آموزش کاشت درخت آدانسونیا دیجیتاتا

بائوباب آفریقایی یا آدانسونیا دیجیتاتا
نام لاتین: Baobab
نام علمی: Adansonia digitata
بائوباب آفریقایی یا آدانسونیا دیجیتاتا یکی از شناخته شده ترین درخت‌های آفریقایی است. این درخت همچنین با نام درخت نان میمون نیز شناخته می‌شود. بیشتر گونه‌های آدانسونیا در ماداگاسکارا یافت می‌شوند اما این گونه در استرالیا هم یافت می‌گردد. آدانسونیا دیجیتاتا از گونه‌هایی است که رشد آسانی دارد و در خانه نیز قابل نگه داری می‌باشد. همچنین یک گیاه مناسب برای درست کردن بونسای است. این درخت می‌توانید برای هزاران سال زنده بماند و زمانی که در طبیعت کاشته می‌شود قادر است به ارتفاع 20 متر رشد کند. از ویژگی‌های قابل توجه این درخت این است که تنه آن می‌تواند به قطر 30 متر برسد. به صورت کلی، درخت آدانسونیا دیجیتاتا می‌تواند به ارتفاع بسیار بزرگ و تنه بسیار قطور و شاخه‌های کوتاه گسترش یابد.
ریشه آدانسونیا به صورت غده ای رشد می‌کند و ابتدا ریشه رشد می‌کند و سپس تنه به صورت عرضی گسترش می‌یابد. به همین دلیل برای کاشت آدانسونیا در گلدان، باید از یک گلدان عمیق استفاده کرد. درخت آدانسونیا دیجیتاتا تنها درختی است که می‌تواند پوست آسیب دیده خود را بازسازی کند، زیرا تنه درخت مقدار قابل توجهی آب در خود ذخیره می‌کند. با این حال، اگر شما فضای کافی برای کاشت این درخت ندارید می‌توانید آن را در گلدان بکارید تا اندازه آن کوچک تر شود و یا از آن بونسای تهیه نمایید. 
در پاییز برگ‌های درخت به طور کامل می‌ریزد و در اوایل زمستان درخت کاملا خفته است. در اوایل بهار رشد جدید شروع می‌شود و برگ‌های جدید شروع به رشد می‌کنند. برگ‌ها قابل خوردن هستند و تا حدودی شبیه اسفناج می‌باشند و مانند اسفناج خورده می‌شوند. درخت گل‌های بزرگ سفیدی تولید می‌کند، میوه‌ها تخم مرغی شکل هستند و یک پوسته سخت چوبی دارند که توسط کرک‌های ریزی پوشیده شده اند. 
درخت آدانسونیا دیجیتاتا در فصل زمستان تا دمای 1 درجه سانتی گراد را تحمل می‌کند. برای جوانه زنی و رشد درخت آدانسونیا دیجیتاتا آفتاب کامل نیاز است و درخت دمای زیر 18 تا 20 درجه سانتی‌گراد را دوست ندارد. زمانی که هوا در حال سرد شدن است باید درخت به داخل خانه منتقل شود و در یک نقطه با آفتاب کامل قرار بگیرد. درخت آدانسونیا دیجیتاتا نمی‌تواند سرما را تحمل کند و دمای زیر 1- درجه سانتی‌گراد برای درخت کشنده است. 
این درخت در زمین‌های سنگی با خاک های دارای زهکشی خوب رشد می‌کند. آبیاری دوبار در هفته برای درخت آدانسونیا دیجیتاتا کافی است، زیرا در طول فصل های بارانی، درخت در تنه خود آب ذخیره کرده است. در طول زمان خواب درخت، که از پایان تابستان تا بهار است آبیاری باید قطع شود، این درخت به خشکی مقاوم است.
کاشت بذر درخت آدانسونیا دیجیتاتا:
درخت آدانسونیا دیجیتاتا به آسانی از طریق بذر رشد می‌کند. ابتدا بذرها را به مدت 2 تا 6 ساعت در آب داغ قرار دهید. سپس بذرها را به عمق 6 میلی متر تا یک سانتی متر در یک خاک با زهکشی خوب مانند شن و ماسه رودخانه یا مخلوط پرلیت و ورمیکولیت بکارید. خاک را مرطوب نگه دارید ولی مواظب باشید خاک خیس نشود. دمای مناسب برای جوانه زنی بذر درخت آدانسونیا دیجیتاتا 20 تا 24 درجه سانتی گراد است. بذرها برای جوانه زنی به  نور نیاز دارند. در شرایط مطلوب جوانه زنی در عرض یک هفته انجام می‌شود. زمانی که اندازه نهال ها به 5 سانتی متر رسید آن ها را به گلدان های فردی حاوی خاک شنی و مقداری کمپوست که به خوبی پوسیده شده است و مقداری پودر استخوان، منتقل کنید. زمانی که نهال به اندازه 40 تا 50 سانتی متر رسید می‌توان آن را به زمین منتقل کرد. بذر درخت آدانسونیا دیجیتاتا را می‌توان به طور مستقیم در زمین نیز کاشت. مکان کاشت باید دارای آفتاب کامل و خاک با زهکشی خوب باشد.
برای درختان آدانسونیا دیجیتاتا که در گلدان نگه داری می‌شوند از یک کود متوازن محلول استفاده کنید. یک قاشق غذاخوری کود NPK 20-20-20 را در 4 لیتر آب مخلوط کنید و نم نم به خاک اضافه نمایید. ماهی یک یا دوبار کوددهی به گیاه کافی است.
برای گیاهانی که در زمین کاشته شده اند، در بهار هر 20 روز یک بار به گیاه کود دهید. از کودهای غنی از پتاسیم که نیتروژن کمی دارند استفاده کنید. 


نکته: فاصله کاشت بین درختان آدانسونیا دیجیتاتا 20 تا 30 متر می‌باشد.

درخت آدانسونیا دیجیتاتا

 

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ