چگونگی کاشت گل لاله مردابی

گل لاله مردابی (به انگلیسی Lotus Flowers)

گل لاله مردابی یک گل مقدس برای هندی ها و بودایی ها می باشد و برای این گل احترام زیادی قائل هستند.

گل لاله مردابی نماد پاکی، زیبایی، عظمت، فضل، ثروت، غنا، دانش و آرامش است. گل صورتی لاله مردابی، گل ملی هند می باشد. این گل با نام های لاله آبی مقدس، لوتوس هندی نیز شناخته می شود.

گل لاله مردابی به طور کلی در دو رنگ سفید و صورتی وجود دارد و در آب های کم عمق و کدر رشد می کند. گل لاله مردابی نور گرم خورشید را دوست دارد و توانایی تحمل آب سرد را ندارد، به همین دلیل در زمستان گل نمی دهد. برگ های گل لاله مردابی بر روی آب شناور هستند و این گل ساقه بلندی دارد که حاوی فضای هوا برای حفظ خاصیت شناوری می باشد. گل لاله مردابی بومی آسیا و استرالیا است و در طیف گسترده ای از مناطق هند و چین وجود دارد.

گل لاله مردابی یک گیاه چند ساله و آبزی است و در استخرهای کم عمق، دریاچه ها، تالاب ها و باتلاق ها وجود دارد. این گیاه دارای ریشه های محکمی است که این ریشه ها درون گل و لای موجود در کف آب قرار می گیرند و از طریق ساقه های بلند خود به برگ های شناور متصل می شوند. گیاه لاله مردابی دارای ارتفاع 1/5 متر است و عرض آن نیز به 3 متر می رسد. برگ ها گاهی اوقات و گل لاله مردابی همیشه بالاتر از سطح آب قرار دارند. گل لاله مردابی یک گل زیبا و معطر است که صبح ها باز می شود و گلبرگ ها در شب بسته می شوند.

کاشت لاله مردابی

حقایق در مورد گل لاله مردابی

- گل لاله مردابی گل مقدس برای بودایی ها است.

- گل لاله مردابی یکی از هشت نشانه فرخنده از بودیسم است. هشت گلبرگ لاله مردابی در ماندالاهای بودایی نماد هماهنگی عالم هستی می باشد و هزار گلبرگ لاله مردابی نشان دهنده نور معنوی است. 

- در افسانه های مصر، گل لاله مردابی با خورشید در ارتباط بوده است، زیرا گلبرگ های آن در روز باز هستند و در شب بسته می شوند. حتی اعتقاد داشتند گل لاله مردابی از خورشید به وجود آمده است.

- ریشه های گل لاله مردابی در خاک موجود در کف رودخانه ها و مرداب ها قرار می گیرد در حالی که برگ ها روی سطح آب شناور هستند. گل لاله مردابی روی ساقه ضخیم ظاهر می شود و معمولا چند سانتی متر بالاتر از سطح آب قرار می گیرد.

- گل لاله مردابی، بذرها، برگ های جوان و ساقه های زیرین همگی خوراکی هستند. در آسیا از گلبرگ های گیاه لاله مردابی گاهی اوقات به عنوان چاشنی استفاده می کنند. برگ های بزرگ نیز به صورت بسته بندی وجود دارند که در غذاها از این برگ ها استفاده می کنند.

- قسمت های مختلف گیاه لاله مردابی در طب سنتی در آسیا استفاده می شود.

- میوه های گیاه لاله مردابی یک غلاف مخروطی با دانه های موجود در سوراخ های غلاف می باشد. زمانی که دانه ها رسیده می شوند در غلاف شل شده، سپس غلاف به سمت پایین خم می شود و دانه ها در آب آزاد می شوند.

- ساقه لاله مردابی تقریبا در تمام هند خورده می شود و بیش از حد ترش می باشد.

- دانه های گیاه لاله مردابی در شمال شرقی هند استفاده می شوند.

کاشت گیاه لاله مردابی

- نوک بذرها را سوهان بکشید تا پوسته بذر شکاف بردارد، اگر پوسته بذر نشکند بذر نمی تواند رشد کند سپس بذرها را در یک لیوان آب گرم  بدون کلر قرار دهید. 

- تا موقعی که بذرها جوانه بزنند آب لیوان را هر روز عوض کنید. لیوان باید در مکانی با درجه حرارت 25 تا 30 درجه سانتی گراد قرار بگیرد تا جوانه زنی زودتر انجام شود. برای جوانه زنی لازم است لیوان در معرض نور باشد. پس از اولین روز خیساندن، دانه به اندازه دو برابر خود متورم می شود. 

- بعد از جوانه زنی باید چند روز صبر کنید تا نهال به اندازه 15 سانتی متر برسد. بعد آن ها را به گلدان های11 تا 19 لیتری حاوی خاک لومی خوب قرار دهید. گلدانی که انتخاب می کنید باید بتواند گرما را حفظ کند. 15 سانتی متر از گلدان را خاک بریزید. هر دانه باید در یک گلدان قرار داده شود. جوانه را به آرامی در خاک قرار دهید. به آرامی آب گرم روی خاک بریزید سپس آن را به یک آب کم عمق منتقل کنید.  

- همچنین می توانید گیاه را به گلدان های 50 لیتری منتقل کنید و یک سوم گلدان را خاک بریزید و بقیه گلدان را از آب پر کنید و گیاه را در گلدان نگه دارید. از خاک لومی خوب برای گلدان استفاده کنید. زیرا این خاک دارای مواد مغذی زیادی است و زمانی که در معرض آب قرار می گیرد در آب شناور نمی شود. در سال اول باید به گیاه لاله مردابی کود داده شود.

- زمانی که گیاه لاله مردابی از طریق بذر کاشته می شود، در سال اول ممکن است گل ندهد. در طول دوره رشد حداقل دما باید 25 درجه سانتی گراد باشد. دمای مناسب برای این گیاه 30 تا 35 درجه سانتی گراد است و به آفتاب کامل نیاز دارد.

کاشت لاله مردابی در گلدان

 

مراقبت از گیاه لاله مردابی
در سال اول باید به این گیاه به مقدار کمی کود داده شود.  کود بیش از اندازه موجب سوزاندن برگ ها می شود. در اواخر پاییز شاخ و برگ های زرد باید قطع شوند و گیاه به عمیق ترین بخش تالاب منتقل شود. 

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ