آموزش کاشت نپنتس گوشت خوار

نپنتس گوشت خوار
نام لاتین: White-Collared Pitcher-Plant
نام علمی: Nepenthes albomarginata
نپنتس گوشت خوار یک گیاه کوزه شکل است و با نام پنانگ (Penang) نیز شناخته می‌شود. این گیاه بومی سوماترا و بورنئو و همچنین منطقه پنانگ از شبه جزیره مالزی می‌باشد. این گیاه جالب به سرما حساس است و یک گیاه چند ساله می‌باشد. برگ های این گیاه به صورت آویزان هستند و گیاه، حشرات انگلی را به دام می‌اندازد. حشرات در قسمت کوزه مانند گیاه به دام می‌افتند. قسمت کوزه مانند می‌تواند به اندازه 15 سانتی متر رشد کند، دهانه قسمت کوزه مانند دارای بافت مخمل نما است که توسط کرک های سفید رنگ پوشیده می‌شود. 
گیاه نپنتس گوشت خوار در زیستگاه طبیعی خود در خاک های مرطوب با زهکشی خوب رشد می‌کند. خاک باید به طور مرتب مرطوب نگه داشته شود تا زیستگاه طبیعی برای گیاه شبیه سازی شود و بتواند به خوبی رشد کند.
کاشت بذر نپتنس گوشت خوار
بذر نپنتس گوشت خوار باید در اسفگنوم خرد شده یا پیت ماس سفید کاشته شود. از کوکوپیت هم می‌توان برای کاشت استفاده کرد، خاک های مخصوص گیاهان گوشت خوار نیز انتخاب بسیار خوبی هستند. اسفگنوم باید مرطوب نگه داشته شود ولی نباید آن را خیس کرد. یک گلدان یا سینی نشا را با اسفگنوم خرد شده (یا کوکوپیت یا خاک مخصوص گیاهان گوشت خوار) مرطوب پر کنید و بذر را روی سطح اسفگنوم قرار دهید، نیازی به پوشاندن بذر با خاک نیست. برای جلوگیری از آلوده شدن بذر با قارچ، بهتر است روی بذر تازه کاشته شده قارچ کش اسپری کنید. یک پلاستیک روی گلدان بکشید تا رطوبت حفظ شود و گلدان را در دمای 32 درجه سانتی گراد قرار دهید. گلدان باید در در یک مکان با سایه جزیی قرار داده شود یا برای آن لامپ مخصوص رشد تهیه گردد. جوانه زنی چهار هفته تا یک سال طول می‌کشد. بعد از جوانه زنی پلاستیک را بردارید.
هفته اول بعد از جوانه زنی، نهال ها را به گلدان های تکی منتقل کنید. روزهای کوتاه و دمای سرد برای گیاه بسیار خطرناک است. سعی کنید گیاه را در یک مکان گرم نگه دارید و خاک مرطوب باشد اما از خیس کردن خاک جلوگیری کنید. در زمان انتقال نهال به گلدان های تکی، باید از پیت ماس سفید یا کوکوپیت یا خاک مخصوص گیاهان گوشت خوار برای پر کردن گلدان استفاده نمود.
برای آبیاری گیاه نپنتس گوشت خوار ترجیحا می‌توان از آب مقطر استفاده نمود تا از رسوب مواد معدنی جلوگیری شود، زیرا رسوب مواد معدنی می‌تواند به ریشه گیاهان گوشت خوار آسیب برساند. آبیاری بیش از حد و خیس کردن خاک برای گیاه مضر است. 
گیاه  نپنتس گوشت خوار به دلیل این که حشرات را به دام می‌اندازد نیازی به استفاده از کود برای آن نیست، خصوصا زمانی که خارج از منزل نگه داشته می‌شود.

 

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ