کاشت لوبیا سبز در گلدان

کاشت لوبیا سبز در ظرف یا گلدان

کاشت لوبیا سبز در گلدان

 

لوبیا سبز انواع مختلفی دارد و می‌توان آن را به صورت بوته‌ای یا به صورت رونده پرورش داد. چه فضای زیادی برای باغبانی داشته باشید و چه فضای کم، لوبیا سبز گیاه مناسبی برای کاشت است زیرا وقتی به صورت رونده رشد می‌کند به فضای زیادی لازم ندارد. ما در این مقاله به شما نحوه کاشت لوبیا سبز در گلدان را آموزش خواهیم داد. نوع لوبیا سبز چه به صورت بوته‌ای و یا به صورت رونده باشد، دستورالعمل کاشت تقریباً یکسان است. به هر حال لوبیا، لوبیا است. ولی انواع مختلفی برای انتخاب وجود دارد!
پرورش لوبیا سبز در ظروف یا گلدان کار آسانی است – این گیاه به آفتاب کامل، گلدان‌های بزرگ و خاک گلدان با کیفیت خوب نیاز دارد تا بتواند گسترش یابد و رشد کند. اگر فضای باغبانی زیادی ندارید، یادگیری نحوه کاشت لوبیا سبز در گلدان بسیار مهم است! به شما این امکان را می‌دهد که دانه‌های لوبیا سبز را هر زمانی بکارید و همچنین به شما این امکان می‌دهد که گلدان را هر طور که صلاح می‌دانید به اطراف حرکت دهید.
چگونه می‌توان لوبیا سبز را در گلدان یا ظرف پرورش داد:

انتخاب گلدان یا ظرف برای کاشت لوبیا

کاشت لوبیا در گلدان

گلدان یا ظرفی را انتخاب کنید که به اندازه کافی عمیق باشد تا لوبیا بتواند به راحتی در آن رشد کند. سایز گلدان را با توجه به نوع لوبیایی که برای کاشت انتخاب کرده‌اید، باید انتخاب کنید.
به عنوان مثال، لوبیای رونده به عمق حداقل 25 سانتی متر نیاز دارد، در حالی که لوبیای بوته‌ای در یک گلدان به عمق 15 تا 20 سانتی متری هم رشد می‌کند. 
گلدانی که برای کاشت لوبیا سبز استفاده می‌کنید، باید سوراخ زهکشی داشته باشد.
به طور معمول، به ازای هر 30 سانتی متر فضای سطح، 9 دانه لوبیا بکارید.

نحوه کاشت لوبیای سبز در گلدان

گلدان یا ظرف خود را با خاک مخصوص گلدان مرغوب که برای کاشت سبزیجات پیشنهاد می‌شود، پر کنید. خاک‌های حاوی کمپوست گزینه خوبی هستند.
شما همچنین می‌توانید خاک گلدان خود را با مخلوط کردن قسمت‌های مساوی پیت ماس یا کمپوست، خاک تمیز، ورمیکولیت یا پرلیت درست کنید.
قبل از کاشت مقداری کود گیاهی یا کود آلی مانند کود حیوانی پوسیده به خاک اضافه کنید.
بذرهای لوبیا سبز را در عمق حدود 2.5 سانتی متر در خاک بکارید و بین آن‌ها 8 سانتی متر فاصله قرار دهید.
برای انواع لوبیا سبز رونده، می‌توانید 2-3 دانه را در همان سوراخ بکارید.
بعد از کاشت خاک را مرطوب کنید و تا زمان جوانه زنی خاک را مرطوب نگه دارید.
بذرهای لوبیا سبز معمولا 5 تا 8 روز طول می‌کشد تا جوانه بزنند. دمای مناسب برای جوانه زنی بذر لوبیا سبز 20 تا 27 درجه سانتی گراد است.
پس از جوانه زدن، روی خاک مالچ بریزید تا رطوبت خاک حفظ شود.
گلدان را در یک مکان آفتابی قرار دهید. لوبیا سبز به حداقل روزی 6 ساعت نور مستقیم خورشید نیاز دارد.

نحوه کاشت لوبیا سبز در گلدان

مراقبت از گیاه لوبیا سبز

کاشت لوبیا سبز در گلدان

گیاهان لوبیا رطوبت را دوست دارند، بنابراین اطمینان حاصل کنید که خاک همیشه مرطوب است و به طور مکرر به گیاه آب دهید.
زمانی که 2-3 سانتی متر بالای خاک خشک شد، به گیاه لوبیا سبز آب دهید.
هر ماه یک بار به گیاه کود گیاهی مایع رقیق شده بدهید. کود را مطابق با دستورالعمل شرکت سازنده استفاده کنید.
بسته به نوع لوبیا سبز، 45 تا 65 روز بعد از کاشت می‌توانید برداشت را شروع کنید.
مراقب آفات باشید. در صورت مشاهده آلودگی با آفات و حشرات، روی گیاه روغن چریش اسپری کنید.
لوبیا سبز را در اندازه‌های متوسط برداشت کنید. شما می‌توانید لوبیا سبز را به صورت تازه استفاده کنید یا آن‌ها را در فریزر قرار دهید.
هرچه لوبیا سبز را بیشتر برداشت کنید، گیاه لوبیای بیشتری تولید می‌کند. 
لوبیا سبز بوته‌ای به طور معمول 50 تا 55 روز بعد از کاشت آماده برداشت است و لوبیا سبز رونده 55 تا 65 روز بعد آماده برداشت می‌شود.
هنگام برداشت لوبیا، مواظب باشید شاخه‌ها را قطع نکنید.

آفات و بیماری های لوبیا سبز

متأسفانه ، آفات و حشرات نیز لوبیا سبز را دوست دارند، بنابراین باید همیشه مواظب این آفات باشید و در صورت مشاهده از روغن چریش استفاده کنید. این آفات شامل سوسک‌های لوبیا، حلزون، کنه و سوسک‌های ژاپنی می‌باشند. علاوه بر این، حیوانات همچنین می‌توانند گیاهان لوبیای شما را مصرف کنند، بنابراین مراقب حیواناتی مثل خرگوش و موش باشید.
از نظر بیماری‌ها، گیاهان لوبیا سبز به آلترناریا یا لکه برگ زاویه دار حساس هستند، به خصوص اگر گیاه در شرایط خیلی مرطوب باشد. در صورت بروز بیماری، گیاه خود را خشک نگه دارید و هرگز گیاهان را با تراکم زیاد نکارید و بین آن‌ها فاصله مناسب قرار دهید. اطمینان از اینکه گیاهان گردش هوای کافی دارند برای جلوگیری از بیماری‌ها کلیدی است. از خیس شدن بیش از حد خاک اجتناب کنید تا از بروز بیماری‌ها جلوگیری شود.

بیماری و آفات لوبیا سبز

 

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ