انواع کودهای آلی

کودهای آلی
کود سبز:
وقتی در اثر برگرداندن زمین علف های هرز آن را که هنوز تخم نکرده اند زیر خاک کنند تشکیل یک کود آلی در خاک می دهد که پس از آن که کاملا پوسید و تجزیه شد خاک را حاصلخیز می کند. در بعضی زمین های ضعیف قبل از موقع کاشت برای اینکه زمین را تقویت کنند یکی از گیاهان خانواده گل پروانه ای یا شبدر می کارند و وقتی شروع به گل دادن کرد زمین را زیر و رو می کنند و سبزه ها را زیر خاک می کنند.  این کار باعث به وجود آمدن مقدار کافی ازت و مواد پوسیده در خاک می شود. گیاهان گل پروانه ای به وسیله غددی که روی ریشه های خود دارند ازت آزاد هوا را جذب کرده و در خود نگهداری می کنند و پوسیده آن ها ازت خاک را تقویت کرده و باعث رشد فراوان گیاهانی که بعد می کارند می شوند.
کاشتن این گیاهان برای تولید کود سبز هزینه زیادی دارد و فقط در نقاطی که کودهای حیوانی یا انواع دیگر که ارزانتر هستند در دسترس نباشد باید این کار را انجام داد.
فضولات انسانی:
فضولات انسانی را هم در گلکاری و هم در سبزی کاری می توان مصرف کرد زیرا کود کاملی است. ولی اگر تازه آن را با زمین مخلوط کنند تولید کرم کرده و گیاهان را از بین می برد. برای جلوگیری از این کار، فضولات را پس از استخراج از چاه در منبع مخصوصی که از سیمان ساخته شده باشد میریزند تا تخمیر شود و برای رفع عفونت و تقویت آن روی آن سولفات دوفر می ریزند و پس از تخمیر آن را مصرف می کنند. اگر مشاهده شود که این کود خیلی قوی است باید آن را با آب رقیق کرده و بعد استفاده کرد.  کارگران سبزی کاری فضولات را مدتی در آفتاب قرار می دهند تا بعضی از مواد خود را از دست بدهد ولی اگر آن را با فضولات گاو مخلوط کنند، کود خیلی قوی تشکیل می شود و بهتر است آن را با آب مخلوط کنند و بعد روی زمین بریزند.
فضولات اسب:
فضولات اسب از کودهای سبک، خشک و گرم است و قابلیت تخمیر زیادی دارد و تولید حرارت می کند. این کود خیلی زود تجزیه می شد و اگر آن را به جای کودهای دیگر مصرف کنند خیلی زود در خاک تجزیه شده و مواد مغذی آن توسط گیاهان جذب می شود. این کود همچنین برای اصلاح خاک های چسبنده و سنگین مفید است.
فضولات گاو:
فضولات گاو برعکس فضولات اسب سنگین است و به آهستگی تجزیه می شود. چون آب را بیشتر از دیگر فضولات در خود نگه می دارد. برای زمین های سبک و شنی مناسب است و اگر کود گیاهی در اختیار باغبانان باشد که با فضولات گاو مخلوط کنند زمین های سبک را کاملا اصلاح می کند. فضولات گاو دو سال طول می کشد تا کاملا بپوسد و از پوسیده آن خاک خیلی خوبی درست می شود. 
فضولات گوسفند:
فضولات گوسفند قوی تر از فضولات گاو و اسب است و سبک و گرم می باشد. به همین دلیل برای تقویت خاک های سنگین مناسب است . کود گوسفند را قبل از مصرف باید کاملا نرم کرده و بعد با خاک مخلوط کرد وگرنه خیلی دیر می پوسد و بدون اثر در خاک باقی می ماند. 
 

1 نظر

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ