کنترل طبیعی آفات کلم

راه حل های ارگانیک و طبیعی برای کنترل کرم کلم

کنترل آفات کلم

کرم کلم، لوپر کلم و چندین نوع کرم که بین همه محصولات فصل سرد مشترک هستند، آسیب زیادی به این محصولات می رسانند و حتی ممکن است موجب مرگ این گیاهان شوند. زمانی که در برگ های کلم ها سوراخ مشاهده می‌شود احتمال می رود که محصولات به آفات دچار شده اند. خوشبختانه چندین راه حل طبیعی برای کنترل آفات مزاحم کلم وجود دارد.

شرح آفات کلم

یکی از کرم هایی که به کلم آسیب می رساند به رنگ سبز-خاکستری است که در پشت خود نوارهای زرد رنگ دارد. این کرم سر کلم و کلم بروکلی و قسمت های زیرین برگ را می‌خورد. پروانه بزرگسال در طول روز فعال می‌شود و تخم های زرد رنگ بر روی برگ های کلم و سایر گیاهان مشابه می‌گذارد. یک کرم دیگر با نام کرم الماسی به رنگ سبز روشن است و سوراخ های کوچک در برگ ایجاد می‌کند. لوپرهای کلم سبز روشن هستند و دارای خطوط زرد یا سفید  می‌باشند، این آفت نیز از برگ و سر کلم تغذیه می‌کند. پروانه بزرگسال الماسی و لوپر کلم در شب فعال می‌شوند.

شکارچیان طبیعی آفات کلم

چندین شکارچی طبیعی وجود دارند که می‌توانند آفات کلم را از بین ببرند. یک حشره شناس از دانشگاه Minnesota Extension به نام کاتلین بنت، گفته است حداقل 14 نوع زنبور و مگس وجود دارد که به آفات کلم حمله می‌کنند و آن ها را از بین می برند. به عنوان مثال لارو زنبور تریکوگراما، تخم کرم کلم را می‌خورد. دیگر زنبورها مانند آپانتلس (Apanteles spp) و دیادگما (Diadegma spp) و همچنین عنکبوت و سوسک های کک مانند، از کرم ها تغذیه می‌کنند. این شکارچیان در حال حاضر ممکن است در باغ شما زندگی کنند. اگر این شکارچیان در باغ شما وجود ندارند می‌توانید آن ها را بخرید و آن ها را به زمین خود اضافه کنید.

زمان کاشت کلم ها و واریته ها

شما می‌توانید واریته هایی را در باغ خود بکارید که در برابر آفات مقاوم هستند و از این طریق با آفات مبارزه کنید. گیاهان کلم قرمز نسبت به کلم سبز در برابر آسیب کرم ها مقاوم تر هستند. زمان کاشت نیز یک عامل در کنترل کرم های آسیب رسان به کلم ها می باشد. کاشت کلم در بهار به جای کاشت در پاییز، تا حد زیادی از اجتماع آفات جلوگیری می‌کند. با انتخاب ارقام مقاوم و کاشت در زمان مناسب، آسیب کرم های کلم را به حداقل برسانید.

پوشش گیاهان

در صورتی که برای کلم ها یک پوشش فراهم شود، پروانه ها نمی‌توانند بر روی کلم ها تخم گذاری کنند. کرم های کلم در طول زمستان وارد زمین می‌شوند، بنابراین قبل از نصب پوشش، زمین را بررسی کنید تا از عدم وجود کرم ها مطمئن شوید.

کنترل میکروبی

باکتری باسیلوس ترانجنسیس (Bacillus thuringiensis) یک سم باکتریایی طبیعی برای آفات کلم می باشد. این سم به صورت تجاری به فروش می رسد و برای سیستم های پرورش ارگانیک مورد تایید می‌باشد. دیگر کنترل های طبیعی موجود در بازار شامل قارچ ها و ویروس هایی است که به آفات حمله می کنند. باکتری باسیلوس ترانجنسیس زمانی که لاروها کوچک هستند موثر می باشد.

 

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ