مارچوبه را چگونه بخوریم؟


نحوه پختن مارچوبه

با ما همراه باشید تا علاوه بر نکات پخت مارچوبه یک سبزی بهاری و خوشمزه، نکات ویژه در هنگام خرید آن را به طور گام به گام یاد بگیرید. اگر میخواهید مارچوبه‌تان طعمی شیرین و طبیعی داشته باشد آن را دودی کنید یا تفت مختصر بدهید. یا می‌توانید آن را بخارپز کنید. همچنین کباب کردن مارچوبه هم طعم لذیذی به آن خواهد داد و هم خیلی زود آماده می‌شود. یک روش دیگر پخت آن در مایکروویو است که پیشنهاد می‌کنیم برای یادگیری این نکات با ما همراه بمانید. 



خرید و نگهداری  مارچوبه

 بهار فصل مارچوبه است اما شما می‌توانید این گیاه خوشمزه را در طول کل سال در فروشگاه‌ها پیدا کنید. مارچوبه خوب دارای ویژگی‌هایی چون بزرگ بودن به اندازه یک مداد، رنگ سبز روشن و شفاف و دارای سر کاملا سفت و محکم است. مارچوبه‌های نازک تردتر از مارچوبه‌های ضخیم هستند. سر مارچوبه می‌تواند بزرگ یا کوچک انتخاب شود که به سلیقه شما در خرید و ذائقه‌تان بستگی خواهد داشت. اما حدالامکان مارچوبه‌هایی با سر کاملا یک شکل و یک اندازه انتخاب کنید. اگر هنگام خرید سر مارچوبه‌ها کمی کوچک و ریز بود انتهای مارچوبه‌ها را به مدت چهار روز در یک دستمال حوله‌ای خیس داخل یک نایلون قرار دهید. یا سر مارچوبه را به شکل عمودی در یک سطل حاوی آب قرار داده و روی آن را با نایلون پلاستیکی بپوشانید. سپس بعد از آن تصمیم بگیرید که با چه روشی مارچوبه‌ها را طبخ کنید.

نکته. هر نیم کیلو مارچوبه تقریبا شامل 18 تا 24 عدد مارچوبه است که برای چهار نفر کافی خواهد بود. 


آماده کردن مارچوبه برای طبخ

مارچوبه در خاک ماسه‌ای رشد می‌کند بنابراین باید چندین مرتبه با آب سرد کاملا شسته شود. قسمت سفت و چوبی مارچوبه که در پایین آن قرار دارد را باید جدا کنید که معمولا در پایین یک سوم انتهایی مارچوبه است. یا اینکه مارچوبه ها را دسته کرده و حدود سه سانتی متر از انتهای آن را با چاقو ببرید. اگر تمایل داشتید برای برش مارچوبه یک مقیاس پیدا کنید. مثلا همه آن‌ها را اندازه یک بوته دراز نخودفرنگی کوتاه کنید. 


برشته کردن مارچوبه

فر را از قبل روی دمای 450 درجه فارنهایت تنظیم کرده و اجازه دهید تا خوب گرم شود. سپس مارچوبه‌ها را روی سینی فر چیده و یک قاشق غذاخوری روغن زیتون روی آن بریزید و خوب مخلوط کنید تا روغن همه مارچوبه‌ها را بگیرد. کمی نمک و فلفل سیاه روی مارچوبه‌ها بپاشید و آنها را درون فر قرار دهید. اگر روی سینی فر را با فویل آلومینیومی نپوشانید، 15 دقیقه زمان مناسبی برای برشته شدن مارچوبه‌ها خواهد بود. مارچوبه‌ها زمانی برشته خواهند شد که دو طرف آن کاملا شفاف و ترد به نظر برسد. بعد از آماده شدن می‌توانید آنها را با سبزیجات دیگر یا لیموترش سرو کرده یا در کنار بشقاب غذایتان بگذارید. نکته مهم در برشته کردن مارچوبه داخل فر این است که حتما فر از قبل گرم شده باشد و همچنین در زمان پخت مارچوبه‌ها را با یک انبر زیر و رو کنید. 


کباب کردن مارچوبه

ابتدا مارچوبه‌ها را به روغن زیتون یا کره ذوب شده خوب آغشته کنید. برای کباب کردن میتوانید از منقل ذغال یا دستگاه باربیکیو استفاده کنید. اگر از باربیکیو استفاده می‌کنید، چرب کردن مارچوبه‌ها باعث می‌شود تا به سطح توری شکل باربیکیو نچسبند. در صورتی که از ذغال استفاده می‌کنید می‌توانید مارچوبه‌ها را درون یک فویل آلومینیومی قرار داده و سپس کباب کنید. کباب کردن مارچوبه‌ها با ذغال ممکن است کمی طعم دودی به آن‌ها دهد. زمان کبابی شدن مارچوبه‌ها بین 7 تا 10 دقیقه است که بستگی به سفتی و نرم بودن مارچوبه‌ها و همینطور حرارت گریل شما دارد. تا زمانی که مارچوبه‌ها کاملا ترد بشوند باید کباب کردن را ادامه دهید. حتما قبل از شروع منقل یا باربیکیو خود را آماده کنید تا داغ باشد. 


بخارپز کردن مارچوبه 

بهترین روش و سالم‌ترین روش پخت مارچوبه که از روغن یا هر چربی دیگری استفاده نشود، بخارپز کردن آن است. تنها چیزی که برای پخت آن نیاز دارید فقط آب است. این روش محبوب ترین روش طبخ مارچوبه بین اکثریت است. برای پخت یک سبد یا آبکش را در بالای یک قابلمه حاوی آب جوش قرار دهید و سپس مارچوبه‌ها را درون سبد بگذارید. بخار آب با جوشیدن و کم شدن در زیر سبد، مارچوبه‌ها را می‌پزد. زمان پخت این روش بین 3 تا 5 دقیقه است. 


آبپز کردن مارچوبه روی اجاق گاز

درون یک ظرف مثل ماهیتابه آب ریخته و اجازه بدهید به جوش بیاید. سپس مارچوبه‌ها را درون آب در حال جوش بریزید. برای خوش طعم شدن آن کمی نمک به آن اضافه کرده و اجازه بدهید که مارچوبه‌ها بین 3 تا 5 دقیقه با شعله کم در آب بپزند تا رنگ آن‌ها کاملا شفاف شود. 


سرخ کردن مارچوبه

یکی از سریع‌ترین راه‌های طبخ مارچوبه سرخ کردن آن است. برای این کار مارچوبه‌ها را به قطعات 5 سانتی متری ببرید و یک قاشق سوپ خوری روغن را با حرارت متوسط گرم کنید. سپس مارچوبه‌ها را سرخ کرده و اجازه دهید کاملا شفاف و براق شوند. زمان این نوع پخت نیز 3 تا 5 دقیقه است. برای خوش طعم شدن قبل از اضافه کردن مارچوبه با روغن، ابتدا کمی سیر رنده شده را در روغن تفت دهید و سپس مارچوبه‌ها را سرخ کنید.


بلانچ کردن مارچوبه

بلانچ کردن یکی از روش‌های کلاسیک پخت سبزیجات من جمله مارچوبه است. اگر مارچوبه را برای استفاده در سالاد می‌خواهید، این روش را به شما پیشنهاد می‌کنیم. بعد از پخت مارچوبه در آب گرم، آن را سریعا وارد یک ظرف حاوی آب و یخ کنید تا به آن شوک وارد شده و فرآیند پخت متوقف شود. این روش برای استفاده در سالاد بسیار مناسب است. اگر مارچوبه را می‌خواهید کمی گرم‌تر سرو کنید. بعد از پخت آن را به آب ولرم حاوی نمک وارد کنید و سپس گرم سرو کنید. 


پخت مارچوبه با مایکروویو

مارچوبه را با دو قاشق غذاخوری آب درون یک ظرف ریخته و در مایکروویو به مدت 2 تا 4 دقیقه قرار دهید. این روش ساده ترین روش پخت مارچوبه است. 

با انواع روش‌های پخت مارچوبه آشنا شدید. سعی کنید این سبزی خوشمزه را از دستور غذایی خود حذف نکرده و در پخت غذا با آن نوآوری‌های خود را عملی کنید. 


مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

2 نظر

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ