مالچ و مالچ دهی

 

مالچ به طور کلی برای بهبود خاک گیاهان مورد استفاده قرار می‌گیرد. مالچ باغ شما را تمیز و به اصطلاح شسته و رفته نشان می‌دهد و می‌تواند مقدار زمان صرف شده در انجام وظایف مانند آبیاری و هرس علف‌های هرز را کاهش دهد. مالچ به حفظ رطوبت خاک در فصل تابستان، جلوگیری از رشد علف‌های هرز و حفاظت از ریشه گیاهان در فصل زمستان کمک می‌کند.


مالچ چیست ؟


مالچ پوشش سبک و یا لایه‌ای از مواد قرار داده شده بر روی سطح خاک می‌باشد. مالچ می‌تواند برای  خاک و یا پوشش سطح کمپوست در بستر استفاده شود.
مزایای استفاده از مالچ(البته بسته به نوع مالچ مورد استفاده) :
. کمک به حفظ رطوبت خاک در فصل تابستان
. سرکوب علف‌های هرز
. بهبود بافت خاک
. جلوگیری از برخی آفات
. محافظت از ریشه‌های گیاهان دربرابر حرارت شدید
. تقویت ارگانیسم‌های مفید خاک
. یک مانع برای محصولات خوراکی که در تماس با خاک هستند
. مفید برای جنبه‌های تزیینی
مالچ را می توان به دو گروه اصلی تقسیم کرد:  زیست تخریب پذیر و غیر قابل تجزیه.

 

مالچ


مالچ زیست تخریب پذیر :


این نوع مالچ باعث  تجزیه شدن تدریجی مواد مغذی در خاک  و بهبود ساختار خاک می‌شود.
این لایه‌ها وقتی که مواد به طور کامل تجزیه شدند نیاز به جایگزینی دارند. بهترین مواد برای مالچ عبارتند از : برگ، کمپوست باغ، کمپوست قارچ ضعیف شده، تراشه چوب، برگ‌های سوزنی پرداز‌ش‌شده، کود کشاورزی پوسیده شده، پوشال ‌توت ‌فرنگی، رازک ( درصورتی که توسط سگ خورده شده باشد سمی است)  و جلبک‌دریایی.


غیر قابل تجزیه :


این نوع مالچ حاصلخیزی ساختار خاک را بهبود نمی‌بخشد اما جلوگیری از رشد علف‌های هرز، حفظ رطوبت خاک و جنبه‌های تزیینی از ویژگی‌های آن است. سنگ ‌لوحه، توفاله‌های چوبی یا سیمانی یا...، سنگریزه، شن، تراشه سنگ و دیگر مصالح تزئینی اغلب به عنوان یک مالچ در سراسر سطح خاک استفاده می شوند. سی دی خرد شده، صدف دریایی، خورده ‌شیشه و مواد مشابه را می‌توان بر روی سطح استفاده کرد. لایه‌ی مالچ یا پشم ‌و شیشه برای بسترها و مرزهای جدید ایده‌آل هستند. پس از قرار دادن لایه، شکاف را می‌توان در آن بافت سبک ایجاد کرد و کاشت عمودی را در آن انجام داد. نقطه ضعف این مالچ این است که ظاهر جذابی ندارد ولی می توان آن را با شن، پوست درخت و غیره پوشاند و مخفی کرد. برای نفوذ آب هنگام باران یا هنگام آبیاری بهتر است از یک لایه‌‌ی نفوذپذیر نسبت به آب استفاده کرد.


چه‌زمانی به مالچ نیاز داریم ؟


بهترین زمان اواسط تا اواخر بهار و همچنین پاییز است یعنی زمانی که خاک گرم و مرطوب باشد. بهتر است از مالچ در زمستان و اوایل بهار وقتی که خاک خیلی سرد است  استفاده نشود. هم چنین بهتر است از آن در اطراف کشت جدید یا برای بسترهای ثابت و گیاهان آزمایشی بهره برد.


چگونه از مالچ استفاده کنیم ؟


در بسترها و مرزها می‌توان از مالچ استفاده کرد. باید مراقب بود که ریختن مقدار زیادی مالچ در اطراف ساقه گیاه باعث خفه‌شدن آن می‌شود. 
·    مالچ زیست تخریب پذیر برای موثر بودن باید حداقل 5 سانتیمتر و در حالت ایده آل7  سانتیمتر ضخامت داشته باشد.
·    هنگامی که خاک مرطوب است از مالچ استفاده کنید،  البته بعد از کندن ریشهی علفهای هرز زمانی که خاک یخزده نیست.
·    هنگام ایجاد بستر جدید، کاشت از طریق لایهی مالچ موثر می باشد.
·    برای هر درخت یا بوته،  مالچ را به اندازه سایهی آنها در اطرافشان پراکنده کنید.


مشکلات :


اگر عمل مالچ دادن به‌درستی انجام شود، مشکل جدی بوجود نخواهد آمد. اگر مالچ با ساقه‌ی درخت یا درختچه یا بوته تماس پیدا کند باعث نرم‌شدن ساقه‌ی آن می شود و گیاه را به بیماری‌های جدی مبتلا می‌کند. بسته به مواد استفاده شده در مالچ، احتمال رشد علف‌های هرز، آفات و بیماری بالا می‌رود مثلا استفاده از خرده چوب ریسک بوجود آمدن قارچ عسل را بالا می‌برد. به یاد داشته باشید که شما وقتی از مالچ استفاده می‌کنید برای اینکه آب کافی به ریشه گیاهان برسد به آب بیشتری نیاز دارید. نیازی به جایگزینی مالچ با کود نیست. در اواخر زمستان و با بارش باران مالچ شسته شده و مانند کود به ریشه گیاه می‌رسد.گاهی لایه‌ی مالچ ضخیم می‌شود و نفوذپذیری خاک نسبت به آب کاهش پیدا می‌کند. فقط زمانی که مالچ بطور کامل پوسیده شد اقدام به جایگزینی آن کنید. وجود برخی قارچ‌های سفید بی ضرر امری معمول است و نیازی به حفاری مالچ یا نگرانی برای قارچ سفید نیست. 

 

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ