چگونگی کاشت خربزه شاخ دار آفریقایی

خربزه شاخ دار آفریقایی (به انگلیسی African Horned Melon)

خربزه شاخ دار آفریقایی یا خیار آفریقایی که همچنین خربزه ژله ای نیز نامیده می شود، نسبت به آب و هوای گرم مقاوم است و می توان آن را به طور مستقیم در زمین و یا در گلدان کاشت. خربزه آفریقایی شاخ دار یک میوه غنی از ویتامین است و همچنین در برابر مشکلات شایع گیاهان مثل نماتدها، شته خربزه، مگس گلخانه ای و کپک پودری مقاوم است.

کاشت خربزه شاخ دار آفریقایی در خانه توصیه نمی شود، از آنجا که این گیاه یک ساله است میزان نوری که نیاز دارد بسیار بیشتر از نوری است که پشت یک پنجره آفتابی دریافت می کند.

خربزه آفریقایی شاخ دار فواید زیادی برای سلامتی دارد. مقدار زیادی ویتامین E در دانه های آن وجود دارد و در گوشت آن نیز مقدار زیادی ویتامین A موجود می باشد. از امولسیون دانه های خربزه شاخ دار در آب یک داروی ضد انگل درست می شود که باعث می شود انگل از بدن خارج شود.

خربزه شاخ دار آفریقایی

مراحل کاشت خربزه شاخ دار آفریقایی

1 – یک مکان مناسب برای کاشت خربزه شاخ دار انتخاب کنید. یک منطقه با نور کامل انتخاب کنید (در مناطق سرد بهتر است کشت گلخانه ای انجام شود)، همچنین باید یک مکانی برای داربست یا حصار نیز در نظر بگیرید. این گیاه می تواند تا 1/5 متر رشد کند.

2 – خاک را آماده کنید. خربزه شاخ دار خاک های لومی را ترجیح می دهد، همچنین خودتان می توانید یک ترکیب مناسب خاک تهیه کنید. به این صورت که 40 درصد شن و ماسه، 40 درصد گل و لای، 20 درصد خاک رس را با هم مخلوط کنید. خاک باید زهکشی خوبی داشته باشد. PH مناسب برای رشد خربزه شاخ دار 6 تا 6/5 می باشد. اگر خربزه شاخ دار را در گلدان می کارید، برای گلدان حتما سوراخ زهکشی قرار دهید.

3 – بذرهای خود را بکارید. بذرها را به عمق 1/5 تا 2/5 سانتی متر در خاک بکارید. اگر از نهال برای کاشت خربزه شاخ دار استفاده می کنید عمق کاشت را به اندازه دو برابر ریشه در نظر بگیرید. فاصله بین بذرها باید 60 سانتی متر و فاصله بین ردیف ها باید 180 سانتی متر باشد. اگر می خواهید خربزه شاخ دار را در گلدان بکارید از یک گلدان 4 تا 5 (15 تا 19 لیتری) استفاده کنید. 

4 – تا زمانی که جوانه بذرها به اندازه 3 سانتی متر برسند آن ها را به طور مداوم مرطوب نگه دارید. جوانه زنی متفاوت است و ممکن است 5 روز تا 2 هفته طول بکشد که بستگی به آب و هوای منطقه شما دارد. زمانی که گیاه بالغ شد، 1 تا 2 اینچ آب در هفته نیاز دارد. شما باید مطمئن شوید بین هر آبیاری، خاک کمی خشک شود. 

5 – کود دهی را فراموش نکنید. یک امولسیون ارگانیک ماهی یا کمپوست چای به میزان دو بار در ماه توصیه می شود.

6 – زمانی که درجه حرارت به 24 درجه سانتی گراد یا بالاتر رسید، برای حفظ رطوبت و جلوگیری از رشد علف های هرز به خاک مالچ اضافه کنید.

7 – زمانی که پوست میوه زرد می شود به این معناست که رسیده شده است. داخل میوه رسیده، ژلاتینی و سبز رنگ می باشد. در صورتی که میوه ها زودتر برداشت شوند مزه تلخی خواهند داشت. اگر اجازه دهید میوه به اندازه کافی برسد، طعم آن ترکیبی از موز، خیار و خربزه خواهد داشت.

نکات

مواد سیلیسی به مخلوط خاک خود اضافه کنید. محصولاتی که که در خاک های دارای عناصر سیلیسی رشد کرده اند آفات را کنترل می کنند و همچنین در برابر حشراتی مثل سوسک، کک، جیرجیرک، ساس، عنکبوت ها و بسیاری از آفات دیگر مقاوم خواهد بود.

برای جلوگیری از رشد کپک و قارچ، مقدار کمی پودر دارچین ارگانیک بر روی خاک مرطوب بپاشید. 

هشدار

در زمان برداشت میوه از دستکش استفاده کنید، برآمدگی های روی پوست میوه تیز هستند و ممکن است به پوست دست شما آسیب برسانند.

 

محصولات مرتبط

6 نظر

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ