درست کردن درخت ریحان

درخت ریحان

کاشت درخت ریحان

 

ریحان یکی از سبزیجات بسیار محبوب است که معمولا به صورت یکساله رشد می‌کند. در صورتی که بتوانید گیاه را از سرما حفظ کنید، نور کافی در اختیار گیاه قرار دهید و آن را به شکل صحیح هرس نمایید می‌توانید مدت بیشتری این گیاه را نگه دارید. حتی می‌توانید آن را به یک درخت ریحان تبدیل کنید و چندین سال برگ‌های خوش عطر و طعم این سبزی را برداشت نمایید. ریحان با گذشت زمان دارای یک تنه چوبی می‌شود. درخت ریحان را می‌توان حتی در خانه و بالکن نیز نگه داری نمود. برداشت برگ‌های تازه ریحان بسیار لذت بخش است. ریحان یک افزودنی عالی برای انواع غذاها، سالاد و ... می‌باشد. یک گیاه سالم حدودا هفته‌ای یک لیوان (یا بیشتر) برگ ریحان به شما می‌دهد. با داشتن یک پنجره آفتابی، یک گلدان مناسب و خاک خوب می‌توانید تا مدت‌های زیاد از برداشت برگ‌های ریحان لذت ببرید. ریحان انواع مختلفی دارد. معمولا ریحان‌های ایتالیایی مانند ریحان گنووس عطر و طعم بسیار بهتری دارند. سایر ریحان‌ها مانند ریحان لیمویی، تایلندی، دارچینی و ...نیز بسیار خوش عطر و طعم هستند. همین الان دست به کار شوید و از کاشت این سبزی فوق العاده لذت ببرید.

کاشت بذر ریحان

کاشت ریحان

ابتدا بذرها را در سینی نشا یا گلدان‌های کوچک بکارید سپس نهال‌ها را به زمین یا گلدان بزرگ انتقال دهید. در هر حفره سینی نشا یک تا دو بذر بکارید. بذر ریحان را به عمق نیم سانتی متر در خاک قرار دهید. از یک خاک سبک دارای زهکشی خوب حاوی مواد مغذی برای کاشت بذر ریحان استفاده کنید. بهتر است از خاک‌های آماده کاشت برای کاشت بذر ریحان استفاده نمایید. بعد از کاشت بذر ریحان، خاک را مرطوب کنید. تا زمان جوانه زنی خاک را مرطوب نگه دارید. دمای مناسب برای جوانه زنی بذر ریحان 18 تا 21 درجه سانتی گراد است. جوانه زنی بذر ریحان 5 تا 10 روز طول می‌کشد. زمانی که اندازه نهال‌های ریحان به 10 سانتی‌متر رسید، آن را به گلدان بزرگ تر یا زمین انتقال دهید. برای درست کردن درخت ریحان، هر نهال را در یک گلدان بکارید. گلدانی که برای درخت ریحان استفاده می‌شود، باید حداقل 30 سانتی متر قطر و عمق داشته باشد. 

پرورش درخت ریحان

برای درست کردن درخت ریحان هرس صحیح بسیار مهم است. زمانی که اندازه نهال ریحان حداقل 15 سانتی‌متر باشد می‌توانید هرس کردن را شروع کنید. بالاترین برگی که روی ساقه اصلی قرار دارد را قطع کنید (مانند شکل) و هرس را به همین ترتیب ادامه دهید. با قطع کردن برگ‌های بالایی، ساقه‌های کناری شروع به رشد می‌کنند، سپس ساقه‌ای که بین برگ‌های هر ساقه ایجاد می‌شود را قطع کنید و قطع کردن ساقه‌ها را به همین ترتیب ادامه دهید. برای اینکه گیاه به صورت راست بایستد، در کنار ساقه یک میله قرار دهید و ساقه را با استفاده گیره نگه دارنده بوته، به میله وصل کنید. زمانی که اندازه گیاه به 30 سانتی متر رسید، ساقه‌ها و برگ‌های نیمه پایین گیاه را هم قطع کنید. در صورت مشاهده گل، آن را از گیاه جدا کنید. هرچه سن گیاه بالاتر برود ساقه چوبی تر شده و بیشترشکل یک درخت را به خود می‌گیرد. در صورت مشاهده برگ‌های زرد و پژمرده، آن‌ها را از گیاه جدا کنید. اگر گیاه ریحان بی حال بود به آن کود دهید یا کلا خاک و گلدان را عوض کنید.

هرس ریحان

هرس ریحان

مراقبت از درخت ریحان

درخت ریحان

آبیاری درخت ریحان
زمانی که ریحان در مراحل اولیه رشد است می‌توانید از اسپری برای مرطوب کردن خاک استفاده کنید ولی نباید اجازه دهید خاک خشک شود. ریحان برای رشد به آب کافی نیاز دارد. زمانی که گیاه قوی تر شد، هفته‌ای یک یا دو بار به گیاه به صورت عمیق آب دهید. از آبیاری زیاد خودداری کنید زیرا باعث پوسیده شدن گیاه می‌شود. برای اطمینان از زمان آبیاری، با قرار دادن انگشت خود در عمق حدود 2.5 سانتیمتر خاک، رطوبت آن را آزمایش کنید. اگر با انگشتتان در این عمق احساس خشكی كنید، گیاه را به آرامی آبیاری کنید. از پایه به گیاه آب دهید و سعی کنید برگ‌ها را خیس نکنید.
خاک
گیاه ریحان خاک‌های دارای زهکشی خوب، غنی، تقریبا مرطوب و دارای pH خنثی را ترجیح می‌دهد. قبل از کاشت گیاه ریحان در گلدان اصلی، مقداری کمپوست با خاک مخلوط کنید. 
نور
گیاه ریحان در مکانی که هر روز 6 ساعت نور مستقیم خورشید را دریافت می‌کند رشد خوبی دارد. گیاهان ریحانی که روزانه کمتر از 6 ساعت نور مستقیم دریافت می‌کنند، عملکرد کمتری دارند. بهترین نقطه برای قرار دادن گلدان ریحان، جایی است که روزی 6 ساعت نور مستقیم داشته باشد ولی خورشید سوزان ظهر را نگیرد.
کود
ماهی یک بار به گیاه ریحان کود دهید. بهتر است از کودهای ارگانیک استفاده کنید. کودهای متعادل مانند کود NPK  14-14-14 یا 10-10-10 برای گیاه ریحان مناسب هستند. کود را با توجه به دستورالعمل شرکت سازنده استفاده کنید.

 

 

 

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ