باشد. 
9 – زمانی که نهال‎ها دو مجموعه برگ تشکیل دادند، گلدان را در یک مکان سایه دار بگذارید و بعد از دو هفته به تدریج گلدان را در معرض نور خورشید قرار دهید.


نکات


بعد از اینکه دمای هوای خارج از خانه به 16 درجه سانتی‎گراد رسید، نهال‎ها را می‎توانید به زمین منتقل کنید. نهال پیپ هلندی را در یک خاک دارای زهکشی خوب، آفتاب کامل یا سایه جزیی بکارید. بین نهال‎ها 30 سانتی‎متر فاصله قرار دهید و برای آن‎ها داربست تهیه کنید.


هشدار


گیاه پیپ هلندی الگانس می‎تواند گسترش پیدا کند. برای جلوگیری از این مورد، بعد از تولید بذر توسط گیاه، از ریختن بذرها روی زمین جلوگیری کنید و قبل از باز شدن غلاف‎های حاوی بذر، آن‎ها را از گیاه برداشت کنید.
گیاه پیپ هلندی الگانس جذب کننده حشرات گرده افشان است. اگر این موضوع برای شما ناخوشایند است، گیاه را در مکانی بکارید که امکان حضور حشرات گرده افشان کمتر است.

 

محصولات مرتبط

3 نظر

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ