گل دهی گیاه فیسالیس

 

چه مدت طول می‌کشد تا گیاه فیسالیس شکوفه دهد؟


کاسبرگ گیاه فیسالیس که به رنگ نارنجی روشن است باعث می‌شود که در فصل پاییز جلوه زرق و برق داری ایجاد کند. این گیاه در مناطقی که دمای هوا در زمستان 3- تا 30- درجه سانتی‌گراد است رشد می‌کند و البته با نام‌های دیگری نیز مانند گیلاس زمستانی، گوجه‌‌ی توت‌فرنگی، عروسک پشت پرده چینی و یا عشق در قفس شناخته می‌شود. بذر را می‌توان در اوایل فروردین تا اوایل اردیبهشت کاشت و گیاه در تیرماه شروع به شکوفه دهی می‌کند که تقریبا 60 روز پس از جوانه ‌زدن گیاه است و در فصل پاییز کاسبرگ رنگارنگ در گیاه به وجود می‌آید. 

 

فیسالیس هم ‌خانواده‌ گوجه‌فرنگی، فلفل و گل اطلسی است


گل‌های پنهان


بذر فیسالیس را می‌توان 6 هفته قبل از آخرین سرمای منطقه برای جوانه زدن اولیه نشا کرد. حتی می‌توان بذر را به صورت مستقیم در خاک کاشت. گیاه در فصل تابستان گل می‌دهد. اما می‌توان به‌ راحتی از گل‎ها چشم پوشی کرد. گل‌ها به ‌رنگ سفید خامه‌ای و به شکل زنگ و کوچک هستند. برگ‌های بزرگ بیضی شکلی این گل‌های ریز را مخفی کرده‌اند. این روند تا قبل از گرده افشانی توسط زنبورهای عسل و میوه‌ دهی ادامه دارد، سپس گیاه فیسالیس شروع به گسترش و تشکیل پوسته فانوس مانند خود می‌کند، البته برای این فرایند هیچ نامی وجود ندارد.


زمان  دانه‌ دهی


هنگامی که گرده افشانی گل‌ها انجام می‌شود یک میوه در مرکز شروع به شکل‌گیری می‌کند. اطراف میوه کاسبرگ وجود دارد که پوششی متشکل از بافتی شبیه به گلبرگ است. در آغاز رشد، کاسبرگ به ‌رنگ سبز است. وقتی در پاییز رشد میوه کامل شد کاسبرگ به ‌رنگ نارنجی روشن در می‌آید و به شکل یک فانوس چینی می‌شود، به همین دلیل گیاه را با این نام نیز می‌شناسند. کاسبرگ به خاطر رنگ نارنجی روشنی که دارد شکل یک فانوس چینی را در ذهن تداعی می‌کند ولی در واقع پوسته‌ی میوه است.


دکور درخشان


پوسته‌ی فانوس شکل گیاه را می‌توان در فصل پاییز برش داد و بصورت تر یا خشک در دکوراسیون استفاده کرد. برای خشک کردن پوسته کافی است آن را از ساقه جدا کرد. ساقه باید در محل خنک و دارای جریان هوا قرار گیرد و با پوسته بصورت عمودی نگه‌داری شود. وقتی که فرایند خشک شدن انجام شد پوسته رنگ روشن و درخشان خود را تا چندین سال حفظ می‌کند و می‌توان آن را مانند فانوس تزیینی آویزان کرد. پوسته‌ها را می‌توان همچنین در طول رگه از بالا تا پایین در حالی که تازه و مرطوب هستند برش داد. در حالی که پوسته‌ها خشک هستند میوه‌ی درون خود را به نمایش می‌گذارند و می‌توان آنها را بصورت حلقوی به اشکال جالبی درآورد و رنگ شان را مثل زمانی که دست نخورده‌اند، حفظ می‌کنند.


مصرف میوه فیسالیس


فیسالیس نه‌تنها از طریق بذر بلکه از طریق ریشه دواندن نیز در خاک نیز گسترش می‌یابد وگیاهان جدیدی بوجود می‌آورد. این گیاه نه تنها به‌راحتی رشد می‌کند بلکه می‌تواند حالت تهاجمی نیز پیدا کند و باید در کاشت آن دقت کرد. برگ‌ها و دانه‌های نارس سمی هستند پس باید در مکانی به‌دور از دسترس کودکان کاشته شوند ولی میوه‌های بالغ خوراکی هستند.

 

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ