کاشت جعفری در گلدان

کاشت جعفری در خانه

کاشت جعفری در گلدان

گیاه جعفری

جعفری (نام انگلیسی parsley ) گیاهی دو ساله است که می‌تواند به ارتفاع 30 سانتی متر تا یک متر رشد کند. این گیاه از سبزیجات بسیار محبوب است که کاربردهای فراوانی دارد و در انواع غذاها و سوپ از آن استفاده می‌شود. جعفری منبع غنی از ویتامین A، ویتامین C و ویتامین K است. همچنین مقدار زیادی آهن و اسید فولیک در این سبزی وجود دارد. گیاه جعفری همچنین دارای خواص دارویی نیز می‌باشد. 
جعفری رشد راحتی دارد و فقط با فراهم کردن خاک سبک، آب و نور کافی می‌توان این سبزی را پرورش داد. زمان کاشت بذر جعفری در فضای باز فصل بهار و پاییز است. در صورتی که قصد دارید این گیاه را در گلدان پرورش دهید و در خانه نگه دارید، هر زمان از سال می‌توانید اقدام به کاشت کنید. زمانی که جعفری را در خانه پرورش می‌دهید، باید نور کافی برای این گیاه تامین شود. گلدان را در یک پنجره آفتابی که حداقل روزی 5 ساعت نور مساقیم خورشید دریافت می‌کند قرار دهید. 

کاشت بذر جعفری در گلدان

کاشت جعفری در گلدان

در صورتی که قصد دارید جعفری را به عنوان گیاه یک ساله پرورش دهید از گلدان‌های با عمق 15 تا 20 سانتی متر استفاده کنید، اگر می‌خواهید جعفری را به عنوان گیاه دو ساله پرورش دهید، از گلدان یا ظرف با عمق حداقل 25 سانتی متر استفاده نمایید. گلدانی که استفاده می‌کنید باید حتما سوراخ زهکشی داشته باشد.
گلدان را با خاک سبک مخصوص گلدان پر کنید. بذر جعفری را به عمق نیم سانتی متر در خاک بکارید. بعد از کاشت خاک را مرطوب کنید و تا زمان جوانه زنی خاک را مرطوب نگه دارید. مواظب باشید خاک بیش از حد خیس نشود. فاصله بین بذرهای جعفری را 5 سانتی متر در نظر بگیرید. دمای مناسب برای جوانه زنی بذر جعفری 15 تا 27 درجه سانتی گراد است. 
بذرهای جعفری همه با هم جوانه نمی‌زنند. جوانه زنی بذر جعفری کمی طول می‌کشد و گاهی اوقات ممکن است جوانه زنی 6 هفته طول بکشد. معمولا بذر جعفری سه هفته پس از کاشت جوانه می‌زند.

مراقبت از گیاه جعفری

گلدان را در یک مکان آفتابی با حداقل روزی 5 ساعت نور مستقیم خورشید قرار دهید. در صورتی که نور کافی نباشد، گیاه رشد ضعیفی خواهد داشت. 
جعفری را به طور منظم و یکنواخت آبیاری کنید تا خاک کمی رطوبت داشته باشد. اجازه ندهید خاک خشک شود. همچنین از آبیاری بیش از حد خودداری کنید زیرا باعث پوسیدگی گیاه می‌شود.
اگر از خاک غنی برای کاشت جعفری استفاده کرده‌اید نیازی به استفاده از کود نیست. بهتر است قبل از کاشت خاک را با کمپوست یا کود حیوانی پوسیده مخلوط کنید. با این حال، اگر گیاه شما عملکرد خوبی نداشت می‌توانید 3 تا 4 هفته یک بار از کودهای متعادل استفاده نمایید.

کاشت جعفری در گلدان

آفات و بیماری‌های جعفری

آفات و بیماری های جعفری

لکه برگ و پوسیدگی از بیماری‌های شایع جعفری است. این مشکلات معمولا در اثر آبیاری بیش از حد ایجاد می‌شوند. اگر خاک بیش از حد خیس نشود از بروز چنین بیماری‌هایی جلوگیری می‌شود. 
کرم جعفری، شته، عنکبوت و کرم‌های صد پا یا کاترپیلار می‌توانند روی این گیاه تأثیر بگذارند، بنابراین مراقب آن‌ها باشید.

برداشت جعفری

برگ جعفری را در صورت نیاز برداشت کنید. 2 تا 3 ماه پس از کاشت می‌توانید برداشت جعفری را شروع کنید. صبر کنید تا ساقه‌ها به سه قسمت تقسیم شوند. به جای اینکه فقط برگ‌ها را از بالا بچینید، کل ساقه را با احتیاط از پایه برش دهید زیرا ساقه‌های جعفری نیز خوراکی و خوشمزه هستند.
کاشت جعفری در خانه راهی برای داشتن آن در تمام طول سال است، با این کار می‌توانید این گیاه را حتی در زمستان هم پرورش دهید. آسان است! این گیاه در دمای معمولی اتاق زنده می‌ماند و اگر گلدان را در پنجره ای نگه دارید که روزانه چند ساعت از نور مستقیم خورشید داشته باشد، می‌توانید به راحتی آن را در خانه و در گلدان بکارید.

برداشت جعفری

 

 

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

بذر شوید

12,500تومان

بذر گشنیز

12,500تومان

بذر جعفری

12,500تومان

بذر آروگولا

12,800تومان

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ