کاشت درخت آدانسونیا فونی

 

درخت آدانسونیا فونی
نام علمی: Adansonia fony, Adansonia rubrostipa
نام لاتین: Fony Baobab

درخت آدانسونیا فونی یا فونی بائوباب کوچک ترین عضو خانواده بائوباب است که بومی ماداگاسکار می‌باشد. این درخت معمولا به ارتفاع 4 تا 5 متر رشد می‎کند ولی می‏تواند به ارتفاع 20 متر هم بزرگ شود. درخت آدانسونیا فونی می‎تواند هزاران سال زندگی کند. تنه درخت آدانسونیا فونی به شکل یک بطری است و وقتی جوان است رنگ تنه خاکستری بوده و به مرور زمان رنگ آن قهوه‎ای می‎شود. این درخت به آسانی از سایر درختان آدانسونیا قابل تشخیص است، برگ‏های این درخت ضخیم هستند و گل‎های آن به رنگ زرد روشن یا نارنجی می‌باشد. ریشه‎های درخت آدانسونیا به صورت غده رشد می‌کنند، ابتدا در عمق و سپس در عرض رشد می‎نماید به همین دلیل به یک گلدان عمیق نیاز دارد. آدانسونیا تنها درختی است که می‎تواند پوست خود را بازسازی کند. تنه درخت قادر است مقدار قابل توجهی آب در خود ذخیره کند، یک درخت بالغ می‌تواند تا 40000 لیتر آب در تنه خود نگه دارد. در پاییز برگ‎های درخت می‌ریزند و در زمستان درخت کاملا خفته می‌شود. وقتی درخت بدون برگ است، شاخه‎ها شبیه ریشه هستند و به نظر می‎رسد یک درخت به صورت وارونه کاشته شده است. در بهار که هوا گرم می‌شود برگ‎های درخت دوباره شروع به رشد می‎کنند. برگ‎های درخت آدانسونیا را می‌توان مانند اسفناج مصرف کرد. درخت آدانسونیا فونی، در مناطقی که دمای هوا در زمستان تا 1 درجه سانتی‎گراد می‌رسد قابل کاشت است. در مناطق سردتر می‎توان گیاه را در محیط داخلی نگه داشت. درخت آدانسونیا زمانی که در گلدان کاشته می‎شود به صورت طبیعی به شکل یک بونسای رشد می‎کند.

 

آدانسونیا فونی

 

کاشت بذر درخت آدانسونیا فونی

این درخت به راحتی از بذر رشد می‌کند. قبل از کاشت بذرها را به مدت 2 تا 6 ساعت در آب گرم قرار دهید. بذرها را در یک خاک دارای زهکشی خوب مانند مخلوط شن و ماسه رودخانه و پرلیت (یا ورمیکولیت) به عمق یک سانتی‎متر بکارید. تا زمان جوانه زنی خاک را مرطوب نگه دارید ولی آن را خیس نکنید. بذر درخت آدانسونیا در خاک‎های خیس جوانه نمی‌زند. گلدان را در یک مکان گرم با دمای 20 تا 24 درجه سانتی‎گراد نگه دارید. در شرایط خوب جوانه زنی 2 تا 4 هفته طول می‌کشد ولی ممکن است مدت زمان جوانه زنی بیشتر شود پس نا امید نشوید. برای اینکه بذر درخت آدانسونیا جوانه بزند و به رشد ادامه دهد به نور خورشید نیاز دارد و نباید در دمای زیر 18 تا 20 درجه سانتی‌گراد قرار بگیرد. 
بعد از این که اندازه نهال‎ها به 5 سانتی متر رسید آن‎ها را به گلدان های فردی حاوی خاک شنی و مقداری کمپوست که به خوبی پوسیده شده است و مقداری پودر استخوان، منتقل کنید. زمانی که نهال به اندازه 40 تا 50 سانتی‎متر رسید می‌توان آن را به زمین منتقل کرد. 
بذر درخت آدانسونیا را می‌توان به طور مستقیم در زمین نیز کاشت. مکان کاشت باید دارای آفتاب کامل و خاک با زهکشی خوب باشد. 
در مناطق سرد، زمانی که سرما شروع می‌شود، باید گلدان را در داخل منزل و در معرض نور مستقیم خورشید قرار دهید. درخت آدانسونیا نمی‎تواند سرما را تحمل کند.


کوددهی درخت آدانسونیا


برای درختان آدانسونیا که در گلدان نگه داری می‌شوند از یک کود متوازن محلول استفاده کنید. یک قاشق غذاخوری کود NPK 20-20-20 را در 4 لیتر آب مخلوط کنید و نم نم به خاک اضافه نمایید. ماهی یک یا دوبار کوددهی به گیاه کافی است. برای گیاهانی که در زمین کاشته شده اند، در بهار هر 20 روز یک بار به گیاه کود دهید. از کودهای غنی از پتاسیم که نیتروژن کمی دارند استفاده کنید.


آبیاری درخت آدانسونیا


 این درخت در زمین‎های خشک رشد می‎کند و خاک‎های سنگی و با زهکشی خوب را ترجیح می‎دهد. زمانی که درخت در زمین کاشته می‌شود، تنه درخت در طول فصل پاییز با آب پر می‌شود و بعد از رفع سرما، دو هفته‌ای یک بار آبیاری برای درخت کافی است. در طول زمستان که درخت خفته است، خاک باید کاملا خشک نگه داشته شود. این درخت به خشکی مقاوم است. 

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ