کاشت شوید

شوید

کاشت شوید

آموزش کاشت شوید

شوید گیاهی یک ساله یا دو ساله است که می‌تواند به ارتفاع یک متر رشد کند. این گیاه یکی از سبزیجات معطر است که به صورت تازه، خشک شده و یا فریز شده مورد استفاده قرار می‌گیرد. از سبزی شوید در انواع غذاها، ترشیجات و یا به صورت خام استفاده می‌شود. شوید رشد راحتی دارد و می‌توان به راحتی آن را در زمین و یا گلدان کاشت. حتی می‌توان آن را در خانه هم پرورش داد. برای کاشت شوید در خانه حتما باید یک پنجره آفتابی با نور مستقیم داشته باشید تا نور کافی در اختیار گیاه قرار بگیرد. کاشت شوید توسط بذر انجام می‌شود.

کاشت بذر شوید

کاشت بذر شوید

زمان کاشت بذر شوید در بهار بعد از اتمام سرما می‌باشد. زمانی که دمای هوا به 15 درجه و بالاتر رسید می‌توانید اقدام به کاشت بذر شوید کنید. بذرها را به صورت مستقیم در زمین بکارید. بذر شوید را به عمق نیم سانتی متر در خاک قرار دهید. فاصله بین بذرها را 10 سانتی متر و فاصله بین ردیف‌های کاشت را 15 تا 25 سانتی متر در نظر بگیرید. دمای مناسب برای جوانه زنی بذر شوید 15 تا 21 درجه سانتی گراد است. بذرها را می‌توان ابتدا نشا کرد و سپس نهال‌ها را به زمین انتقال دهید. تا زمان جوانه زنی خاک را مرطوب نگه دارید، مواظب باشید خاک خیلی خیس نشود.

خاک مناسب کاشت شوید

خاکی که برای کاشت شوید استفاده می‌شود باید سبک و تا حدودی غنی باشد. بهتر است قبل از کاشت بذر یا نهال شوید، خاک را شخم بزنید و آن را نرم کنید و سپس خاک را با کمپوست و خاک برگ یا کود حیوانی پوسیده مخلوط کنید. این کار باعث می‌شود زهکشی خاک افزایش یابد و خاک غنی تر شود. کمپوست را تا عمق 20 تا 30 سانتی‌متر با خاک مخلوط کنید. شوید در اکثر خاک‌ها رشد می‌کند ولی برای به دست آوردن بهترین نتیجه، بهتر است این نکات رعایت شوند. 

خاک مناسب برای کاشت شوید

دمای مناسب کاشت شوید

کاشت شوید

گیاه شوید در همه مناطق قابل کاشت است. این گیاه در مناطق سرد، باید در بهار بعد از اتمام سرما کاشته شود. در مناطق گرم می‌توان اواخر زمستان اقدام به کاشت نمود. بذر شوید در دمای 15 تا 27 درجه سانتی‌گراد جوانه می‌زند. بهترین دما برای جوانه زنی بذر شوید 15 تا 21 درجه سانتی‌گراد است. زمانی که می‌خواهید بذر شوید را بکارید، اطمینان حاصل کنید دمای خاک بالای 15 درجه سانتی‌گراد باشد. در دمای زیر 15 درجه و بالای 27 درجه، بذر شوید یا جوانه نمی‌زند و یا روند جوانه زنی خیلی طول می‌کشد.

آبیاری شوید

بعد از کاشت بذر شوید خاک را مرطوب کنید و تا زمان جوانه زنی خاک را مرطوب نگه دارید. مواظب باشید خاک خیلی خیس نشود. بعد از جوانه زنی، زمانی که گیاه کمی بزرگ تر شد، دو یا سه روز یک بار به آن آب دهید. آبیاری مرتب گیاه شوید به خصوص در روزهای گرم تابستان که خاک زودتر خشک می‌شود ضروری است. به طور کلی زمانی که سطح خاک در حال خشک شدن بود، خاک را مرطوب کنید. آبیاری بیش از حد باعث پژمرده شدن و گاهی از بین رفتن گیاه می‌شود. در مکان‌هایی که نور کمتر است، نیاز به آبیاری نیز کمتر می‌شود. زیرا در این مکان‌ها خاک دیرتر خشک می‌شود.

آبیاری گیاه شوید

نور مورد نیاز گیاه شوید

کاشت شوید

شوید در آفتاب کامل و سایه-آفتاب قادر به رشد است. این گیاه به حداقل روزی 5 ساعت نور مستقیم خورشید نیاز دارد. در مناطق گرمسیر که تابستان‌های گرمی دارند، بهتر است گیاه شوید در مکانی کاشته شود که در ساعاتی از روز در سایه قرار بگیرد تا از ایجاد آفتاب سوختگی در گیاه جلوگیری شود.

انتقال نشا شوید

بذر شوید بهتر است به صورت مستقیم در مکان اصلی (زمین یا گلدان) کاشته شود، بنابراین نشا کردن این بذر ضروری نیست. البته می‌توان ابتدا بذرها را نشا کرد و سپس نهال را به زمین انتقال داد. بذر شوید را می‌توان 4 تا 6 هفته قبل از اتمام سرما در گلدان‌های کوچک یا سینی نشا کاشت و سپس نهال‌ها را در بهار بعد از اتمام سرما به زمین انتقال داد. نهال‌های شوید را با فاصله 15 تا 25 سانتی متر از یکدیگر در زمین بکارید.

کاشت شوید

کود مورد نیاز گیاه شوید

کاشت شوید

قبل از کاشت بذر یا نهال شوید در زمین، خاک را با کمپوست و خاک برگ یا کود حیوانی پوسیده مخلوط کنید. گیاه شوید در طول دوران رشد به کود نیاز ندارد. همچنین ترکیب مواردی مانند کوکوپیت و پیت ماس با خاک نیز مفید است. 

آفات شوید

گیاه شوید معمولا دچار آفات نمی‌شود. حشره‌هایی مانند شته‌ها و کرم‌ها ممکن است به این گیاه آسیب برسانند. در صورت مشاهده آفات روی برگ‌ها، آن‌ها را با دست جدا کنید. در صورتی که تعداد آن‌ها زیاد بود از صابون حشره کش یا پیرتروم استفاده نمایید.

آفات شوید

بیماری‌های گیاه شوید

کاشت شوید

گیاه شوید معمولا دچار بیماری جدی نمی‌شود. گاهی اوقات ممکن است در اثر آبیاری زیاد، این گیاه دچار بیماری‌های قارچی شود. بنابراین با تنظیم آبیاری از ایجاد چنین مشکلاتی می‌توان جلوگیری کرد. 

برداشت شوید

زمانی که اندازه گیاه شوید به 12 تا 15 سانتی‌متر رسید، می‌توانید برداشت را آغاز کنید. برگ‌ها را برداشت نمایید تا گیاه به تولید برگ‌های جدید تشویق شود. برداشت باید قبل از شروع گلدهی انجام شود. برای بریدن برگ‌ها از یک قیچی تمیز استفاده کنید تا از بروز بیماری در گیاه جلوگیری شود.

برداشت شوید

مصرف شوید

مصرف شوید

گیاه شوید را می‌توان به صورت تازه، خشک شده و یا فریز شده استفاده نمود. برای ماندگاری بیشتر این گیاه، باید آن را خشک یا فریز کرد. شوید در بسیاری از غذاها، ترشی، چای و ... استفاده می‌شود. شوید همچنین دارای خواص دارویی است. همچنین از عرق و عصاره این سبزی نیز استفاده می‌شود. 

فواید و مضرات شوید

سبزی شوید منبع غنی از آهن، کلسیم، منیزیم، ویتامین C، ویتامین‌های B، فیبر، آنتی اکسیدان‌ها و فلاونوئیدها می‌باشد. از جمله فواید شوید می‌توان به درمان بی خوابی، کاهش کلسترول، رفع سوءهاضمه، نفخ، استفراغ و سکسکه، رفع درد معده و دل پیچه، ضد سرطان و ضد پیری، مناسب برای افراد دارای بیماری کم خونی، جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های تنفسی و عفونی، آرام بخش، تقویت استخوان‌ها، خوشبو کننده دهان، کاهش اسید معده، ضد باکتری و ضد قارچ و ... اشاره کرد.
شوید یک سبزی مفید است ولی برای برخی از افراد ممکن است حساسیت‌های پوستی ایجاد کند. همچنین در طول دوران بارداری باید در مصرف شوید رعایت کرد زیرا زیاده روی در مصرف شوید ممکن است باعث سقط جنین شود.

فواید شوید

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

بذر نعنا کوهی

7,800تومان

بذر شوید

12,500تومان

بذر شنبلیله

12,500تومان

بذر گشنیز

12,500تومان

بذر جعفری

12,500تومان

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ