کاشت اسطوخودوس در گلدان

اسطوخودوس

کاشت اسطوخودوس در گلدان

نحوه کاشت اسطوخودوس در گلدان

اسطوخودوس (Lavender) یک گیاه ایده آل برای ایوان‌ها و پاسیوهای آفتابی است و عطر و بویی بسیار عالی به فضای زندگی شما می‌بخشد. همچنین می‌توانید آن را در محیط خانه نیز نگه دارید. اسطوخودوس بومی مدیترانه است، در آفتاب کامل رشد می‌کند و می‌تواند خشکی را تحمل کند. اسطوخودوس معمولاً از تقسیم ریشه یا با استفاده از قلمه‌ها تکثیر می‌شود. کاشت بذر اگرچه زمان بر است، اما راهی مهم برای ارتقا تنوع ژنتیکی در کلنی گیاه شماست.

کاشت بذر اسطوخودوس در گلدان

کاشت اسطوخودوس در گلدان

1 – یک سینی نشا یا گلدان‌های کوچک را با خاک مخصوص گلدان حاوی کمپوست پر کنید. سینی نشا یا گلدان باید سوراخ زهکشی داشته باشد. بذرها را روی سطح خاک قرار دهید. بین بذرها حداقل 1 سانتی متر فاصله قرار دهید.
2 – بذر اسطوخودوس را با لایه نازکی خاک (در حد 3 میلی متر) بپوشانید. بعد از کاشت خاک را مرطوب کنید. به آرامی روی سطح خاک آب بریزید که بذرها جا به جا نشوند. برای آبیاری می‌توانید سینی نشا یا گلدان‌ها را در یک سینی یا ظرف آب قرار دهید. به گونه‌ای که نیمی از ارتفاع سینی نشا در آب قرار بگیرد. در این صورت بدون جا به جا شدن بذرها، خاک مرطوب می‌شود.
3 – گلدان‌ها را در یک پنجره آفتابی قرار دهید. تا زمانی که بذرها جوانه بزنند خاک را مرطوب نگه دارید ولی بیش از حد خیس نشود. سعی کنید رطوبت یکنواختی فراهم نمایید. دمای مناسب برای جوانه زنی بذر اسطوخودوس 18 تا 21 درجه سانتی گراد است. جوانه زنی بذر اسطوخودوس یک تا سه ماه طول می‌کشد. 
4 – زمانی که اندازه نهال‌های اسطوخودوس به 3 سانتی متر رسید، آن‌ها را به گلدان‌های جداگانه انتقال دهید. هر نهال را در یک گلدان 5 سانتی متری بکارید. گلدان را با خاک غنی دارای زهکشی خوب پر کنید. در حین انتقال نهال به گلدان جدید، مواظب باشید ریشه آسیب نبیند. در این زمان که نهال‌ها اندازه کوچکی دارند، نباید در معرض دمای زیر 18 درجه سانتی گراد باشند.
5 – با استفاده از یک مداد یا انگشت خود سوراخی در خاک گلدان جدید ایجاد کنید و نهال اسطوخودوس را در آن قرار دهید. اطمینان حاصل کنید ساقه به اندازه‌ای در خاک باشد که در گلدان قبلی بود.
6 – خاک اطراف نهال را با دست فشار دهید تا نهال در خاک به خوبی قرار بگیرد. سپس خاک را مرطوب کنید. به اندازه آب دهید که آب اضافی از کف گلدان خارج شود. بین هر بار آبیاری اجازه دهید خاک کمی خشک شود.
7 – زمانی که اندازه نهال اسطوخودوس به 10 تا 15 سانتی متر رسید، آن را به یک گلدان 15 تا 30 سانتی متری انتقال دهید. گلدان را با خاک مخصوص گلدان دارای زهکشی خوب پر کنید. نهال‌ها را از گلدان 5 سانتی متری خارج کنید و در گلدان جدید به همان عمق گلدان قبلی بکارید.
8 – گلدان‌ها را در یک مکان آفتابی قرار دهید. اسطوخودوس به حداقل روزی 6 ساعت نور مستقیم خورشید نیاز دارد. اگر دمای هوا کمتر از 10 درجه باشد، نهال‌ها را به محیط داخلی انتقال دهید. در مناطقی که هوا خیلی گرم است، گلدان اسطوخودوس را در مکانی قرار دهید که بخشی از روز در سایه باشد. 
9 – هر بار که به گیاه آب می‌دهید به خوبی خاک را مرطوب کنید. زمانی که 1.5 سانتی متر از سطح خاک خشک شد، دوباره به گیاه اسطوخودوس آب دهید. در طول فصل رشد، هر دو هفته یک بار به گیاه کود دهید. از کودهای مایع متعادل استفاده کنید.

 

 

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ