بهترین آفت کش برای کرم کلم

از بین بردن آفات کلم

کرم کلم در واقع لارو گرسنه پروانه کلم است. این کرم سبز رنگ از کلم بروکلی، کلم پیچ، گل کلم و دیگر اعضای خانواده کلم تغذیه می‌کند. آن ها نه تنها برگ ها را می‌خورند، بلکه مانند مته سر کلم را سوراخ می‌کنند و باعث تخریب آن می‌شوند. کرم کلم را می‌توان با آفت کش ها و روش های غیر شیمیایی کنترل کرد.

باسیلوس ترانجنسیس

باکتری باسیلوس ترانجنسیس یک حشره کش بیولوژی است که کرم ها را از بین می‌برد ولی تاثیری روی حشرات دیگر ندارد. این باکتری معمولا به عنوان بهترین آفت کش برای کرم کلم توصیه می‌شود زیرا فقط این کرم را به صورت اختصاصی از بین می‍‌ برد و برای کفشدوزک ها، زنبورهای انگلی، زنبورهای عسل و یا دیگر ساکنان باغ مضر نیست. آفت کش باکتری باسیلوس ترانجنسیس باید در اسرع وقت اعمال شود تا بیشترین تاثیر را روی کرم های کلم داشته باشد، کرم های جوان بیشتر تحت تاثیر این آفت کش قرار می‌گیرند.

کمترین سمیت

همیشه استفاده از آفت کش هایی که کمترین سمیت را دارند برای کنترل کرم کلم، بهترین راه حل است. اگر استفاده از باکتری باسیلوس ترانجنسیس عملی نباشد، مثلا زمانی که کرم ها بزرگ شده اند و یا در حال حفر گیاهان هستند شما باید سعی کنید از آفت کش دیگری استفاده نمایید. پیرترین (Pyrethrin) ساخته شده از منابع گیاهی و یا ساخته شده از باکتری های خاص، می‌تواند کرم کلم را کنترل کند. این دو حشره کش ها توسط سازمان مواد ارگانیک مورد بررسی قرار گرفته اند و کمترین آسیب را به انسان، حیوانات و محیط زیست می رسانند. با این حال، ممکن است برای حشرات مفید تا حدودی مضر باشند.

سموم آفت کش متداول

بسیاری از سموم آفت کش موجود هستند که استفاده زیادی از آن ها می شود ولی این سموم روی همه حشرات تاثیر دارند، همچنین ممکن است باعث آلوده شدن نزدیک ترین آب راه ها شوند. در هنگام استفاده از این سموم باید به دقت دستور مصرف آن ها را مطالعه نمود و طبق آن عمل کرد. هرگز بیش از میزان توصیه شده نباید استفاده کرد. موادی که به خوبی در برابر کرم های کلم موثر هستند شامل esfenvalerate، lambda-cyhalothrin، استامیپرید، پرمترین، کارباریل، اندوسولفان و مالاتیون می باشند. 

دیگر کنترل ها

برای کنترل کرم کلم بدون مواد شیمیایی، در اوایل بهار قبل از این که پروانه های آسیب رسان به کلم بتوانند پرواز کنند می‌توان روی گیاهان را با پلاستیک های مخصوص پوشاند. استفاده از پوشش باعث می‌شود تا پروانه ها نتوانند روی کلم ها تخم گذاری کنند در نتیجه هیچ گونه کرم کلمی روی گیاهان شما وجود نخواهد داشت. اگر شما کرم کلم یا دیگر آفاتی را روی گیاه مشاهده کردید آن را با دست از روی گیاه بردارید و در یک سطل آب و صابون بیاندازید. هر گونه علف هرز که در زمین رشد می‌کند را از بین ببرید و یا در پایان فصل برای شکستن چرخه زندگی کرم زمین را شخم بزنید.

 

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ