کاشت گل تکمه ای (gomphrena)

کاشت گل تکمه ای (gomphrena)
گل تکمه ای (به انگلیسی Gomphrena) از زمان های گذشته کاشته می شده است و همه افراد آشنا به گلکاری آن را خوب می شناسند. همانطور که از نام این گل مشخص است، گل تکمه شکوفه هایی گرد تولید می کند. گل تکمه ای در رنگ های متنوع بنفش، صورتی، قرمز، نارنجی، سفید و آبی می باشد. زیبایی و بافت منحصر به فرد گل تکمه ای، این گل را برای استفاده در گل خشک شده و یا تزیینات با گل های بریده شده ارزشمند کرده است. شکل ظاهری گل تکمه ای شبیه گل های خشک شده است و بسیار زیبا می باشد ولی وقتی که لمس می شود می توان متوجه طراوت این گل شد. ارتفاع بوته گل تکمه ای از 25 سانتی متر تا 40 سانتی متر است و قطر شکوفه های آن 2/5 سانتی متر می باشد. هر بوته گل تکمه ای می تواند ده ها گل تولید کند. گل دادن از اواسط تابستان شروع می شود و تا شروع سرما ادامه دارد. گل تکمه ای، یک گل آفتاب دوست است و پروانه های زیبایی را در اطراف خود جمع می کند و چشم انداز بسیار زیبایی را ایجاد می کند. 
 
کاشت گل تکمه ای
 
کاشت گل تکمه ای (Gomphrena)
گل تکمه ای از طریق بذر به آسانی رشد می کند. شروع کاشت 7 یا 8 هفته قبل از آخرین سرما می باشد. یک سینی نشا آماده کنید و آن را با مخلوطی از شن و ماسه و خزه خشک شده با نسبت های مساوی پر کنید و دانه های گل تکمه ای را روی خاک پخش کنید. سپس به دقت و به آرامی به بذرها آب دهید. سینی بذر را توسط یک کیسه پلاستیکی بپوشانید تا از خشک شدن خاک جلوگیری شود. دانه گل تکمه ای برای جوانه زدن به نور نیاز دارد. سینی بذر را در یک مکان روشن قرار دهید ولی در معرض نور مستقیم خورشید قرار ندهید زیرا ممکن است به بذرها آسیب برساند و همچنین نور مستقیم خورشید ممکن است خاک را خشک و گرم کند. هنگامی که بذرها جوانه زدند پوشش پلاستیکی را بردارید. تا زمانی که جوانه ها ضعیف هستند خاک را مرطوب نگه دارید، بعد از این که اندازه بوته به 5 تا سانتی متر رسید آن را به یک گلدان بزرگ تر منتقل کنید، مواظب باشید در حین انتقال نهال به گلدان بزرگتر به آن آسیب وارد نکنید. بعد از این که نهال گل تکمه ای به اندازه کافی قوی شد، می توانید آن را به زمین منتقل کنید. گل تکمه ای را در یک فضای باز با خاک گرم و زهکشی خوب بکارید. این گل به خشکسالی مقاوم است ولی بهتر است خاک آن را مرطوب نگه دارید ( مواظب باشید خاک خیس نشود). بوته ها را با فاصله 25 تا 30 سانتی متر از هم بکارید.
نگه داری از گل تکمه ای بسیار آسان است ولی اگر می خواهید یک گل کاملا سالم داشته باشید می توانید به خاک مواد مغذی اضافه کنید. برای پرپشت شدن گل های بوته، زمانی که شکوفه های جوان تولید می شوند باید آن ها را جدا کرد، همچنین شکوفه های پژمرده را هم باید جدا کرد. 
 

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ