بیماری‌ها و آفات کدو

 

کدو تنبل

نام لاتین: Pumpkin
نام علمی: Cucurbita maxima

کدو تنبل عضوی از خانواده کدوئیان می‌باشد. برخی گونه‌های کدو یکساله هستند و برخی گونه چند ساله می‌باشند. اعتقاد بر این است که کدو تنبل بومی مکزیک و آمریکای جنوبی است. این گیاه برگ‌های بزرگ و گل‌های زرد یا نارنجی دارد و میوه‌های بزرگی تولید می‌کند. رنگ و اندازه میوه کدو تنبل به نوع آن بستگی دارد. برخی از گونه‌های کدو تنبل که با نام کدو تنبل غول پیکر شناخته می‌شوند، می‌توانند به وزن 34 کیلوگرم بزرگ شوند. اغلب کدو تنبل ها به رنگ نارنجی هستند ولی رنگ‌های زرد، سبز، خاکستری یا قرمز هم موجود می‌باشد. گیاهان کدو تنبل معمولا به صورت یکساله رشد می‌کنند و گیاه در تمام فصل رشد، به رشد خود ادامه داده و میوه تولید می‌کند. گوشت کدو تنبل به روش‌های مختلف قابل پختن است و در غذاها و دسرهای زیادی مورد استفاده قرار می‌گیرد. دانه‌های کدو تنبل نیز خوراکی هستند و به صورت خام یا بو داده استفاده می‌شوند.

 

Imagem


بیماری‌ها و آفات معمول کدو تنبل


بیماری‌های قارچی کدو


پژمردگی برگی آلترناریا کدو تنبل (Alternaria leaf blight)
علت بیماری: قارچ Alternaria cucumerina
علائم: نقاط کوچک قهوه ای مایل به زرد با یک هاله زرد یا سبز که در ابتدا روی قدیمی ترین برگ‌ها ظاهر می‌شوند. همزمان با پیشرفت بیماری، ضایعات گسترش می‌یابند و به هم می‌پیوندند، برگ‌ها شروع به پیچ خوردن می‌کنند و در نهایت از بین می‌روند. این بیماری در مناطقی که درجه حرارت بالا بوده و بارندگی مکرر است، شایع می‌باشد.
مدیریت و درمان: هر دو سال یک بار، به جای کدو تنبل یک محصول دیگر بکارید. بعد از پایان دوره برداشت، همه بقایای گیاه را از بین ببرید یا خاک را به طور عمیق شخم بزنید. استفاده از قارچ کش های کاربردی می‌تواند از گسترس بیماری جلوگیری کند. گیاهان را از پایه آبیاری کنید و از خیس شدن برگ‌ها در حین آبیاری خودداری کنید. خیس شدن گیاه باعث گسترش این بیماری می‌شود.

لکه‌های برگی آلترناریا کدو تنبل (Alternaria leaf spot)
علت بیماری: قارچ Alternaria alternata
علائم: زخم‌های کوچکی به رنگ سبز رنگ پریده روی برگ‌ها ایجاد می‌شوند. با پیشرفت بیماری این زخم‌ها به ضایعات بزرگ و دایره‌ای شکل تنبدیل می‌شوند. اگر آلودگی شدید باشد برگ‌ زرد شده و از بین می‌رود. زمانی که بقایای گیاه بعد از اتمام فصل رشد در زمین باقی می‌مانند، این پاتوژن در خاک باقی مانده و باعث به وجود آمدن این بیماری در فصل رشد جدید می‌شود.
مدیریت و درمان: بعد از اتمام دوره برداشت، بقایای گیاه را از بین ببرید یا خاک را به طور عمیق شخم بزنید. برنامه‌های کاربردی استفاده از قارچ کش از پیشرفت بیماری جلوگیری می‌کند.

لکه برگی سرکوسپورا کدو تنبل (Cercospora leaf spot)
علت بیماری: قارچ Cercospora citrullina
علائم: در ابتدا لکه‌های قهوه‌ای یا قهوه‌ای مابل به سرخ کوچک در مرکز برگ ایجاد می‌شود که به مرور این لکه در تمام برگ گسترش پیدا می‌کند. در اطراف ضایعه، یک هاله سبز رنگ پریده وجود دارد. قسمت مرکزی ضایعه ممکن است ترد و شکننده شود. این بیماری بیشتر در مناطق گرمسیر و نیمه گرمسیر رخ می‌دهد. زمانی که بقایای گیاه در زمین می‌مانند باعث ایجاد این بیماری می‌شود، همچنین این بیماری از طریق آب و باد هم قابل انتشار هست.
مدیریت و درمان: به محض دیدن گیاه بیمار، آن را از بین ببرید تا از گسترش بیماری جلوگیری شود. بقایای محصول بعد از برداشت باید از بین بروند و یا خاک به طور عمیق شخم زده شود.

کپک پرزدار (Downy mildew)
علت بیماری: قارچ Pseudoperonospora cubensis

Imagem

علائم: برگ‌های گیاه کدو تنبل می‌میرند یا از بین می‌روند. ضایعات زرد مایل به قهوه ای در قسمت فوقانی برگ ایجاد می‌شوند. قسمت زیرین برگ بنفش رنگ می‌شود. این بیماری در مناطقی که شب‌های سرد و رطوبت بالا دارند ایجاد می‌شود.
مدیریت و کنترل: گیاهان را خیلی نزدیک بهم نکارید و بین گیاهان فاصله مناسب رعایت کنید. گیاهان را از پایه آبیاری کنید و از خیس کردن گیاه و برگ‌ها در حین آبیاری خودداری نمایید. در صورت بروز بیماری از قارچ کش استفاده کنید.

پوسیدگی تاج و پایه فوزاریومی (Fusarium crown and foot rot)
علت بیماری: قارچ Fusarium solani
علائم: برگ‌ها ریزش پیدا می‌کنند، گیاه خم و پژمرده می‌شود و در عرض چند روز از بین می‌رود. پوسیدگی از بالا و پایین گیاه شروع می‌شود تا زمانی که تمام گیاه را در بر می‌گیرد. گیاه به راحتی زیر خط خاک تجزیه می‌شود. قارچ می‌تواند 2 تا 3 سال در خاک زنده بماند.
مدیریت و درمان: از بذرهای گونه‌های مقاوم در برابر قارچ، برای کاشت استفاده کنید. در صورت بروز چنین بیماری، هر چهار سال یک بار، محصول دیگری جایگزین کدو تنبل کنید.

پژمردگی چسبناک ساقه (Gummy stem blight)
علت بیماری: قارچ Didymella bryoniae
علائم: لکه‌های قهوه ای یا قهوه ای مایل به زرد در اندازه‌های مختلف روی برگ ایجاد می‌شوند. برگ‌ها توسط این ضایعات پوشیده می‌شوند. ساقه فاسد شده و ترک می‌خورد. روی زخم‌ها یک ماده قهوه ای رنگ چسبناک ایجاد می‌شود. درنهایت گیاه خم شده و ساقه از بین می‌رود. بیماری ممکن است به دلیل آلودگی بذرها باشد.
مدیریت و درمان: از بذرهای مقاوم در برابر بیماری‌های قارچی برای کاشت استفاده کنید. در صورت بروز چنین بیماری، هر دو سال یک بار محصول دیگری جایگزین کدو تنبل کنید.

کپک پودری (Powdery mildew)
علت بیماری: قارچ Erysiphe spp, Sphaerotheca spp

Imagem

علائم: کپک پودری سفید بر روی ساقه، برگ و دمبرگ ایجاد می‌شود و ساقه ممکن است ضعیف شود. بیماری در اثر خشکی هوا پیشرفت می‌کند.
مدیریت و درمان: گیاهان کدو تنبل را در مکانی که گردش هوای خوبی دارد بکارید. همچنین گیاه باید در مکان آفتابی کاشته شود. گیاهان را بیش از حد نزدیک به هم نکارید. اصول بهداشتی را رعایت کنید.

لکه برگی سپتوریا (Septoria leaf spot)
علت بیماری: قارچ Septoria cucurbitacearum
علائم: در ابتدا لکه‌های خیس تیره رنگ روی برگ‌ها ایجاد می‌شود که در شرایط خشک این لکه‌ها سفید رنگ یا بژ می‌شوند. به مرور زمان حاشیه ضایعات قهوه‌ای رنگ شده و مرکز ضایعات ممکن است شکننده و ترد شوند. لکه‌های سفید ممکن است بر روی پوست کدو تنبل یا کدو سبز ایجاد شود. عامل بیماری‌زا می‌تواند به مدت یک سال روی بقایای محصولات، زنده بماند.
مدیریت و کنترل: در شرایط سرد ومرطوب به طور مرتب به گیاه نظارت داشته باشید. به محض مشاهده علائم بیماری از قارچ کش استفاده کنید. در صورت بروز چنین بیماری، هر دو سال یک بار محصول دیگری جایگزین کدو کنید. بعد از اتمام دوره برداشت، بقایای محصولات را از بین ببرید.

پژمردگی جنوبی (Southern blight)
علت بیماری: قارچ Sclerotium rolfsii

Imagem

علائم: برگ‌ها به طور ناگهانی پژمرده می‌شوند. شاخ و برگ‌های گیاه زرد شده و ساقه‌های روی خاک قهوه‌ای رنگ می‌شوند. شاخه‌ها نیز قهوه‌ای رنگ می‌گردند. میوه‌هایی که در تماس با خاک هستند نیز دچار پوسیدگی می‌شوند. قارچ می‌تواند به مدت طولانی در خاک بماند. بیماری به علت دما و رطوبت بالا و خاک اسیدی ایجاد می‌شود. این بیماری به طور عمده در مناطق گرمسیر و نیمه گرمسیر رخ می‌دهد.
مدیریت و کنترل: گیاهان آلوده را به طور کامل حذف کنید. گیاهان را بیش از حد نزدیک به هم نکارید تا هوا به خوبی گردش کند. بعد از اتمام دوره برداشت بقایای گیاه را حذف کنید یا خاک را به طور عمیق شخم بزنید. برای پیشگیری از بیماری می‌توانید ساقه‌های پایینی را با فویل آلمینیومی بپوشانید

پژمردگی ورتیسیلیومی (Verticillium wilt)
علت بیماری: قارچ Verticillium dahliae
علائم: علائم بیماری معمولا بعد از میوه دهی ایجاد می‌شوند. برگ‌ها سبز رنگ پریده می‌شوند و گسترش پیدا می‌کنند. برگ‌ها می‌افتند و علائم فقط در یک طرف گیاه ایجاد می‌شوند. بافت ریشه هم تغییر رنگ می‌دهد. عامل این بیماری سال‌ها می‌تواند در خاک بماند. این بیماری در هوای سرد و یا ملایم بهاری رخ می‌دهد.
مدیریت و کنترل: گیاهان را در مناطقی که قبلا بیماری مشاهده شده است نکارید. کاشت را تا زمانی که سرمای بهاری رفع شود به تاخیر اندازید.

بیماری‌های باکتریایی کدو


لکه‌های برگی زاویه‌ای (Angular leaf spot)
علت بیماری: باکتری Pseudomonas syringae
علائم: ضایعات خیس روی برگ‌ها ایجاد می‌شود و نوارهای تیره در برگ ها گسترش پیدا می‌کنند و به صورت زاویه‌ای شکل می‌گیرند. در شرایط مرطوب، بر روی ضایعات یک ماده شیری رنگ تشکیل می‌شود که خشک شده و به شکل پوسته سفید رنگ می‌شود. با پیشرفت بیماری، ضایعات قهوه ای رنگ شده و ممکن است لبه‌های زرد یا سبز داشته باشند. مرکز ضایعات ممکن است خشک و سپس سوراخ شوند. این بیماری ممکن است به دلیل کاشت بذرهای آلوده ایجاد شود. بارش باران، حشرات و حرکت افراد بین گیاهان نیز باعث ایجاد این بیماری می‌شوند. باکتری می‌تواند به مدت 2 تا 3 سال در خاک و بقایای گیاه باقی بماند.
مدیریت و کنترل: از بذرهای مقاوم در برابر بیماری‌ها برای کاشت استفاده کنید. از کاشت کدو در مزارعی که به مدت دو سال در آنجا کدو کاشته شده است، خودداری کنید. از اسپری‌های حاوی ترکیبات مسی برای کاهش بروز بیماری در مناطق گرم و مرطوب استفاده نمایید.

لکه‌های برگی باکتریایی (Bacterial leaf spot)
علت بیماری: باکتری Xanthomonas campestris

Imagem

علائم: ضایعات تیره و زاویه‌ای در برگ‌ها ایجاد می‌شود. ضایعات ممکن است به هم متصل شوند و شاخ و برگ‌ها پژمرده می‌شوند. ضایعات خیس آبکی گسترش پیدا می‌کنند و زخم‌های قهوه‌ای مایل به سرخ ایجاد می‌کنند و بر روی میوه‌ها نیز ایجاد می‌شوند. درنهایت تاول در گیاه به وجود می‌آید. این بیماری ممکن است به دلیل کاشت بذرهای آلوده ایجاد شود. از کاشت گونه‌های حساس در برابر بیماری خودداری کنید.
مدیریت و کنترل: گیاهان را از پایه آبیاری کنید و از پاشیدن آب روی گیاه اجتناب نمایید. از گونه‌های مقاوم در برابر بیماری‌ها استفاده کنید. از قارچ کش‌های حاوی ترکیبات مسی برای کنترل بیماری استفاده نمایید .

پژمردگی باکتریایی (Bacterial wilt)
علت بیماری: باکتری Erwinia tracheiphila

Imagem

علائم: قسمت‌های رونده یا کل گیاه پژمرده می‌شوند. برگ‌ها و قسمت‌های آسیب دیده سبز پر رنگ می‌شوند. پژمردگی غیر قابل بازگشت است و قطعات آسیب دیده می‌میرند. این بیماری توسط سوسک خال دار گیاه گسترش پیدا می‌کند. گیاهان آلوده دارای عصاره باکتری هستند.
مدیریت و کنترل: مواظب سوسک خیار باشید و در صورت مشاهده، آن را از بین ببرید. ازحشره کش‌های مناسب روی خاک و برگ استفاده کنید.


بیماری‌های ویروسی


ویروس موزاییک خیار (Cucumber mosaic Cucumber)
علت بیماری: ویروس (mosaic virus (CMV
گیاهان بسیار کوتاه می‌مانند. شاخ و برگ‌ها دارای لکه‌های موازییکی زرد رنگ می‌شوند. برگ‌ها می‌ریزند و اندازه برگ‌ها خیلی کوچک می‌مانند. گل‌ها در گیاهان آلوده حاوی گلبرگ‌های سبز هستند. سایز میوه‌ها کوچک مانده و میوه‌ها اغلب تغییر رنگ می‌دهند. این بیماری توسط شته‌ها گسترش پیدا می‌کند. ویروس دامنه میزبان گسترده ای دارد. این بیماری همچنین از طریق ابزار و لوازم آلوده نیز قابل انتقال است.
مدیریت و کنترل: کنترل ویروس تا حد زیادی به کنترل شته‌ها وابسته است. مالچ‌های صیقلی و منعکس کننده نور می‌توانند شته‌ها را متوقف کنند. شته‌ها را می‌توان با استفاده از روغن‌های معدنی و صابون‌های حشره کش از بین برد. برخی گونه‌ها در برابر بیماری‌های ویروسی مقادم هستند، برای کاشت می‌توانید از چنین گونه‌های استفاده کنید.

ویروس موزاییک کدو سبز (Squash mosaic)
علت بیماری: ویروس (Squash mosaic virus (SqMV
علائم: علائم ممکن است در گیاهان مختلف باشد ولی همه گیاهان نشانه‌های مشترکی دارند. از جمله: رگبرگ‌ها بیش از حد سبز هستند، برگ‌ها لکه لکه بوده و تاول دارند، نقاط حلقه‌ای درحاشیه برگ‌ها به وجود می‌آید. گیاهان آلوده معمولا از بین می‌روند و میوه‌ها ممکن است بد شکل و ناقص شوند و پوست آن‌ها لکه دار می‌شود. بیماری ممکن است به دلیل کاشت بذر آلوده ایجاد شود، همچنین سوسک خیار نیز باعث گسترش بیماری می‌شود.
مدیریت و کنترل: فقط باید از بذرهای مقاوم و سالم استفاه شود.

ویروس موزاییک هندوانه (Watermelon mosaic)
علت بیماری: ویروس Watermelon mosaic virus (WMV)
علائم: علائم بیماری با توجه به گونه کدو، رقم و سویه ویروس و شرایط محیطی متفاوت است. روی برگ‌ها به شکل موزاییک‌های سبز و حلقه‌های کلروتوز ایجاد می‌شود و سطح برگ‌ها نیز ناهموار می‌گردد. این بیماری در همه مناطقی که کشت کدو انجام می‌شود، می‌تواند به وجود آید.
مدیریت و کنترل: کنترل شته‌ها می‌تواند بروز این بیماری را کاهش دهد. در صورت وجود شته، از روغن‌های معدنی یا صابون‌های حشره کش برای از بین بردن آن‌ها استفاده کنید.

ویروس موزاییک زرد کدو (Zucchini yellow mosaic)
علت بیماری: ویروس Zucchini yellow mosaic virus (ZYMV)
علائم: گیاهان آلوده به شدت کوتاه می‌مانند و روی برگ‌ها موزاییک‌های زرد رنگ ایجاد می‌شود. گیاه به شدت تغییر شکل می‌دهد، دچار تاول می‌شود و شکل میوه‌ها نیز تغییر می‌کند. این بیماری می‌تواند همه گیاهان را آلوده کند.
مدیریت و کنترل: از گونه‌ها مقاوم برای کاشت استفاده کنید. معمول ترین روش کنترل ویروس، کنترل شته‌ها می‌باشد. در صورت وجود شته، از روغن‌های معدنی یا صابون‌های حشره کش برای از بین بردن آن‌ها استفاده کنید.


بیماری‌های ایجاد شده توسط قارچ‌های اُاُمیست


پژمردگی فیتوفتورا (Phytophthora blight)
علت بیماری: قارچ‌ اُاُمیست Phytophthora capsici

Imagem

علائم: گیاه به طور ناگهانی پژمرده می‌شود، این حالت برگشت ناپذیر است. رنگ برگ‌ها تغییر نمی‌کند. گیاه در عرض چند روز از بین می‌رود. ریشه و ساقه نزدیک به خط خاک قهوه‌ای کمرنگ تا تیره می‌شوند. گیاه به راحتی از خاک خارج می‌شود. کپک پرزداری روی میوه‌ها ایجاد می‌گردد. شرایط گرم و مرطوب در پیشرفت این بیماری کمک می‌کند.
مدیریت و کنترل: از آبیاری بیش از حد جلوگیری شود و برای آبیاری برنامه منظمی در نظر گرفته شود.مواظب باشید خاک از آب اشباع نشود.


آفات گیاه کدو


علت بیماری: شته
Aphids (Green peach aphid, Melon aphid) Myzus persicae
Aphis gossypii
علائم: شته‌ها حشرات کوچک با بدن نرم هستند که در زیر برگ‌ها یا ساقه گیاه قرار می‌گیرند. معمولا سبز یا زرد رنگ هستند اما برخی گونه‌ها به رنگ صورتی، قهوه‌ای، قرمز یا سیاه می‌باشند. اگر آلودگی توسط شته‌ها شدید باشد، ممکن است برگ‌ها زرد رنگ و یا پیچ خورده شوند. برگ‌ها دچار بافت مردگی می‌شوند و شاخه‌ها کوتاه می‌مانند. شته‌ها یک ماده چسبناک بر روی گیاه تولید می‌کنند که در نتیجه باعث ایجاد کپک دودی روی گیاه می‌شود.
مدیریت و کنترل: اگر جمعیت شته‌ها کم باشند می‌توان آن‌ها را کنترل کرد. قبل از انتقال نهال‌ها به زمین، آن‌ها را برای وجود شته بررسی کنید. مالچ‌های صیقلی منعکس کننده نور می‌توانند باعث دور شدن شته‌ها از گیاهان شوند. شته‌های روی گیاهان را می‌توان با فشار قوی آب از بین برد. همچنین از روغن‌های معدنی یا صابون‌های حشره کش برای از بین بردن شته‌ها می‌توانید استفاده کنید. مطابق دستورالعمل شرکت سازنده از این محصولات استفاده نمایید.

کرم برگ خوار
Armyworms (Beet armyworm, Western striped armyworm, etc.) Spodoptera exigua
Spodoptera praefica

Imagem

علائم: سوراخ‌های نا منظم بر روی شاخ و برگ‌ها ایجاد می‌شود. تغذیه زیاد لاروهای جوان باعث ایجاد برگ‌های اسکلتی می‌شوند. زخم‌های کم عمق و خشک روی میوه‌ها به وجود می‌آید. ممکن است 50 تا 150 تخم بر روی برگ قرار داشته باشد. تخم‌ها سفید رنگ هستند. لاروهای جوان به رنگ زرد یا سبز رنگ پریده می‌باشند، لاروهای مسن تر به رنگ سبز تیره هستند و دارای خطوط تیره در طول بدن خود می‌باشند. قسمت زیرین بدن آن‌ها نیز صورتی یا زرد رنگ است.
مدیریت و کنترل: روش‌های ارگانیک شامل از بین بردن این حشرات با استفاده از دشمنان طبیعی آن‌ها است که لاروها را تجزیه می‌کنند. همچنین از حشره کش باسیلوس ترانجنسیس نیز می‌توان استفاده نمود. حشره کش‌های شیمیایی نیز برای کنترل لاروها وجود دارند اما ممکن است به طور کامل لاروها را از بین نبرند.

کرم کلم
Cabbage looper Trichoplusia ni

Imagem

علائم: سوراخ‌های بزرگ یا کوچک در برگ‌ها ایجاد می‌شوند. خسارت اغلب وسیع است. کرم‌ها، سبز کم رنگ هستند و در هر دو طرف بدن خود خطوط سفید دارند. تخم‌های این کرم معمولا روی سطح برگ در قسمت پایین نزدیک به حاشیه قرار می‌گیرند و به رنگ سفید یا سبز رنگ پریده هستند.
مدیریت و کنترل: برای از بین بردن این حشره از دشمنان طبیعی آن‌ها می‌توان استفاده کرد. همچنین استفاده از باسیلوس ترانجنسیس دراز بین بردن لاروها جوان بسیار موثر است. حشره کش های شیمیایی ممکن است به دشمنان طبیعی این کرم نیز آسیب برسانند به همین دلیل در انتخاب حشره کش دقت کنید.

سوسک خال دار خیار
Cucumber beetles (Western striped cucumber beetle, Western spotted cucumber beetle, Banded cucumber beetle) Acalymma vittata
Diabrotica undecimpunctata
Diabrotica balteata

Imagem

 

Imagem

علائم: گیاه کوتاه می‌ماند. برگ‌ها، برگچه‌ها و ساقه‌ها آسیب می‌بینند. علائم ایجاد شده توسط این حشره تا حدودی شبیه به پژمردگی باکتریایی می‌باشد. این سوسک‌ها بر روی میوه‌ها زخم ایجاد می‌کنند. سوسک‌های بالغ بدن زرد یا سبز دارند و دارای خال‌های سیاه یا نوارهای سیاه روی بدن خود هستند.
مدیریت و کنترل: به طور منظم روی گیاهان نظارت داشته باشید. حشره کش های شیمیایی برای از بین بردن این سوسک‌ها موجود می‌باشد.

کرم شب پره
Cutworms Cutworms
Agrotis spp.
Peridroma saucia
Nephelodes minians
and others

Imagem

علائم: ساقه‌های جوان از سطح خاک قطع می‌شوند. علائم در گیاهانی که سن بیشتری دارند، متفاوت است. سوراخ‌های نامنظمی در میوه ایجاد می‌شود. لاروهایی که سبب خسارت می‌شوند در شب فعال هستند و در طول روز در خاک و یا زیر گیاه پنهان می‌شوند. لاروها به اندازه 2/5 تا 5 سانتی‌متر هستند. لاروها ممکن است رنگ‌های مختلفی داشته باشند.
مدیریت و کنترل: پس از اتمام دوره برداشت، تمام بقایای گیاه را حذف کنید. قرار دادن فویل آلمینیومی دور ساقه گیاهان روی سطح خاک، می‌تواند از آسیب لارو جلوگیری کند. در صورت مشاهده لاروها روی گیاه، می‌توان با دست آن‌ها را برداشت. حشره کش‌های مناسب برای از بین بردن این حشره وجود دارند.

سوسک ککی
Flea beetles Epitrix spp.
Systena spp
علائم: سوراخ‌هایی در شاخ و برگ گیاه ایجاد می‌شود. گیاهان جوان حساس تر هستند. رشد گیاه ممکن است کم شود. اگر آسیب شدید باشد ممکن است گیاه کامل از بین برود. این سوسک به اندازه 5/1 تا 3 میلی‌متر است و به صورت پرشی حرکت می‌کند و ظاهر درخشانی دارد. گیاهان جوان آسیب پذیر تر هستند ولی گیاهان بالغ آسیب را بیشتر تحمل می‌کنند. این سوسک‌ها در بقایای گیاهان و یا در علف‌های هرز زنده می‌مانند.
مدیریت و کنترل: استفاده از حشره کش ها حاوی کارباریل، اسپینوزاد، بیفنترین و پرمتروین می تواند تا یک هفته سوسک را کنترل کند اما نیاز به استفاده مجدد دارد. پرورش دهندگان ارگانیک برای از بین بردن این سوسک‌ها می‌توانند از روغن چریش استفاده کنند.

حشره کدو
Squash bug Anasa tristis

Imagem

Imagem

علائم: برگ‌های خاردار به رتگ زرد و قهوه‌ای روشن می‌شوند. گیاه پژمرده می‌شود. قسمت‌های رونده از بین می‌روند. میوه‌ها ناقص می‌شوند و گاهی اوقات از بین می‌روند. تخم‌های حشره مسی رنگ هستند و در زیر برگ‌ها قرار می‌گیرند. حشره‌ها به رنگ خاکستری و سیاه هستند و خطوط سیاه و نارنجی در شکم خود دارند. 

مدیریت و کنترل: بعد از اتمام دوره برداشت، بقایای گیاه را از بین ببرید. در صورت مشاهده این حشره، از صابون‌ها و روغن‌های حشره کش استفاده کنید.

کرم تاک کدو
Squash vine borer Melittia cucurbitae

Imagem

علائم: گیاه پژمرده می‌شود. قسمت‌های رونده و پایه دمبرگ سوراخ می‌شوند. ضایعات حشره در اطراف سوراخ‌ها مشاهده می‌شوند. حشرات بالغ بر روی برگ‌ها تخم گذاری می‌کنند.
مدیریت و کنترل: بقایای محصول را بعد از برداشت از بین ببرید. در صورت مشاهده حشره و یا تخم‌های آن از آفت کش های مناسب استفاده کنید.

تریپس
Thrips (Western flower thrips) Frankliniella occidentalis

Imagem

علائم: اگر جمعیت حشرات زیاد باشند ممکن است باعث پیچیده شدن برگ شوند. برگ‌ها با لکه‎های ضخیمی پوشیده می‌شوند و این لکه‌ها ممکن است نقره‌ای رنگ باشند. برگ‌ها با مدفوع حشرات سیاه رنگ می‌شوند.حشره‌ها کوچک هستند و اندازه آن‌ها 1/5 میلی متر است. تریپس بالغ زرد کم رنگ تا قهوه‌ای روشن است، حشرات جوان کوچک تر و روشن تر هستند. این حشرات قادر به انتقال ویروس‌ها می‌باشند.
مدیریت و کنترل: از کاشت کدو در نزدیکی پیاز، سیر، غلات و حبوبات که تعداد زیادی از تریپس‌ها می‌توانند آن‌ها را آلوده کنند، اجتناب کنید. در اوایل فصل رشد از مالچ‌های منعکس کننده نور استفاده کنید. در صورت بروز مشکل توسط تریپس از آفت کش‌های مناسب استفاده نمایید.

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ