کاشت پیاز سنبل

گل سنبل

کاشت پیاز سنبل

 

پیاز سنبل (Hyacinthus) در پاییز کاشته می‌شود و در بهار گل‌های زیبای آن شکوفا می‌شوند. در این متن روش کاشت پیاز سنبل در خانه و باغ به شما آموزش داده می‌شود.
سنبل در رنگ‌های مختلفی وجود دارد. این گل زیبا در رنگ‌های صورتی، بنفش، قرمز، زرد، نارنجی، سفید و آبی موجود است. گل‌ها بسیار معطر و خوشبو هستند و به صورت خوشه‌ای در کنار هم قرار می‌گیرند. این گل به دلیل عطر بسیار خوبی که دارد، بسیار محبوب و پر طرفدار است. گل سنبل یک گیاه چند ساله است و رشد آسانی دارد و معمولا به طور مستقیم در زمین کاشته می‌شود ولی می‌توان آن را در گلدان نیز کاشت و در خانه نگه داری نمود.

کاشت پیاز سنبل در زمین

کاشت پیاز سنبل در زمین

پیاز سنبل را قبل از شروع سرمای پاییزی بکارید. پیازها را در یک خاک نسبتا غنی با زهکشی خوب بکارید. گل سنبل در آفتاب کامل یا سایه-آفتاب قادر به رشد است. قبل از کاشت خاک را نرم کنید و آن را با کمپوست یا کود حیوانی پوسیده مخلوط نمایید. 
پیاز سنبل را به عمق 10 سانتی‌متر در خاک قرار دهید. فاصله کاشت بین پیازها را حداقل 10 سانتی‌متر در نظر بگیرید. در مناطق خیلی سرد که دمای هوا در زمستان به 30- درجه سانتی‌گراد می‌رسد، پیازها را به عمق 15 سانتی متر در خاک بکارید.
بعد از قرار دادن پیاز سنبل در خاک، روی آن خاک بریزید تا سوراخ پر شود سپس به آن آب دهید. 
هشدار: پیاز سنبل حاوی ماده‌ای به نام اگزالیک اسید است و ممکن است برای پوست مضر باشد. در صورتی که طولانی مدت با این پیاز سر و کار دارید از دستکش استفاده کنید.

کاشت پیاز سنبل در گلدان

در صورتی که قصد دارید پیاز سنبل را در گلدان بکارید و آن را در خانه نگه دارید، باید گلدان را حداقل به مدت 10 هفته در یک مکان تاریک با دمای 7 درجه سانتی گراد قرار دهید. از یک خاک سبک حاوی کمپوست برای پر کردن گلدان استفاده کنید. مواظب باشید گلدان حتما سواخ زهکشی داشته باشد. پیاز را به عمق 10 سانتی‌متر در خاک بکارید سپس به آن آب دهید. بعد از گذشت 10 هفته، زمانی که شاخه گیاه به طول 2 تا 3 سانتی‌متر رشد کرد، به تدریج نور و دما را افزایش دهید. 
با احتیاط به گیاه آب دهید و از خیس شدن شاخه‌ها جلوگیری کنید. خاک باید مرطوب باشد ولی نباید خیلی خیس شود. بعد از گلدهی، می‌توانید گیاه را به زمین انتقال دهید تا بتواند سال‌های بعد دوباره گل بدهد.

کاشت پیاز سنبل در گلدان

نکات

گل سنبل

بعد از اتمام گلدهی در اواخر بهار، ساقه‌های گل را برش دهید، اما اجازه دهید برگ‌ها به طور طبیعی از بین بروند. گیاهان برای داشتن انرژی به منظور گل دهی در سال آینده باید شاخ و برگ خود را حفظ کنند.
پیازهای سنبل محیط‌های خیس را دوست ندارند، بنابراین مواظب باشید که بیش از حد به آن‌ها آب ندهید. رطوبت زیاد می‌تواند باعث پوسیدگی شود.
در صورتی که بارندگی در منطقه شما در پاییز کم بود، گاهی اوقات به پیازها آب بدهید.
با کاشتن پیازهای سنبل در گلدان و قرار دادن آن در یک مکان امن، می‌توانید آن‌ها را از رطوبت بیش از حد در زمستان محافظت کنید.
بعد از اتمام گلدهی و از بن رفتن شاخ و برگ‌ها، اجازه دهید پیازها در زمین بمانند تا سال بعد دوباره گل بدهند. همچنین می‌توانید پیازها را ار زمین خارج کنید و آن‌ها را در یک مکان تاریک و خنک قرار دهید و دوباره آن‌ها را در پاییز یا زمستان بکارید. 
اگر در منطقه گرمسیری زندگی می‌کنید که دمای هوا در زمستان سردتر از 16 درجه سانتی گراد نمی‌شود، قبل از کاشت پیازهای سنبل در زمین، ابتدا آن‌ها را به مدت 6 تا 8 هفته در یخچال قرار دهید سپس در زمین بکارید. پیاز سنبل برای گلدهی به یک دوره سرمادهی نیاز دارد.

 

 

مقالات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ