کاشت سیر در گلدان

چگونگی کاشت سیر در گلدان

 

زمان کاشت سیر از اولین سرمای منطقه تا اواخر آبان است. همچنین برای کاشتِ سیر حتما نیاز به باغ ندارید. پیازِ سیر زمانی که در یک ظرف عریض و عمیق کاشته شود و در یک مکان مناسب از نظر نورخورشید قرار بگیرد به خوبی رشد می‌کند. 

 

 

انتخاب سیر

 

انواع مختلف سیر وجود دارد که به طور کلی به دو دسته تقسیم می‌شوند: انواع هاردنِک که یک بدنه‌ی محکم در مرکز دارد و سیرها اطراف آن قرار گرفته‌اند، و دسته‌‌ی دوم انواع سافت‌نِک هستند که بدنه‌ی مرکزی را ندارد و سیرها بصورت مدور قرار گرفته‌اند. نوع هاردنک در اواخر بهار جوانه می‌زند. این جوانه‌ها طعم متعادلی دارند و در انواع سس قابل استفاده هستند. در تئوری شما می‌توانید از سیرهای خریداری شده از مغازه هم استفاده کنید اما این سیرها اغلب باعث عدم تولید جوانه می‌شوند. برای بهترین نتیجه سیر را از مراکز فروش بذر تهیه کنید. 

 

گلدان مناسب برای کاشت سیر

 

سیر دارای ریشه‌های کم‌عمقِ سطحی است اما مهم است که فضای زیادی برای رشد ریشه‌ها در نظر گرفته شود. گلدانی که حداقل 45 سانتی‌متر عمق و 30 سانتی‌متر پهنا داشته باشد انتخاب کنید. نیم‌بشکه‌ها و صندوق‌های چوبی برای این کار مناسب هستند. ظرف‌های پلاستیکی سیاهِ بزرگ که درختان گلخانه‌ای را در آن میکارند برای این کار بسیار عالی هستند. هر ظرفی که استفاده می‌کنید از سوراخ بودن انتهای آن مطمئن شوید. ظرف را در جایی قرار دهید که در طول روز حداقل 6 ساعت نور خورشید را دریافت کند. 

 

از خاک گلدان مناسب برای کاشت سیر استفاده کنید

 

احتمال ابتلای سیر به بیماری‌های قارچی بسیار زیاد است، بنابراین مهم است که خاکی که استفاده می‌کنید دارای زهکشی مناسبی باشد. از خاک معمولی باغچه استفاده نکنید. این خاک سنگین است و در طول زمستان خیس باقی می‌ماند. در عوض از خاک گلدانِ میکس استفاده کنید. این خاک حاوی ترکیبی از فیبرِ نارگیل و پیت‌ماس یا کمپوست است بعلاوه‌ی ورمیکولیت یا پرلیت که به زهکشی خاک کمک می‌کنند. قبل از ریختن خاک در گلدان آن را کمی مرطوب کنید. ظرف را تا فاصله‌ی 5 سانتی‌متری لبه گلدان پر کنید. 

 

کاشت سیر 

 

سیرها را از هم جدا کنید و مراقب باشید که پوسته اطراف هر سیر از بین نرود. از سیرهای درشت‌تر برای کاشتن استفاده کنید( سیرهای کوچک را در پخت غذا می‌توانید استفاده کنید.)

سیر را به فاصله‌ی 5 سانتی‌متری از لبه‌ی ظرف بکارید. فاصله‌ی بین سیرها هم باید 5 سانتی‌متر باشد. گودال‌هایی با عمق 5 تا 7 سانتی‌متری در خاک ایجاد کنید. هر سیر را در یک گودال بکارید و انتهای صاف آن پایین و انتهای نوک تیز آن رو به سمت بالا باشد. اطمینان حاصل کنید که نوک سیرها 2/5 سانتی‌متر زیر خاک باشد. ممکن است سیر جوانه بزند ولی در زمستان از بین برود در اینصورت نگران نباشید زیرا در فصل بهار دوباره جوانه خواهد زد.  

 

مراقبت از سیر در طول زمستان

 

در مناطق بسیار سرد می‌توانید در دوره‌هایی که به مدت طولانی دما بسیار سرد می‌شود مقداری کاه را بر روی سطح خاک قرار دهید، البته باید آماده باشید تا به محض افزایش دما، کاه را از سطح خاک بردارید زیرا در غیر این‌صورت سیر مرطوب می‌ماند و خراب می‌شود. اگر زمستان مرطوب و خیسی دارید از کاه استفاده نکنید. اما اگر آب‌و هوای خشکی دارید مراقب باشید که خاک خشک نشود.

 

مراقبت از سیر در فصل بهار

 

اگر از کاه استفاده کرده‌اید به محض افزایش دما آن را از سطح خاک بردارید. زمانی که سیر رشد کرد هر سه هفته یکبار کود آلی مایع به آن بدهید و خاک را بطور پیوسته مرطوب نگه‌دارید. زمانی که نزدیک به بلوغ سیر است برای خشک نگه داشتن خاک، برنامه آبیاری باید کم شود. به محض ظهور جوانه‌ها آن‌ها را ببُرید تا سیر بتواند بزرگ‌تر شود. سیرها در اوایل تابستان زمانی که یک سوم برگ‌ها زرد شدند آماده‌ی برداشت هستند .

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ