کاشت چری مویا

 

درخت چری مویا (Cherimoya)

درخت چری‌مویا از ارتفاعات اِکوادور و پِرو آورده شده است و در آب و هوای تقریبا شرجی و گرما رشد می‌کند.گوشت میوه شبیه گوشت گلابی و نرم است به همین دلیل عمره کوتاهی دارد و به سختی در مغازه‌ها یافت می‌شود. برای سالم نگه داشتن این میوه می‌توان آن را کنسرو و یا فریز کرد. چری مویا در مناطقی که دمای هوا در زمستان 1- تا 10 درجه سانتی گراد است قابل کاشت می‌باشد. 

 

چری مویا


آماده سازی و کاشت بذر چری‌مویا


در اوایل بهار یا اواخر زمستان، بذرها را در یک کاسه آب به مدت 3 یا 4 روز بخیسانید. این کار باعث نرم شدن پوسته‌ی بذرها و راحت جوانه زدن آن‌ها می‌شود.  
بذرهای چری‌مویا را می‌توان مستقیما در زمین کاشت و یا در سالِ اول در گلدان کاشت و سپس به زمین منتقل کرد. برای این کار یک گلدان 15 سانتی‌متری را با مخلوط پیت مالچ و شن وماسه‌ی درشت به نسبت 50-50 پر کنید سپس بذر را در عمق 5/2 سانتی‌متری بکارید و به اندازه‌ی کافی آب دهید تا خاک کاملا مرطوب شود. دمای مناسب برای جوانه زنی بذر چری مویا 17 تا 25 درجه سانتی‌گراد است. در دمای بالاتر جوانه زنی بیشتر طول می‌کشد.
برای کاشتن بذرها در فضای بیرون باید در مکانی که خاک زهکشی خوبی دارد و نور کافی در طول روز دریافت می‌کند همین روش را انجام داد اما به خاطر داشته باشید که نزدیک دیوار یا اجسام بزرگ نباشد که منجر به دریافت گرمای اضافی می‌شود. بهترین کار این است که چند بذر را در مکان مورد نظر کاشته تا پس از جوانه زنی بهترین نهال را برای پرورش نهایی انتخاب کنید. 
به صورتی که خاک مرطوب شود ولی خیس نشود هفته ای یک یا دو مرتبه بذرها را آب دهید. پس از این که گیاه به طول تقریبا 8 سانتی‌متر رسید آن را به یک گلدان 45 سانتی‌متری که با خاک گلدان پر شده منتقل کنید. 


مراقبت از چری‌مویا


اگر نهال را در گلدان پرورش داده‌اید حال با دقت به مکان تعیین شده در فضای بیرون منتقل کنید. تا زمانی که نهال‌ها به یک درخت بالغ تبدیل شوند بهتر است که هر دو هفته یک بار آبیاری شوند و بین ماه‌های آبان تا بهمن اصلا آبیاری نشوند تا درخت به خواب زمستانی فرو رود. 
 به نهال چری‌مویا سالی دو مرتبه در زمانی که 6 و 12 ماهه است 200 گرم از کود 8-6-10 NPK  بدهید و سپس زمانی که 18 و 24 ماهه است 400 گرم کود داده شود. پس از آن 400 گرم از کود 8-10-6 را دو بار در سال به آن بدهید و تا زمانی که درخت بالغ شود سالی 400 گرم اضافه کنید. 


هرس کردن درخت چری مویا


درخت چری مویا تقریبا تا 7 متر رشد می‌کند به همین دلیل باغبانان برای کوچک نگه داشتن آن به صورت یک درخت کوچک یا حتی بوته‌ی تزیینی، آن را هرس می‌کنند، با این کار میوه چیدن آسان‌تر می‌شود و می‌توانید گرده افشانی را دستی انجام دهید. 
برای بلند کردن ارتفاع درخت، می‌توانید با قیچی‌های مخصوص هرس، تمام شاخ و برگ‌های دو سوم پایینی درخت را در پایان و انتهای هر فصل، بچینید و برای کوتاه نگه داشتن درخت، بر رشد جدید در بالای درخت تمرکز کنید به ویژه قسمت‌هایی که مستقیما به سمت خورشید رشد می‌کنند.
چری مویا معمولا بعد از 5 سال بالغ می‌شود و در این صورت می‌توانید آن را هرس کنید. 

 

محصولات مرتبط

بذر چری مویا

1,200تومان

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ