کاشت و پرورش گیاه باباآدم

گیاه باباآدم (به انگلیسی Burdock )

گیاه باباآدم بومی اروپا، آسیا و ژاپن است که دارای یک ریشه خوراکی می باشد و بیشتر برای مصرف ریشه آن کاشته می شود. همچنین برگ ها و ساقه های گیاه باباآدم نیز خوراکی هستند. ریشه گیاه باباآدم را می توان هم به صورت خام و هم به صورت پخته مصرف کرد. برگ ها و ساقه معمولا مانند اسفناج پخته می شوند. گیاه باباآدم در طیف گسترده ای از داروهای گیاهی استفاده می شود. شایع ترین مشکلاتی که توسط گیاه باباآدم برطرف می شوند شامل مشکلات پوستی و پوست سر هستند که باعث کنترل ریزش مو و شوره سر می شود. گیاه باباآدم برای درمان بیماری های کبدی نیز استفاده می شود. همچنین برای تحریک دستگاه گوارش، درمان سرماخوردگی و گلو درد، و حتی درمان جذام از گیاه باباآدم استفاده می شود.

توجه : افراد دیابتی باید قبل از خوردن گیاه باباآدم با پزشک خود مشورت کنند، زیرا این گیاه ممکن است با داروهای دیابت تداخل داشته باشد.

کاشت و پرورش گیاه باباآدم

کاشت گیاه باباآدم:

گیاه باباآدم از طریق بذر رشد می کند. کاشت و پرورش گیاه باباآدم بسیار آسان است و به صورت خودرو و بدون کمک انسان نیز در طبیعت رشد می کند. گیاه باباآدم آفتاب کامل را ترجیح می دهد ولی می تواند سایه جزیی را هم تحمل کند. خاکی که گیاه باباآدم در آن کاشته می شود باید غنی باشد و زهکشی خوبی داشته باشد. یک ویژگی مهم که خاک باید داشته باشد این است که شل باشد و تا عمق 1 مترعاری از سنگ و کلوخ ها  باشد. در این صورت ریشه گیاه باباآدم رشد طولانی و مستقیمی خواهد داشت. 

بذرهای گیاه باباآدم را می توان به صورت مستقیم در زمین کاشت. بذرهای گیاه باباآدم را بعد از گذشت آخرین سرما می کارند. فاصله بین بذرها باید 8 سانتی متر باشد و فاصله بین ردیف های کاشت را باید 60 سانتی متر در نظر گرفت. عمق کاشت بذرها 1 تا 2 سانتی متر است. در صورتی که خاک خشک باشد، بعد از کاشت به آرامی به بذرهای کاشته شده آب بدهید. خاک را مرطوب نگه دارید ولی از خیس شدن آن اجتناب کنید زیرا در صورتی که خاک خیس شود باعث آسیب دیدن بذر می شود و از جوانه زنی بذر نیز جلوگیری می کند. بذرهای گیاه باباآدم به سرعت جوانه می زنند. جوانه زنی در عرض 4 تا 7 روز صورت می گیرد. علف های هرز را کنترل کنید به خصوص زمانی که نهال های باباآدم جوان هستند. خاک را مرطوب نگه دارید و هر ماه یک بار به خاک یک کود کلی بدهید.

بذرهای گیاه باباآدم را می توان 4 هفته قبل از آخرین سرما در خانه نشا کرد و بعد از گذشت سرما آن ها را به خارج از منتقل کرد.

ریشه برخی از گیاهان باباآدم می توانند تا 120 سانتی متر هم رشد کند. حتی ریشه برخی از گونه ها می توانند تا 2/5 متر هم رشد کنند. 

گل های گیاه باباآدم را برای ترویج رشد گیاه و ریشه حفظ کنید.

نکته: هرچه برگ های گیاه کمتر باشند، گیاه عملکرد بهتری داشته و بازده آن بالاتر می رود. اگر شما گیاه باباآدم را برای ریشه آن می کارید، برخی از برگ های آن را هرس کنید تا ریشه گیاه رشد بهتری داشته باشد. 

آفات و بیماری های گیاه باباآدم

گیاه باباآدم خیلی کم درگیر حشرات می شود، در صورت نیاز از حشره کش ها یا مواد دافع برای دفع حشرات استفاده کنید.

برداشت محصول

برگ ها و ساقه های جوان را برای مصرف تازه برداشت کنید و آن ها را مانند اسفناج بپزید.

رشد ریشه حدودا 100 روز طول می کشد. به طور کلی می توان ریشه ها را 8 تا 12 هفته بعد از تاریخ کاشت برداشت کرد. زمانی که ریشه ها 30 تا 60 سانتی متر هستند آن ها را برداشت کنید. ریشه ها به سرعت رشد می کنند و به داخل زمین فرو می روند و در صورتی که دیر برداشت شوند ممکن است برداشت آن ها کمی دشوار شود. برای برداشت ریشه های گیاه باباآدم باید از یک بیل یا یک چنگال بسیار محکم استفاده کرد.

پوست ریشه های گیاه باباآدم را جدا کنید و آن ها را به صورت خام یا پخته مصرف نمایید. از ریشه گیاه باباآدم در سوپ و سالاد استفاده کنید و یا آن را به صورت سیب زمینی سرخ کرده مصرف کنید.

برداشت ریشه های گیاه باباآدم

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ