پرورش آلوئه ورا

کاشت و پرورش آلوئه ورا در منزل و زمین

آلوئه ورا گیاهی معروف و ساده برای کاشتن است که محبوبیت زیادی دارد. اگر بتوانید میزان نیاز گیاه به آب و خورشید را برایش فراهم کنید به خوبی رشد می‌کند. آلوئه ورا با بریدن برگ ها یا به اصطلاح قلمه زدن رشد نمی‌کند. برای رشد مجدد گیاه پیشنهاد می‌شود که برگ‌های جوان‎تر را از ریشه اصلی یا از برگ‌های بزرگ‌تر جدا کرده و دوباره بکارید. این گیاهان جوان جدا شده باید با دقت مراقبت شوند تا آسیب نبینند که در ادامه مفصل توضیح داده خواهد شد. 


قسمت اول: کاشت یا تکثیر آلوئه ورا


1. تعیین زمان کاشت آلوئه ورا

آلوئه ورا حاوی ریشه‌های کوتاه و برگ‌های بزرگ و سنگین است و زمانی که کاملا رشد می‌کنند به یک گیاه کاملا سنگین و بزرگ تبدیل می‌شود مخصوصا اگر فضای کافی برای رشد داشته باشد. پس وقتی کاملا رشد کرد و بزرگ شد قبل از اینکه برگ‌های آن تمام گلدان را بگیرد آن را به گلدان‌های دیگر انتقال دهید.

  • اگر خواستید تا گیاه جوان مورد نظر برای تکثیر را در کنار یک برگ قدیمی‌تر بکارید، به قسمت سوم مراجعه کنید. 

2. فراهم کردن میزان مناسب نور خورشید و دما

گیاهان آلوئه ورا روزانه 8 الی 10 ساعت نور خورشید را ترجیح می‌دهند. در حالی که آن‌ها در دمای گرم نیز قادر به رشد هستند، آن‌ها قادر به زنده ماندن در فصل‌های سردتر نیز هستند (به شرطی که دمای هوا کمتر از 4 درجه زیر صفر نباشد) اما به حالت خواب یا سکون فرو می‌روند. 

  • مناطق که دمای هوا در زمستان زیر صفر درجه نباشد برای نگهداری آلوئه ورا در فصول سال مناسب هستند. اگر شما در یک منطقه دیگر زندگی می‌کنید، ممکن است بخواهید اکثریت سال را در خارج از منزل خود گیاه را نگه دارید و قبل از یخ زدن آن را در داخل خانه قرار دهید.
  • گیاه آلوئه ورا به نور مستقیم نیاز ندارد و در یک مکان روشن با نور غیر مستقیم به خوبی رشد می‌کند.
  •  اگر برگ‌های آن به سمت قهوه‌ای شدن پیش روند باید آن‌ها را به سایه منتقل کنید تا بیش از حد در معرض آفتاب نباشند.

3. کاشت آلوئه ورا در خاک خشک

گیاهان آلوئه ورا برای زنده ماندن در شرایط خشک، کاملا انعطاف پذیر هستند و ممکن است در خاک‌هایی که آب‌ را به خود می‌کشند، پوسیده شوند. از مخلوط خاک مخصوص کاکتوس استفاده کنید، یا از مخلوط خاک و شن و ماسه (به نسبت‌های مساوی) برای کاشت آلوئه ورا استفاده نمایید.

  • در صورتی که آلوئه ورا در گلدان می‌کارید مطمئن شوید که انتهای گلدان دارای سوراخ زهکشی است تا آب اضافی از آن خارج شود.

4. در هنگام کاشت آلوئه ورا ریشه را بپوشانید، اما اجازه ندهید که برگ خاک را لمس کند.

ریشه آلوئه ورا را درست زیر سطح خاک قرار دهید. اگر هر یک از برگ‌های ضخیم به طور جزئی حتی خاک را لمس کند، ممکن است پوسیدگی پیدا کنند.

5. پوشاندن سطح خاک با ماسه یا سنگ ریزه

یک لایه از سنگ‌های کوچک را در اطراف پایه گیاه آلوئه قرار دهید تا خاک را در محل نگهداری کنید و تبخیر را کاهش دهید. این کار ضروری نیست اما اگر می‌خواهید سطح گلدان خاک داشته باشد این کار را نکنید.

  • سنگ‌های سفید گرما را از خورشید به پایه گیاه بازتاب می‌کنند، که اگر شما در آب و هوای گرم زندگی نمی‌کنید، این کار می‌تواند یک ایده خوب باشد.

6. عدم آبدهی در چند روز اول کاشت

قبل از شروع آبیاری، چند روز طول می‌کشد تا گیاه آلوئه ورا ریشه‌هایی که هنگام کاشت آسیب دیده‌اند، ترمیم شده و ریشه به خوبی در خاک دوانده شود. آبیاری ریشه‌های آسیب دیده باعث افزایش احتمال پوسیدگی ریشه می‌شود. گیاهان آلوئه ورا در برگ‌های خود مقدار زیادی آب ذخیره می‌کنند و در طول این مدت به دلیل کمبود آب آسیب نمی‌بینند. اگر شما می‌خواهید به گیاه آب دهید در روزهای اول از آب آشامیدنی ساده بدون هیچ افزودنی استفاده کنید.


قسمت دوم : مراقبت‌های روزانه از آلوئه ورا


1. آبدهی در فصل رشد هنگامی که خاک کاملا خشک است

در تابستان و یا هر زمانی که هوا گرم و آفتابی است، گیاهان آلوئه ورا با آبیاری منظم با آب شرب، سریع رشد می‌کنند. با این حال، سیراب شدن گیاهان آلوئه ورا راحت‌تر از خشک شدن‌شان است، بنابراین آبیاری را منظم انجام دهید. توجه داشته باشید تا زمانی که خاک به عمق  7.5 سانتی‌متر خشک نشده، آب ندهید.

2. آبدهی در فصول سرد

 گیاهان آلوئه ورا اغلب در زمستان یا زمانی که هوا برای یک دوره طولانی مدت سرد است، به خواب می‌روند. مگر این‌که آن‌ها را در یک اتاق گرم نگه دارید و فقط باید به آن‌ها در این دوره یک بار یا دو بار در ماه آب دهید.

3.کوددهی

گیاهان آلوئه ورا نیازی به کود ندارند و استفاده بیش از حد کود می‌تواند به گیاه آسیب برساند یا سبب رشد ناسالم آن شود. اگر می‌خواهید فرآیند رشد را بهتر کنید، از کودهای حاوی نیتروژن کم، فسفر زیاد و پتاسیم کم استفاده کنید، مانند کود NPK (نیتروژن-فسفر-پتاسیم) 10:40:10 یا 15:30:15. کود دهی را سالی یک‌بار در اواخر بهار و در آغاز فصل رشد، انجام دهید.

4. کندن علف‌های هرز

خاک اطراف گیاه آلوئه ورا باید خالی از علف و علف هرز باشد. اگر گیاه خارج از منزل است، به طور مرتب این کار را انجام دهید، اما این کار را با دقت انجام دهید. از آنجا که خاک آلوئه ورا شکننده و شنی است، وجود علف‌های هرز ممکن است یک خطر جدی محسوب شود و به ریشه‌ها آسیب برساند.

5. افزایش نور خورشید 

اگر برگ‌های آلوئه ورا نازک، کم و یا صاف بودند باید میزان نور خورشید را افزایش دهید. برگ‌های آلوئه ورا باید با یک زاویه بیرونی رو به بیرون یا بالا به سمت نور خورشید رشد کنند. اگر آن‌ها به سمت پایین یا داخل رشد می‌کنند به احتمال زیاد نور خورشید کمی دریافت می‌کنند. پس در این صورت لازم است مکان آن را تغییر دهید. به عنوان مثال اگر در داخل خانه است آن را به بیرون از خانه ببرید و در معرض نور خورشید قرار دهید.




6. کاهش نور خورشید

اگر برگ‌های آلوئه ورا قهوه‌ای شوند، نور خورشید را کاهش دهید. این در حالی است که آلوئه ورا سخت‌تر از بسیاری از گیاهان دیگر در معرض آفتاب عمل می‌کند اما باز هم آفتاب می‌تواند برگ‌ها را بسوزاد. پس اگر گیاه آلوئه ورا قهوه‌ای شد، آن را به مکانی که سایه را در اوایل بعد از ظهر می‌گیرد، انتقال دهید.


7. افزایش آبدهی

اگر برگ‌های آلوئه ورا نازک و پیچ خورده باشند، آبدهی را افزایش دهید. برگ‌های ضخیم و گوشتی، آب را ذخیره می‌کنند که گیاه در زمان خشکسالی از آن استفاده کند. البته مراقب باشید که بیش از حد آبدهی نکنید چون آب باید به سرعت از طریق خاک تخلیه شود تا از پوسیدگی ریشه جلوگیری شود.


8. کاهش آبدهی

اگر برگ‌های آلوئه ورا زرد شده یا در حال افتادن باشند نشان دهنده میزان آب زیاد است. پس برای مدت یک یا دو هفته به گیاه استراحت دهید، سپس آبدهی را کم کم شروع کنید و برگ‌های زرد شده را با یک چاقوی تمیز و ضد عفونی شده ببرید تا کل گیاه آسیب نبیند. 



قسمت سوم : تکثیر گیاهان جدید آلوئه ورا


1. فرصت برای رشد گیاهان بزرگتر

ابتدا اجازه دهید تا برگ‌های آلوئه ورای قدیمی‌تر شما رشد کنند تا ظرف آن را پر کنند، بعد از گیاهان جوانتر استفاده کنید. در حالی که هر گیاه آلوئه ورای سالم دارای یک فرصت برای تولید گیاهان جوان‌تر است، این بیشتر زمانی که گیاه بالغ به مرزهای ظرف رسیده باشد، اتفاق می‌افتد.


2. اجازه دادن برای رشد گیاهان جوان

کاملا صبر کنید تا گیاه آلوئه ورای شما شروع به تولید گیاهان جوان کوچکتر کند. چون برگ‌های آلوئه ورا خود حاوی کلون‌های هستند که متصل به ریشه‌ مادر هستند و حتی ممکن است ریشه‌های آن بلند باشند و از انتهای گلدان خارج شوند. پس تا زمان رشد کافی خود گیاه و ایجاد برگ‌های کوچکتر کاری انجام ندهید.

  • جوانه‌های کوچک رنگ روشن‌تری از گیاهان بالغ دارند و مانند برگ‌های بزرگ‌تر در کنار لبه‌ها خار ندارد.



3. اندازه گیاهان جوان

اگر صبر کنید تا گیاهان جوان بزرگتر شده و به اندازه کافی رشد کنند و چند ریشه برای تکثیر داشته باشند بهتر است. اندازه مناسب رشد گیاهان در هر گونه متفاوت است. اما به طور کلی یک گیاه جوان باید حداقل 7/5 سانتی‌مترو حداکثر 12/5 باشد. اگر گلدانتان به اندازه کافی جا دارد، صبرکنید تا گیاه جوان کمی از بالغ‌ها کوچکتر باشد و همینطور دارای چندین برگ واقعی همانند گیاهان بالغ باشد. 

4. استفاده از یک چاقوی تیز و تمیز!

بله! درست خواندید. برای انتقال گیاهان آلوئه ورا جوان از یک چاقوی تیز و البته تمیز برای کاهش آلودگی‌ها استفاده کنید. ابتدا خاک‌های اطراف را کنار دهید و ریشه را نگاه کنید. اگر ریشه به ریشه مادر متصل بود به آرامی آن را ببرید. اما اگر خود برگ جوان دارای ریشه جدا بود، در صورت امکان آن را با گیاه بیرون بیاورید. وجود ریشه‌ها شانس کاشت موفق‌تر را افزایش می‌دهد. 

5. قرار دادن ریشه‌ها در معرض هوا به مدت دو روز

به جای کاشت بلافاصله آلوئه ورا، گیاه را به مدت دو روز در معرض هوا قرار دهید تا بر روی محل بریده شده کمی ریشه بزند و یا به اصطلاح پینه ببند. قرار دادن سطح برش گیاه به طور مستقیم در خاک، احتمال بروز عفونت را افزایش می دهد.

6. قرار دادن در گلدان

گیاه را به روی یک لایه خاک خشک قرار دهید بدون هیچگونه افزودنی خاصی. از آنجا که برگ‌ها یا ریشه ندارند یا خیلی کم دارند، ممکن است نیاز باشد که با سنگ ریزه یا شیء کوچک دیگری از گیاه حمایت کرده تا راست بایستد. ریشه باید طوری باشد که بتواند در چند هفته گیاه را ساپورت کند و به اندازه کافی گیاه رشد کند. 

7. نمناک بودن برگ‌ها

اگر گیاه ریشه نداشت هرچند وقت یکبار باید گیاه را مرطوب کنید. تا قبل از اینکه ریشه‌ها رشد نکرده اند، گیاه را آبیاری نکنید و حداقل یک هفته برای هرگیاه جوان صبر کرده و سپس آبدهی کنید. در عوض گیاه را با یک بطری آب هرچند روز یکبار خیس کنید.

8. آبدهی بعد از ریشه زدن

آلوئه ورا در برابر کم آبی مقاوم است. اگر قبل از اینکه ریشه‌ها به اندازه کافی بزرگ شوند آبدهی کنید، گیاه از بین رفته و نتیجه کاشت شما رضایت بخش نخواهد بود. اما اگر گیاهتان ریشه داشت در ابتدا یک بار کامل آب دهید و سپس به مدت دو تا سه هفته آن را در سایه بگذارید و این فرایند را تکرار کنید.

9. مراقبت

زمانی که گیاه را در گلدان قرار دادید و کمی رشد کرد مراقبت از آن را به شکل همان گیاه بالغ انجام دهید. برای این کار راهنمایی‌های قسمت دوم را بخوانید. 


نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ