کاشت و پرورش ونوس حشره خوار با پیاز و بذر (Venus Flytrap)

چگونگی پرورش ونوس حشره خوار(Venus Flytrap)
ونوس حشره خوار (Venus flytrap) یک نوع گیاه گوشتخوار است که بومی مناطق مرطوب کارولینای شمالی است. این گیاه مرموز عنکبوت ها و حشرات را به دام می اندازد که تله آن بین جفت برگ های رنگی آن است. اگر نور خورشید و رطوبت کافی به ونوس حشره خوار (Venus Flytrap) برسد می تواند در محیط خانه هم رشد کند.
مرحله اول:
کاشت ونوس حشره خوار (Venus Flytrap) با پیاز
1 – یک پیاز ونوس حشره خوار (Venus Flytrap) تهیه کنید. 
 
کاشت ونوس حشره خوار
 
2 – یک ظرف برای کاشت پیاز ونوس حشره خوار تهیه کنید. به دلیل این که گیاه ونوس حشره خوار به رطوبت زیادی نیاز دارد، ظروف شیشه ای انتخاب مناسبی هستند. این کار به خصوص برای مناطقی که زمستان سردی دارند مناسب است. در مناطقی که زمستان سردی دارند بهتر است ونوس حشره خوار را در یک گلخانه بکارید تا گرما و رطوبت به میزان کافی به آن برسد. جریان هوا هم بسیار مهم است بنابراین ونوس حشره خوار را در ظرف های درپوش دار قرار ندهید. ونوس حشره خوار در ظرف های شیشه ای درباز به خوبی رشد می کند.
در مناطق با زمستان معتدل کاشت ونوس حشره خوار هم در گلدان شیشه ای و هم در گلدان های معمولی با سوراخ زهکشی تفاوت چندانی ندارد و در هر دو به خوبی رشد می کند.
 
کاشت ونوس حشره خوار
 
3 – یک مخلوط خاک برای کاشت ونوس حشره خوار  (Venus Flytrap) آماده کنید. این گیاه معمولا در خاک های بسیار فقیر رشد می کند و مواد مغذی مورد نیاز خود را از به دام انداختن حشرات و عنکبوت ها به دست می آورد. 2/3 ظرف را خزه خشک و 1/3 ظرف را شن و ماسه بریزید.
 
کاشت ونوس حشره خوار
 
اگر شما ونوس حشره خوار را در خاک معمولی گلدان بکارید رشد نمی کند. خاک گلدان مواد مغذی زیادی دارد. هرگز از آهک و کود برای رشد ونوس حشره خوار استفاده نکنید. 
4 – سوراخ کوچکی در خاک درست کنید و پیاز ونوس حشره خوار را در خاک قرار دهید، به گونه ای که فقط پیاز در خاک قرار بگیرد و قسمت های ساقه و سبز گیاه باید از خاک بیرون باشند. بعد از کاشت ونوس حشره خوار ارائه محیط مناسب و مواد غذایی به رشد آن کمک می کند.
 
کاشت ونوس حشره خوار
 
مرحله دوم
ارائه نور خورشید و آب
1 - خاک را مرطوب نگه دارید. ونوس حشره خوار  (Venus Flytrap) گیاه بومی کارولینای شمالی است که خاک آن دائما مرطوب است. مواظب باشید که خاک گلدان یا گلخانه ای که ونوس حشره خوار در آن کاشته شده است همیشه مرطوب باشد. خاکی که این گیاه در آن کاشته می شود باید زهکشی خوبی داشته باشد تا ریشه در آن فاسد نشود.
 
کاشت ونوس حشره خوار
 
2 – برای آبیاری بهتر است از آب باران یا آب مقطر استفاده کنید. آب لوله کشی قلیایی و سنگین است و در آن بسیاری از مواد معدنی وجود دارد که برای ونوس حشره خوار مناسب نیست. بهترین راه این است که در هنگام بارش باران آب آن را جمع آوری کرد تا برای آبیاری ونوس حشره خوار از آن استفاده شود. در غیر این صورت می توانید گالن های آب مقطر را از فروشگاه ها تهیه کنید.
 
کاشت ونوس حشره خوار
 
3 – نور خورشید باید به میان کافی به ونوس حشره خوار برسد. در طول ماه های گرم می توان گیاه ونوس حشره خوار را در خارج از خانه نگه داشت (در صورتی که درجه حرارت در طول شب خیلی افت نکند) یا می توانید آن را در پشت یک پنجره آفتابی قرار دهید. مدام به ونوس حشره خوار آب دهید تا نور خورشید خاک آن را خشک نکند به ویژه در طول فصل تابستان.
اگر ونوس حشره خوار را در یک گلخانه ی شیشه ای نگه داری می کنید مواظب باشید توسط آفتاب، سوخته نشود. اگر گیاه به نظر پژمرده رسید بهتر است فقط روزی چند ساعت آن را در معرض نور خورشید قرار دهید. 
اگر شما نگران این هستید که نور خورشید به اندازه کافی به ونوس حشره خوار نمی رسد می توانید از چراغ های رشد برای رشد ونوس حشره خوار استفاد کنید. لامپ را در طول روز روشن کنید و در طول شب آن را خاموش کنید.
اگر برگ های ونوس حشره خوار سرخ و صورتی نباشد به این معناست که نور خورشید به اندازه کافی به آن نمی رسد.
 
کاشت ونوس حشره خوار
 
4 – ونوس حشره خوار در طول زمستان یک دوره خواب طبیعی دارد. سرمای کارولینای شمالی از پاییز تا اواخر زمستان طول می کشد. در طول این مدت دمای مناسب برای ونوس حشره خوار 2 تا 10 درجه سانتی گراد است. میزان نور خورشیدی که دریافت می کند باید کمتر از مقداری باشد که در طول ماه های تابستان دریافت کرده است.
اگر در مناطقی زندگی می کنید که زمستان معتدلی دارد می توانید ونوس حشره خوار را در طول زمستان بیرون نگه دارید. 
اگر در مناطقی که سرد است زندگی می کنید لازم است ونوس حشره خوار را در یک گاراژ یا یک اتاق سرد یا یک گلخانه سرد نگه دارید که از یخ زدگی محافظت شود و نور خورشید کمتری به آن برسد و به اندازه کافی سرد باشد تا بتواند دوره خواب طبیعی خود را سپری کند.
 
کاشت ونوس حشره خوار
 
مرحله سوم
تغذیه ونوس حشره خوار
1 – اجازه دهید ونوس حشره خوار مواد غذایی خود را بگیرد. اگر شما ونوس حشره خوار را در بیرون از خانه نگه دارید، عنکبوت ها و حشرات را به دام می اندازد. هنگامی که برگ ها در حالت جفت باشند، ونوس حشره خوار احتمالا چیزی را به دام انداخته است.
 
کاشت ونوس حشره خوار
 
2 – تغذیه ونوس حشره خوار، حشرات یا لارو آن ها هستند. اگر ونوس حشره خوار را در خانه نگه می دارید و می خواهید به آن غذا بدهید یا می خواهید خوردن حشره را توسط گیاه تماشا کنید، می توانید از حشرات و یا عنکبوت هایی که در تله برگ ها هستند استفاده کنید. مواد غذایی را یا داخل برگ های ونوس حشره خوار قرار دهید یا آن ها را در گلخانه رها کنید. 
بهترین تغذیه برای ونوس حشره خوار حشرات زنده ای است که خود گیاه به دام می اندازد ولی حشراتی که به تازگی مرده اند هم خوب هستند. 
 
کاشت ونوس حشره خوار
 
3 – زمانی که ونوس حشره خوار حشره ای را به دام می اندازد 12 ساعت طول می کشد تا غذای آن هضم شود. آنزیم هایی که غذا را هضم می کنند فقط قسمت های نرم درونی حشرات را تجزیه می کنند و قسمت های دیگر دست نخورده باقی می ماند. بعد از 12 ساعت برگ ها باز می شوند و اسکلت خارجی حشره یا با ضربه و یا توسط آب باید خارج شود.
اگر یک جسم غیر قابل هضم در دام گیاه قرار بگیرد، بعد از گذشت 12 ساعت آن را آزاد می کند.
 
کاشت ونوس حشره خوار
 
4 – غذای گیاه حشره خوار گوشت نیست. اگر یک تکه گوشت یا ژامبون را در دام گیاه قرار دهید آن را هضم نمی کند. زیرا گیاه قابلیت هضم گوشت حیوانات را ندارد. 
 
کاشت ونوس حشره خوار
 
مرحله چهارم
کاشت گیاهان جدید با بذر
بذرهای ونو حشره خوار را می توان از خود گیاه تهیه کرد و یا از فروشگاه ها خریداری نمود. کاشت گیاه با بذر هم بسیار آسان است .
1- اجازه دهید گیاه گل دهد. ساقه گل کوچکتر را قطع کنید و ساقه گل قوی تر را نگه دارید. هر گل یک غلاف دانه تولید می کند.
 
کاشت ونوس حشره خوار
 
2 -  دانه های گیاه را بکارید. شما می توانید با استفاده از بذرهایی که از گیاه تهیه کرده اید و یا بذرهایی که از فروشگاه ها خریداری کرده اید گیاه را بکارید. دانه ها را در خاک مخصوص گیاهان گوشت خوار یا پیت سفید بکارید و آن ها را گرم و مرطوب نگه دارید تا جوانه بزنند. 
3 – یک تنگ شیشه ای یا تراریوم حاضر کنید و آن را با خاک مخصوص گیاهان گوشت خوار یا پیت سفید پر کنید.  
4 – سپس بذرها را در سطح خاک قرار دهید و بذرها را با لایه نازکی خاک (در حد 3 میلی متر) بپوشانید. خاک را مرطوب نگه دارید. برای مرطوب کردن خاک از آب مقطر استفاده کنید. از آب‌های معمولی به دلیل داشتن املاح معدنی نمی‌توان برای آبیاری ونوس حشره خوار استفاده کرد.
5 – دمای مناسب برای جوانه زنی بذر ونوس حشره خوار 26 تا 27 درجه سانتی گراد است. در هر تنگ شیشه ای با قطر 20 سانتی متر می‌توان 10 عدد بذر بکارید و بعد از این که جوانه ها کمی رشد کردند آن‌ها را به ظرف های جدا منتقل کنید.
 
کاشت ونوس حشره خوار
 
نکته:
گلدان ونوس حشره خوار را هر چند سال یک بار عوض کنید. گلدان گیاه را فقط در بهار بعد از دوره خواب آن تعویض کنید.
 
کاشت ونوس حشره خوار

محصولات مرتبط

22 نظر

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ