علت گل ندادن گیاه پشن فروت

بیش از 400 گونه پشن فروت وجود دارد که اکثر گونه ها به صورت بالارونده رشد می‌کنند و با توجه به نوع گونه در مناطقی که دمای هوا در زمستان 17- تا 10 درجه سانتی گراد است رشد می‌کنند. گیاه پشن فروت گل های بسیار زیبا و جذابی تولید می‌کند و رشد سریعی دارد. این گیاه در درجه اول برای گل های بسیار زیبایی که تولید می‌کند کاشته می‌شود، البته برخی گونه ها را برای تولید میوه می‌کارند. زمانی که گیاه پشن فروت شکوفه ندهد، وضعیت گیاه ممکن است نگران کننده باشد و دلایل متفاوتی دارد.
کوددهی
کودهایی که مقادیر زیادی نیتروژن دارند می‌توانند رشد رویشی، تولید گل و میوه را به شدت تحریک کنند. در صورتی که گیاه پشن فروت تازه کاشته شده است از کودهای غنی از نیتروژن برای گیاه استفاده کنید. همچنین می‌توان قبل از کاشت گیاه از کودهای نیتروژنی در خاک استفاده نمود تا گیاه بعد از کاشت به خوبی رشد کند و گل و میوه تولید نماید. از کودهایی که نیتروژن را به سرعت در خاک آزاد می‌کنند استفاده نکنید و از کودهای متعادل یا آهسته رهش استفاده نمایید. دو یا سه بار کوددهی در سال برای گیاه پشن فوت کافی است.
نور خورشید
گیاه پشن فروت برای رشد مطلوب و تولید گل و میوه باید در آفتاب کامل کاشته شود. در صورتی که گیاه به میزان کافی نور دریافت نکند شکوفه های کمتری تولید می‌کند. هر گیاه باید حداقل روزانه 6 تا 8 ساعت نور مستقیم خورشید دریافت کند. بهتر است پشن فروت در کنار دیوارها یا داربست های جنوبی کاشته شود. گیاهان پشن فروتی که در گلدان کاشته شده و در خانه نگه داری می‌شوند در صورتی که به میزان کافی در طول روز نور دریافت نمی‌کنند در طول فصل رشد باید به خارج از خانه منتقل شوند، در غیر این صورت گیاه شکوفه نمی‌دهد.
سن گیاه
سن گیاه می‌تواند یک عامل برای شکوفه ندادن باشد. بسیاری از گونه های پشن فروت تا زمانی که به سن خاصی نرسیده اند نمی‌توانند شکوفه بدهند. با توجه به نوع و گونه پشن فروت سن شکوفه دهی متفاوت است و معمولا اکثر گونه ها از سال دوم و سوم به بعد گل می‌دهند. 
مراقبت از گیاه پشن فروت
اگرچه گیاه پشن فروت تا حدودی به خشکسالی مقاوم است ولی آبیاری منظم و مرطوب نگه داشتن خاک برای گل دهی نیاز می‌باشد. اگر بارش باران در منطقه کاشت کافی نیست، گیاه پشن فروت به هفته ای یک اینچ آب نیاز دارد. در پایان سال هرس کردن گیاه موجب تحریک گیاه به رشد جدید و تولید گل می‌شود. اگر PH خاک بین 6 تا 8 نباشد گل دهی تحت تاثیر قرار می‌گیرد و ممکن است گیاه گل ندهد.

گیاه پشن فروت

 

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ