تولید کلم بروکلی با کیفیت

کلم بروکلی

کلم بروکلی محصول فصل سرد است که در اوایل بهار یا پاییز کاشته می‌شود ( هنگامی که دمای هوا در زمان کاشت و برداشت 24 درجه سانتی گراد باشد). با توجه به نوع کلم بروکلی، مدت زمانی که کلم بروکلی به بلوغ می‌رسد 60 تا 90 روز می‌باشد. برای گرفتن بهترین نتیجه و به دست آوردن کلم بروکلی های با کیفیت شما باید بهترین شرایط را برای کلم بروکلی فراهم کنید. کلم بروکلی باید از آفات محافظت شود. زمانی که قطر سر کلم بروکلی 15 تا 20 سانتی متر باشد باید آن را برداشت کرد. 

تولید کلم های بروکلی بهتر و با کیفیت تر

1 – کلم بروکلی را هر زمان که دمای هوا به مدت 60 تا 100 روز در محدوده 7 تا 24 درجه سانتی گراد است در خارج از خانه بکارید. به طور معمول درجه حرارت در اوایل بهار یا اوایل پاییز  به این صورت است. در صورتی که دمای هوا کمتر از 4 درجه سانتی گراد شود باید گیاهان جوان را بپوشانید تا دچار آسیب نشوند.

2 – علف های هرز، سنگ و کلوخ، زباله ها را از منطقه کاشت حذف کنید. سطح PH خاک منطقه کاشت را بررسی کنید. PH مناسب برای کاشت کلم بروکلی 6 تا 6.8 می‌باشد. برای کاهش PH به خاک سولفات آلمینیوم اضافه کنید و برای بالا بردن PH از آهک استفاده نمایید و بعد PH خاک را تست کنید. خاک باید زهکشی خوبی داشته باشد، همچنین کلم بروکلی باید در مکانی کاشته شود که حداقل 6 ساعت نور مستقیم خورشید دریافت کند. اگر خاک شما زهکشی خوبی ندارد، با اضافه کردن شن و ماسه زهکشی خاک را اصلاح کنید. کلم بروکلی برای اینکه رشد خوبی داشته باشد به مواد مغذی زیادی نیاز دارد، برای افزایش مواد مغذی به خاک کمپوست اضافه کنید. یک لایه 5 تا 10 سانتی متری کمپوست بر روی خاک بریزید و آن را با 10 تا 15 سانتی متر از قسمت بالایی خاک مخلوط کنید. کلم بروکلی را در مکانی که سال قبل در آنجا کلم بروکلی کاشته شده است نکارید. کلم بروکلی را در هر مکان باید هر چهار سال یک بار کاشت تا بیماری ها و آفات به حداقل برسند. همچنین کلم بروکلی را نباید در نزدیکی توت فرنگی، لوبیا و گوجه‌فرنگی بکارید.

3 – بذرهای کلم بروکلی را در عمق 12 میلی متر بکارید. فاصله بین بذرها را 8 سانتی متر در نظر بگیرید و فاصله بین ردیف های کاشت را 60 تا 90 سانتی متر قرار دهید. زمانی که نهال ها ظاهر شدند آن ها را تنک کنید و نهال های ضعیف را حذف نمایید و فاصله بین نهال ها را به 45 تا 60 سانتی متر برسانید.

4 – هر هفته به کلم بروکلی 1 تا 2 اینچ آب بدهید و خاک را مرطوب نگه دارید. یک لایه 5 سانتی متری مالچ ارگانیک در اطراف پایه گیاهان اضافه کنید تا رطوبت خاک حفظ شود و از رشد علف های هرز نیز جلوگیری شود. مالچ را با فاصله 7 سانتی متری از پایه گیاهان اضافه نمایید.

5 – از یک کود نیتروژن دار برای تغذیه کلم بروکلی استفاده کنید. کود را در اواسط فصل رشد به خاک اضافه نمایید و طبق دستور مصرف عمل نمایید.

6 – به طور مرتب بر کلم های بروکلی نظارت داشته باشید و مواظب بیماری هایی مانند کپک و پوسیدگی باشید. بین کلم های بروکلی باید به میزان کافی فاصله وجود داشته باشد تا هوا به خوبی در میان گیاهان گردش کند. اگر بر روی گیاهان کپک مشاهده کردید قسمت آلوده را حذف کنید و یا اگر کپک در گیاه گسترده شده باشد کل گیاه را حذف نمایید، در این زمان باید آبیاری را کاهش دهید. یکی از راه های جلوگیری از ایجاد کپک بر روی گیاهان این است که در زمان آبیاری گیاهان را خیس نکنید و آبیاری را در پایه گیاه انجام دهید.

7 – برای مشاهده آفات، بر کلم های بروکلی نظارت داشته باشید. طوقه ها و کرم های کلم، دو آفت مهم کلم بروکلی هستند. در صورت مشاهده کرم ها، آن ها را با دست برداشته و در یک سطل آب و صابون بیاندازید. به مالچ اطراف گیاهان خاکستر چوب اضافه کنید. شما همچنین می‌توانید از آفت کش باکتری باسیلوس ترانجنسیس استفاده نمایید و آن را بر روی قسمت های آلوده گیاهان اسپری کنید. شته ها نیز می‌توانند به کلم های بروکلی حمله کنند. قسمت های زیرین برگ ها را برای مشاهده حشرات کوچک بررسی کنید. شته ها را با آب بشویید و در صورتی که مشکل از این طریق حل نشد از صابون های حشره کش مخصوص گیاهان استفاده نمایید.

 

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ