آموزش کاشت گل تاج خروس از دانه

گل تاج خروس (به انگلیسی Celosia)
گل تاج خروس (Celosia)، گیاهی با ارتفاع 20 تا 50 سانتی متر می باشد. گل تاج خروس چین چین است و شبیه به کاکل خروس می باشد به همین دلیل به این گل تاج خروس می گویند. گل تاج خروس انواع مختلفی دارد و در رنگ های طلایی، ارغوانی، قرمز، نارنجی، صورتی و ... می باشد. گل تاج خروس بزرگ و پهن می باشد و بسیار زیباست.
 
گل تاج خروس
 
کاشت گل تاج خروس از دانه
گل تاج خروس (Celosia)، گیاه آب و هوای گرم است و دوره رشد و گل دهی آن حدود 90 روز طول می کشد. گل تاج خروس خاک با دمای زیر 15/5 درجه سانتی گراد را دوست ندارد . در مناطق با زمستان سرد، 4 تا 6 هفته قبل از آخرین سرما بذر گل تاج خروس را داخل خانه کاشته می شود. 3 تا 4 بذر گل تاج خروس را در عمق 0/5 سانتی متر در یک خاک مرطوب و سبک مخلوط با خاک برگ بکارید. روی گلدان را با یک پوشش پلاستیکی بپوشانید تا خاک مرطوب بماند و گلدان را در یک جای گرم قرار دهید. 10 تا 15 روز طول می کشد تا گل تاج خروس جوانه بزند، بعد از جوانه زنی پوشش پلاستیکی را بردارید. از آب لوله کشی برای آب دهی به گلدان تاج خروس استفاده کنید و به آرامی آن را به خاک اضافه کنید تا مرطوب بماند.
زمانی که دانه های تاج خروس جوانه زدند، گلدان را به یک پنجره آفتابی منتقل کنید. در غیر این صورت می توان از چراغ های فلورسنتی استفاده کرد. زمانی که گیاه مقداری رشد کرد چراغ را در فاصله 15 سانتی متری از گیاه قرار دهید. زمانی که گیاه دو برگ حقیقی تشکیل داد، آن ها را برای قوی تر شدن گیاه قطع کنید.
زمانی که درجه حرارت شبانه به 12 درجه سانتی گراد رسید، گیاه را مقاوم کنید. به این ترتیب که برای شروع در روز اول گلدان را به مدت 4 ساعت بیرون از خانه قرار دهید، و در روزهای بعد، در هر روز 2 ساعت به این مدت زمان اضافه کنید. بعد از گذشت 8 روز گیاه توانایی ماندن خارج از خانه را خواهد داشت. 
در صورتی که گلدان تاج خروس را بخواهید در باغ بکارید، بعد از این که اندازه نهال آن 5 تا 6 سانتی متر شد، آن ها را با فاصله 25 سانتی متر از هم بکارید. گیاهان بلندتر را با فاصله 40 سانتی متر از هم بکارید. اگر فاصله گیاهان از هم کم باشد، گیاه کوتاه و گل آن هم کوچک می شود. خاک مناسب برای رشد گل تاج خروس خاک سبک باغچه مخلوط با خاک برگ پوسیده می باشد. خاکی که گل تاج خروس در آن کاشته می شود باید همیشه مرطوب باشد، خصوصا در روزهای گرم.
در مناطق با تابستان طولانی، می توان بذر گل تاج خروس را به طور مستقیم بعد از گذشت سرما، در زمین کاشت. بذرها را با عمق 1/5 سانتی متر بکارید و به آرامی آن را با خاک بپوشانید. به آرامی به خاک آب دهید و خاک را مرطوب نگه دارید. هنگامی که نهال ها دو برگ واقعی تشکیل دادند، بهتر است آن ها را تنک کنید (به اندازه فاصله ذکر شده). در این صورت گیاه قوی تر می شود.
بوته گل تاج خروس در برابر کودهای شیمیایی حساس است و زود آسیب می بیند.
 

محصولات مرتبط

1 نظر

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ