قلمه زدن سانسوریا

سانسوریا

سانسوریا

 

سانسوریا  گونه‌ای از ساکولنت‌ها بومی مناطق گرمسیری آفریقا و مناطقی از آسیا است. بیش از 70 گونه سانسوریا وجود دارد. این گیاه در مناطق گرمسیر در خارج از خانه نیز قابل نگه داری است ولی در مناطق سردسیر که زمستان‌های سردی دارند باید در خانه نگه داری شود. معمولا سانسوریا را به صورت یک گیاهی زینتی در خانه پرورش می‌دهند. سانسوریا یکی از گیاهان آپارتمانی بسیار محبوب است و نگه داری آسانی دارد. برگ‌های سانسوریا شمشیری شکل هستند و در شکل‌های متنوعی در سایه‌های سبز رنگ وجود دارند. بسیاری از انواع سانسوریا دارای برگ‌های راه راه هستند و به رنگ سبز روشن و سبز تیره می‌باشند. همه گونه‌های سانسوریا به راحتی از قلمه تکثیر می‌شوند، بنابراین تکثیر این گیاه با همان صفات گیاه مادری، بسیار آسان و موفقیت آمیز است.

کاشت و تکثیر قلمه سانسوریا

قلمه زدن سانسوریا

1 – بهترین زمان برای کاشت برگ سانسوریا فصل بهار و تابستان است. یک یا دو برگ از گیاه سالم سانسوریا انتخاب کنید. به دنبال برگ‌های ضخیم و گوشتی و خوش رنگ باشید.
2 – برگ‌ها را از نزدیکی پایه با استفاده از قیچی برش دهید. آن‌ها را با زیاویه 45 درجه تقریبا 3 سانتی‌متر بالای خاک ببرید.
3 – برگ‌ها را روی یک سطح صاف بگذارید و هر برگ را به برش‌های 3 تا 9 سانتی‌متری تقسیم کنید. نوک و انتهای هر قسمت را علامت بزنید تا مشخص شود کدام قسمت بالا و کدام قسمت پایین برگ است، قسمت پایینی برگ جایی است که باید کاشته شود تا ریشه بزند. 
4 – قلمه‌های سانسوریا را به مدت 5 تا 7 روز در یک مکان خشک با گردش هوای مناسب قرار دهید و اجازه دهید انتهای برش سفت و پینه گرفته شود. قلمه‌های مربوط به نواحی سفت شده را در هر انتها و همچنین گره‌های کوچک سفید که حاکی از تولید ریشه است، بررسی کنید.
5 – یک گلدان با قطر و عمق 16 سانتی‌متر تهیه کنید و آن را با خاک مخصوص ساکولنت یا مخلوطی از شن و ماسه و خاک گلدان پر کنید. 5 فنجان آب در خاک بریزید. حدودا 10 دقیقه صبر کنید تا آب از گلدان خارج شود و سپس قلمه‌ها را در خاک بکارید. در چنین گلدانی حداکثر 5 قلمه بکارید. در گلدان‌های بزرگتر، قلمه‌های بیشتری می‌توانید بکارید. یک سوم از قلمه را در خاک قرار دهید. قلمه‌های سانسوریا را به گونه‌ای در خاک قرار دهید تا بین آن‌ها 3 سانتی‌متر فاصله باشد. همچنین می‌توانید از ابتدا هر قلمه را در یک گلدان جداگانه بکارید.
6 – گلدان را در نزدیکی یک پنجره روشن با نور غیر مستقیم و دمای بالای 21 درجه سانتی‌گراد قرار دهید. هفته‌ای یک بار به قلمه‌ها آب دهید. به اندازه‌ای آب دهید که 3 سانتی‌متر از سطح خاک مرطوب شود. در حین ریشه زدن قلمه‌های سانسوریا، از آبیاری بیش از حد خودداری کنید.
7 – بعد از 30 روز به آرامی خاک اطراف پایه قلمه‌های  سانسوریا را کنار بزنید و قلمه‌ها را برای وجود ریشه بررسی کنید. همچنین می‌توانید قلمه‌ها را به آرامی از خاک رو به بالا بکشید، اگر در خاک مقاومت کردند به این معناست که ریشه زده‌اند.
8 – بعد از ریشه دار شدن قلمه‌های سانسوریا، هر قلمه را در یک گلدان 15 سانتی متری بکارید. گیاهان جدید را تحت شرایط نوری و رطوبت مشابه سانسوریای مادر قرار دهید.

 

 

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

2 نظر

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ