کاشت بذر پوملو

 

پوملو بزرگ‌ترین نوع مرکبات است که می‌تواند میوه‌ی 11 کیلویی به اندازه 30 سانتی‌متر تولید کند. درخت پوملو در مناطقی که دمای هوا در زمستان 7- تا 10 درجه سانتی گراد است رشد می‌کند. میوه‌ها به اندازه‌ی یک گریپ فروت بسیار بزرگ رشد می‌کنند. میوه پوملو نسبت به میوه‌ها‌ی سایر مرکبات هم خانواده‌اش، گوشت شیرین‌تر و پوست ضخیم‌تری دارد. گیاهانی که از بذر رشد کرده‌اند ممکن نیست شبیه والدینشان باشند و به احتمال زیاد پرزدارتر هستند و نسبت به آن‌هایی که از طریق قلمه تکثیر شده‌اند زمان بیش‌تری برای میوه دادن نیاز دارند. 

 

میوه پوملو به صورت گرد و هم به صورت گلابی شکل با رنگ‌ گوشت سفید، صورتی و قرمز هستند.


درخت پوملو 


ارتفاع درخت پوملو می‌تواند به 15 متر برسد اما معمولا به کمتر از نصف این سایز می‌رسد و دارای برگ‌های براق 5 تا 20 سانتی‌متری و گل‌های کرمی رنگ و معطر که در طول سال ظاهر می‌شوند، است. در ایالت متحده  اکثریت میوه‌ها زرد مایل به سبز و 10 تا 15 سانتی‌متر هستند، که در برخی مناطق میوه‌ها از اواسط پاییز تا اوایل بهار می‌رسند. با این حال درختی که از بذر رشد کرده تا سن 3 تا 8 سالگی میوه نخواهد داد. 


بذرهای پوملو را تمیز کنید


در صورت امکان بذر خود را از یک میوه‌ی پوملو در فصل بهار جدا کنید چون دانه‌ی مرکبات زمانی که تازه هستند بهتر جوانه می‌زنند. پالپ موجود روی بذرها را تمیز کنید و سپس بذر را برای چند ساعت در آب گرم خیس کنید و بلافاصله بکارید. اگر نمی‌توانید دانه‌ها را فورا بکارید بعد از تمیز کردن، آن‌ها را روی یه حوله‌ی کاغذی خشک کنید و به مدت بیش از 80 روز در فریزر قرار داده و فقط زمانی که آماده‌ی کاشتن هستید آن‌ها را بخیسانید. 


کاشت بذر پوملو


گلدان را با یک مخلوط مرطوب از یک قسمت پیت ماس یا خاک استارتر و یک قسمت شن و ماسه پر کنید. بذرهایی که در آب خیسانده اید را زمانی که هنوز رطوبت دارند در یک گلدان به عمق یک تا دو برابر طول‌شان بکارید. برای حفظ رطوبت گلدان را با یک پلاستیک شفاف بپوشانید و در یک پنجره‌ی آفتابی یا نور مناسب قرار دهید، جایی که دما بین 21 تا 26 درجه‌ی سانتی‌گراد باقی بماند.


مراقبت از پوملو 


اگر مخلوط پیت ماس و شن و ماسه خشک نشود بذرها طی 2 تا 8 هفته جوانه می‌زنند. حدود 3 هفته پس از جوانه زدن آن‌ها را به یک گلدان 10 سانتی‌متری مستقل حاوی خاک مخصوص مرکبات یا خاک مخصوص کاکتوس انتقال دهید. زمانی که نهال شما پس از منتقل شدن نشانه‌های جدید رشد را نشان داد شما می‌توانید هر دو هفته یک بار به نهال کود گیاهی که برای گیاهان اسید دوست مناسب است (مثلا کود NPK  30-10-10 ) بدهید. یک چهارم قاشق غذاخوری از کود را با 4 لیتر آب مخلوط کنید و به اندازه ای که خاک مرطوب شود به گیاه بدهید. گیاه در پنجره‌ی آفتابی یا زیر نور مناسب به رشد خود ادامه می‌دهد و در صورت نیاز به گلدان بزرگ‌تری منتقلش کنید. اگر می‌خواهید که درخت پوملو را در زمین بکارید صبر کنید تا گیاه به اندازه‌ی 30 تا 60 سانتی‌متر بزرگ شود. 

 

محصولات مرتبط

بذر درخت پوملو

22,500تومان

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ