کاشت گل رز با بذر

برای کاشت گل رز از دانه، حتما باید دانه ها را از یک جای مطمئن تهیه کرد زیرا برای رشد موفق گل رز، دانه ها باید از کیفیت بالایی برخوردار باشند. به خاطر داشته باشید اگر دانه های رز را خودتان جمع آوری کرده باشید، گلی که به دست می آید ممکن است با گل والد متفاوت باشد به خصوص اگر گیاه ترکیبی از دو رقم باشد که پیوند زده شده است، بنابراین برای اطمینان از این که دانه ای که کاشته اید خصوصیات مورد نظر شما را به دست آورد، بهتر است دانه ها را از فروشگاه های محصولات کشاورزی تهیه کنید.
مراحل کاشت گل رز از دانه
1 – دانه ها را در محلول رقیق پراکسید هیدروژن بخیسانید (انجام این کار اختیاری است). مخلوط آب و پراکسید هیدروژن رشد کپک در دانه ها را کاهش می دهد. 7 میلی لیتر (1/5 قاشق چای خوری) پراکسید هیدروژن 3 درصد را با یک فنجان (240 میلی لیتر) آب مخلوط کنید. دانه های گل رز را به مدت 1 ساعت در این محلول قرار دهید.
 
کاشت گل رز با دانه
 
2 – دانه ها را در یک جسم مرطوب قرار دهید (مثلا در یک حوله مرطوب). برای این که دانه ها جوانه بزنند باید آن ها را در یک شرایط سرد و مرطوب نگه داشت و یک شرایط زمستانی برای آن ها فراهم کرد. دانه ها را همراه با حوله مرطوب را در یک کیسه پلاستیکی قرار دهید و به مدت 6 تا 10 هفته در یخچال نگه داری کنید. این مرحله چینه بندی نامیده می شود و برای شکستن خواب بذر و آماده کردن بذر برای جوانه زنی انجام می شود.
هفته ای یک بار یا دوبار به دانه ها نگاه کنید و برای جلوگیری از خشک شدن آن ها چند قطره آب به آن ها اضافه کنید. بعد از مشاهده جوانه ها آن ها را از یخچال بیرون آورید. معمولا 70 درصد دانه ها یا بیشتر جوانه می زنند اما همه آن ها جوانه نمی زنند.
 این مرحله برای کسانی است که دانه ها را مستقیما از بوته گل رز تهیه کرده اند، بذرهایی که از فروشگاه های محصولات کشاورزی تهیه می شوند قبل از این که برای فروش عرضه شوند عمل چینه بندی در آن ها انجام شده و نیاز به انجام این مرحله ندارند.
 
کاشت گل رز با دانه
 
3 – سینی نشا را از خاک پر کنید، همچنین به جای سینی نشا می توانید از کاسه های کوچک پلاستیکی با یک سوراخ در ته ظرف استفاده کنید. برای کاشت گل رز باید از خاک های غنی با زهکشی خوب استفاده کرد. از خاک های معمولی برای کاشت رز استفاده نکنید زیرا ممکن است به اندازه کافی زهکشی نداشته باشد و باعث پوسیدگی نهال شود. 
 
کاشت گل رز با دانه
 
4 – دانه هایی که از فروشگاه های محصولات کشاورزی تهیه می شوند را می توان بلافاصله کاشت ولی اگر دانه ها را خودتان تهیه کرده اید باید ابتدا مراحلی که در بالا ذکر شده است (مرحله 2) را انجام دهید و سپس اقدام به کاشت دانه کنید. دانه ها را در عمق 6 میلیمتری خاک قرار دهید و آن ها را به آرامی با خاک بپوشانید. برای به حداقل رساندن رقابت بین دانه، باید بین آن ها حداقل 5 سانتی متر فاصله باشد.
دانه ها باید 6 هفته قبل از آخرین سرما کاشته شوند. جوانه زنی دانه ها ممکن است یک تا 10 هفته طول بکشد. 
 
کاشت گل رز از دانه
 
5 - دانه ها برای رشد به دمای بین 16 تا 21 درجه سانتی گراد نیاز دارند. خاک را مرطوب نگه دارید ولی مواظب باشید آن را خیس نکنید. نهال ها برای رشد بهتر به روزی شش ساعت نور یا بیشتر نیاز دارند.
 
کاشت گل رز از دانه
 
6 – نهال ها را زمانی به ظرف بزرگتر یا زمین منتقل کنید که انتقال آن ها خطری نداشته باشد و به اندازه کافی بزرگ شده باشد. زمانی که نهال چندین برگ تشکیل دهد می توان آن را منتقل کرد.
 
کاشت رز با دانه
 
7 – نهال ها را به گلدان های بزرگتر (حداقل 10 سانتی متری) و یا به زمین منتقل کنید. تا زمانی که سرما به طور کامل رفع نشده است نباید نهال ها را در خارج از خانه کاشت. بنابراین می توان ابتدا آن ها را در یک گلدان کاشت و بعد از این که سرما به طور کامل رفع شد آن ها در زمین بکارید. نهال را همراه با خاکی که در سینی نشا بوده است بکارید. قبل از کاشت نهال در زمین باید خاک را آماده کنید و اگر خاک معمولی باشد کیفیت پایینی دارد. نهال ها را باید با فاصله 45 سانتی متری از هم بکارید. اگر می خواهید گل رز را در گلدان پرورش دهید باید از یک گلدان حداقل 2 گالنی استفاده کنید. بعد از انتقال نهال به گلدان یا زمین به آن آب بدهید. خاک را باید همیشه مرطوب نگهدارید.
 
کاشت گل رز از دانه
 
8 – برای تشویق گیاه به رشد باید در طول فصل رشد چندین بار از کودهای متعادل استفاده کرد. آبیاری باید به صورت منظم انجام شود به خصوص در آب و هوای گرم. 
برخی از گونه های گل رز ممکن است در سال اول زندگی خود، گل ندهند. 
هشدار
اگر برای تست، دانه های گل رز را در آب قرار دادید و مشاهده کردید که دانه ها روی آب شناور شده اند نگران نشوید، دانه ها خراب نیستند. دانه های گل رز مانند دیگر گیاهان نیستند و اغلب آن ها روی آب شناور می مانند.
 
 
 

 

مقالات مرتبط

10 نظر

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ