کاشت میوه پستانکی

Imagem

 

میوه پستانکی
نام علمی: Solanum mammosum
نام لاتین: Nipple fruit, titty fruit, Cow's Udder, Apple of Sodom

میوه پستانکی یک گیاه چند ساله از خانواده بادنجانیان (Solanaceae ) است و بومی آمریکای جنوبی می‌باشد ولی در آمریکای مرکزی و کارائیب هم یافت می‌شود. این گیاه به صورت بوته‌ای یا درختچه‌ای رشد می‌کند و می‌تواند به ارتفاع یک تا دو متر بزرگ شود. این گیاه گاهی اوقات به صورت یک ساله رشد می‌کند. میوه‌ها زرد-نارنجی هستند و به دلیل شباهت آن به پستانک، به میوه پستانکی معروف شده است. این میوه‌ها خوراکی نیستند و جنبه زینتی دارند. میوه‌ها به اندازه 7 تا 12 سانتی متر رشد می‌کنند.
گیاه دارای برگ‌های مخملی بزرگ با رگه‌های بنفش است. برگ‌ها کرک دار هستند و دارای لبه‌های برجسته می‌باشند. شاخه‌ها و ساقه‌های گیاه میوه پستانکی، بسیار سفت و محکم هستند.
در بهار گل‌های بنفش و صورتی بر روی گیاه شکل می‌گیرند و گل دهی تا اواخر تابستان یا اوایل پاییز ادامه دارد. دو تا سه ماه بعد از افتادن گل‌ها، میوه دهی انجام می‌شود.
گیاه میوه پستانکی سرما را تا دمای 5- درجه سانتی گراد تحمل می‌کند و در مناطقی که دمای هوا در زمستان از 5- درجه سردتر نمی‌شوند قابل کاشت است. در مناطق سردتر می‌توان این گیاه را در گلدان کاشت و آن را در طول زمستان به محیط داخلی منتقل کرد.
گیاه میوه پستانکی یک گیاه زینتی بسیار زیبا و جذاب است و رشد آسانی دارد.


چگونگی کاشت بذر میوه پستانکی


برای کاشت این گیاه در محیط خارجی باید تا رفع سرمای بهاری صبر کنید. در صورتی که قصد دارید این گیاه را در گلدان بکارید، هر زمان از سال می‌توان اقدام به کاشت نمود.
بذر میوه پستانکی را در یک دستمال کاغذی قرار دهید و آن را مرطوب کنید. سپس دستمال را در یک پلاستیک بگذارید. پلاستیک را در یک مکان روشن قرار دهید. دمای مناسب برای جوانه زنی بذر میوه پستانکی 24 تا 26 درجه سانتی‌گراد می‌باشد. در این دما بذرها 7 تا 14 روزه جوانه می‌زنند. تا زمان جوانه زنی رطوبت را حفظ کنید. بعد از اینکه بذرها جوانه زدند، آن‌ها را به عمق یک سانتی متر در یک خاک سبک دارای زهکشی خوب بکارید. گلدان را در یک مکان گرم قرار دهید و خاک را هر روز مرطوب کنید ولی از خیس شدن خاک اجتناب نمایید.
نهال‌ها را می‌توان در بهار بعد از اتمام سرما به زمین منتقل کرد. گیاه میوه پستانکی در آفتاب کامل و سایه-آفتاب قادر به رشد است. در مناطق گرم که زمستان‌های سردی ندارند، هر زمان از سال می‌توان نهال را به زمین منتقل کرد. به طور مرتب به گیاه آب دهید ولی بیش از حد خاک را خیس نکنید. این گیاه در خاک‌های غنی رشد بسیار خوبی دارد. در صورتی که گیاه را در گلدان نگه می‌دارید، ماهی یک بار به آن کود کامل دهید. اگر گیاه را در زمین می‌کارید، دو ماه یک بار به آن کود دهید.

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ