کاشت گل رعنا زیبا یا شادگل

رعنا زیبا یا شادگل (Gaillardia) از گیاهان چندساله است ولی چون روش کاشتن و تولید آن شبیه گیاهان یکساله است آن را جز گیاهان یکساله می دانند.
گل رعنا زیبا و انواع آن به ارتفاع 40 تا 50 سانتی متر هستند و گلهای آن کلاپرکی است که اطراف آن را گلبرگ هایی به رنگ زرد که نزدیک کلاپرک به ارغوانی مایل می شود احاطه کرده و دور کلاپرک نبز حلقه کوچک سیاهرنگی دارد، از گل رعنا زیبا انواع مختلفی تولید شده که ما در اینجا آن ها را شرح می دهیم:
 
گل رعنازیبا
 
1 -  رعنا زیبا معروف به سحر شمالی که گلهایش نیمه پرپر و رنگ گلبرگ های اطراف کلاپرک قرمز مایل به قهوه ای است و هرچه به لبه گلبرگ نزدیک می شود کم رنگ تر شده تا آن که لبه آن به رنگ زرد کم رنگ تبدیل می شود.
2 – رعنا زیبا قرمز به رنگ گوشت ماهی که رنگ گلبرگ هایش قرمز است.
3 – رعنا زیبا پرپر که تمام گلبرگ های کوچکی که اطراف کلاپرک است به گلبرگ های بزرگ تبدیل شده و گل را پرپر جلوه می دهند. از این نوع ، اقسامی به رنگ زرد و قهوه ای که حاشیه آن زرد است به دست آمده.
4 – رعنا زیبا ساقه کوتاه که بوته آن خیلی کوتاه است.
کاشت گل رعنا زیبا
بذر گل رعنا زیبا را اول فروردین نشا کرده و پس از آن که بوته ها به اندازه کافی رشد کردند در جای اصلی خود می کارند. اگر نشاهای آن از سرما حفظ شوند(در مناطق با آب و هوای گرم)، بهتر است بذر گل رعنا زیبا را مهرماه سال قبل کاشت ، در این حالت بوته ها پرپشت تر شده و زودتر گل می دهند.
رعنازیبای چندساله ارزش تزیینی دارد و بیشتر از یک نوع آن شبیه به نوع یکساله است. یعنی رعنا زیبای برگ نیزه ای به ارتفاع 35 سانتی متر که کلاپرکش شبیه به کلاپرک رعنا زیبای نارنجی است، دیگری رعنا زیبای دو رگه گل درشت است.
این گل در زمین مدت های زیادی می ماند و زیاد می شود، به جز در زمین های مرطوب که ریشه هایش پوسیده و از بین می رود. به همین دلیل گل رعنا زیبا را باید در زمین های خشک کاشت. برای زیاد کردن آن زیشه هایش را بهار یا پاییز تقسیم می کنند و می کارند.
 

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ