کاشت شاه تره

 

 

Imagem

 

شاه تره
نام لاتین: fumitory, drug fumitory, earth smoke
نام علمی: Fumaria officinalis

شاه تره یکی از گیاهان دارویی بسیار مفید است و خواص بسیار زیادی دارد. این گیاه یک ساله بوده و می‌تواند به ارتفاع 20 تا 90 سانتی‌متر رشد کند ولی معمولا به اندازه 30 سانتی‌متر بزرگ می‌شود. این گیاه دارای برگ‌های باریک و گل‌های صورتی رنگ است. شاه تره طبع سردی دارد و سال‌های زیادی است که در طب سنتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
شاه تره حاوی ماده‌ای است که می‌تواند اسپاسم مجاری صفراوی یا روده را کاهش می‌دهد. شاه تره برای درمان اسپاسم روده و سندرم روده تحریک پذیر استفاده می‌شود. همچنین برای تولید مایع صفرا نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. این مایع برای هضم چربی‌ها بسیار مهم است. از دیگر خواص درمانی شاه تره می‌توان به درمان بیماری‌های پوست، التهاب چشم (ملتحمه)، مشکلات قلبی، احتباس مایعات، درمان یبوست، آرام بخش، پایین آوردن فشار خون، ضد ورم، ادرار آور و مسهل، دفع سموم بدن، کاهش قند خون اشاره کرد.
گیاه شاه تره در مناطق سردسیر، معتدل و نیمه گرمسیر رشد می‌کند و در گلدان نیز قادر به رشد است.


کاشت بذر شاه تره


بذر شاه تره را در بهار بعد از اتمام سرما به طور مستقیم در زمین بکارید. قبل از کاشت خاک را شخم بزنید و آن را نرم کنید. برای تقویت خاک می‌توان آن را با مواد آلی مثل خاک برگ یا کود حیوانی پوسیده مخلوط کرد. بذرها را به عمق نیم سانتی‌متر در خاک بکارید. بعد از کاشت خاک را مرطوب کنید و تا زمان جوانه زنی خاک را مرطوب نگه دارید. جوانه زنی بذر شاه تره 10 تا 30 روز طول می‌کشد. این گیاه در آفتاب کامل یا سایه-آفتاب رشد می‌کند. گیاه شاه تره در طول روز باید حداقل 6 تا 8 ساعت نور مستقیم خورشید دریافت کند. هفته ای دو یا سه بار به گیاه آب دهید. فاصله بین گیاهان را 30 سانتی‌متر در نظر بگیرید.
گیاه شاه تره در گلدان نیز قابل کاشت است. در صورتی که قصد دارید شاه تره را در گلدان بکارید، هر زمان از سال می‌توانید این کار را انجام دهید. یک گلدان را با خاک با کیفیت مخصوص گلدان پر کنید و بذرها را به عمق نیم سانتی متر درخاک بکارید. دمای مناسب برای جوانه زنی بذر شاه تره 20 تا 26 درجه سانتی‌گراد است. یک ماه بعد از جوانه زنی به گیاه کود دهید. از کودهای کامل استفاده کنید. خاک را مرطوب نگه دارید ولی بیش از حد خیس نشود. گلدان را در یک مکان آفتابی مثل پنجره آفتاب گیر قرار دهید.
گیاه شاه تره را می‌توان 65 تا 70 روز بعد از جوانه زنی برداشت کرد.

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ